• Diablo

smärträdd förstagångsgravid - råd?

Läs på och skriv en förlossningsplan, skriv att du är rädd för smärtan. Rådfråga din barnmorska om de olika smärtlindringarna som finns. Istället för att oroa dig så läs på, det tror jag är det bästa sättet att förbereda sig på. Sedan så kommer du få en liten bebis att ta hand om efteråt, så det är värt allt besvär.

Jag kände inte att de sydde mig, ofta kan man få bli sprayad eller lokalbedövad innan de syr.

Jag har heller aldrig haft ont när jag skulle gå på toa efteråt heller. På ett sjukhus hade de duchslangar som man kunde ducha sig med samtidigt som man kissade, då sved det inte.

Sedan tycker jag att det är viktigt att våga titta på sitt underliv efter födslen, ofta är det inte så farligt som man går och inbillar sig. Bättre att veta än att gå och arbeta upp sig för kanske ingenting.
    Lycka till!

Har man tur behöver man inget vett!
  • Diablo

Jag håller med ovanstående, läs inte förmycket om hur andras förlossningar är! Folk gillar att vara martyrer. Läs fakta, läs på om smärtlindring mm.

• Diablo
    denovana skrev 2011-03-04 16:10:33 följande:
    Tack så hemskt mycket alla ni som tagit er tid och svarat! Och tack för att ni delat med er av er upplevelse. Det är ju som ni säger, man klarar det i slutändan, det är bara att förlikas med att det kommer göra ont. Klart att man kan styra det lite själv och som någon sa vad gäller andning - det är säkert väldigt viktigt! Ja, jag hoppas verkligen att de har föräldrakurser under sommaren här i Götet. Dessvärre är min sambo boendes i Norge ända tills vi flyttar dit efter födseln så den kursen får man gå på själv :( Är ju också lite tråkigt då jag inte vet hur han ska kunna "Hjälpa" mig under förlossningen då han inte kommer att ha gått föräldrakurs och sådär :/ Hur mycket kan man egentligen kräva av den man är ihop med under förlossningen? 

Ja som sagt, era svar var fantastiska. Tack! 
    Du kan väl kräva att han har läst på lite, precis som du kommer att göra. Diskutera med honom vad du vill ha hjälp med och stöd med under förlossningen. Plannera tillsammans hur ni vill ha det. Han ska kunna föra din röst om du får så ont att du inte kan det själv!
Svar på tråden smärträdd förstagångsgravid - råd?