• dripdrop

smärträdd förstagångsgravid - råd?

Förstår att du är rädd, man har ju läst om så många mardrömsförlossningar. Men tänk på att det ju alltid är de mest extrema man får läsa om, och människor tycker om att överdriva!

Jag var också rädd för smärtan, men jag blev ändå glad när värkarna satte igång. Tänkte att varje värk tog mig närmare mitt barn och närmare att förlossningen skulle vara över! :)

Vaknade kl 04 en vecka innan bf av ngt som kändes som mensvärk som kom och gick. Undrade om detta var värkar? Det var det :)
    Kl 12 åkte vi till förlossningen för jag ville veta hur långt gången jag var. 4 cm då.
    Fick sätta mig i ett varmt bad och så fick jag akupunktur. Funkade jättebra för mig! Trodde nästan förloppet stannat av.
    Vid 15 tog de hinnorna så vattnet gick. Efter det blev värkarna jobbigare, men hanterbara med lustgas.
    Kl 16 var jag helt öppen o efter att ha väntat på att bebisen skulle sjunka ner sista biten, fick jag börja krysta vid 16.30.

16.49 var hon ute och JAG KUNDE INTE FATTA att JAG hade klarat det! Trodde inte riktigt jag skulle klara av att föda barn...men det gick förvånansvärt bra. Fick 2-3 stygn och efter 2 veckor kände jag mig helt som vanligt där nere.

Jag blev förvånad över hur bra jag mådde mellan värkarna. Kunde sitta o skämta o prata normalt. Bm o undersköterskan var fantastiskt bra.

Ett råd; även om det är svårt - försök att inte läsa för mycket. Alla förlossningar är olika och de allra flesta blir till en fantastisk upplevelse. Oroa dig inte! Du klarar det. :)

• dripdrop

Menar alltså, läs på om förloppet, men kanske inte så mkt om folks "hemska förlossningar".

Minns att efter jag sett en film på youtube (sök på "vaginal delivery") så blev jag lugnare. Förstod lite mer vad som skulle hända och så.

• dripdrop

Min sambo är engelsktalande så jag gick också föräldrautbildningen själv. Kände precis som du men han förvånade mig o var ett fantastiskt stöd. Ni kan ju prata om det hemma efter att du har varit där! Så han vet hur du tänker att du vilö ha det osv. :)

Svar på tråden smärträdd förstagångsgravid - råd?