Mina älskade fosterbarn...
Hej!
Är sedan ett år tillbaka fostermor till ett fantastiskt tvillingpar (en pojke och en flicka). De har nu hunnit bli 3,5 år gamla. Vi är den femtonde platsen de bott på. Orsaken till detta var morens oförmåga att betala räkningar och sköta vardagliga saker. Den biologiska moren har en 20 år lång historia av psykiska prolem. Hon har två barn i tonåren som hon inte har klarat av att ta hand om, ena har vuxit upp med pappan och det andra med henne. Det barn som vuxit upp med henne ligger efter i utvecklingen jämfört med andra barn i samma ålder.
Moren blev inlagd på psykiatrisk klinik i mars i fjol och barnen plasserades då med samtycke av mor i fosterhem. När barnen kom till oss nämnte de aldrig moren och de verkade inte ha några minnen av henne. De verkade som att deras syster varit morsfiguren. I juli drog moren tillbaka sitt samtycke till frivillig plassering och sa att hon nu var frisk och kunde ta hand om barnen igen. Nu går vi och väntar på en långutdragen rättsak.
Moren är nu under någon slags psykologisk utvärdering där en expert ska vara med henne när hon umgås barnen. Detta innebär att hon får träffa barnen oftare. I förra veckan var barnen för första gången ensamma med henne i badhuset. Tidigare har all samvaro med henne skett i vårat hem. När barna kom hem hade de inte fått någon riktig mat (på 6 timmar), och barnen sov väldigt. Flickan kissade dessutom i sängen, något som aldrig tidigare har skett sedan hon blev torr i juni 2010. Flickan har nu också blivit rädd för när jag eller ska åka iväg hemifrån på till exempel tränining. Hon får panik och skriker. Jag kan se på flickan att hon har många tankar i sitt huvud. Hon säger ofta saker som jag tolkar som att hon är rädd för att vi ska försvinna. Ett exempel är en kväll när jag satt och läste bok och hon sa "tänk om inte jag hade någon pappa, tänk om han var död? Vad skulle vi göra då?". Socialen verkar inte riktigt ta barnens reaktioner på allvar. Jag föreslog att samvaron med moren fortsatt skulle vara i vårat hem då detta är en trygg plats för barnen.
Mår så dåligt av att se den tryggheten som dessa barn hade fått försvinna! Hur mycket kan man utsätta barn för egentligen? Hur mycket tåler de?
Jag tycker det är bra att den biologiska moren ser på sig som frisk och önskar henne all lycka, men att tillbakaföra barnen till henne tycker jag är farligt spel med alltför höga odds när man ser på hennes historik. Det är trots allt barnens behov som borde stå i centrum.
/Orolig fostermor