• holy shit

Rödvin i mat, koka bort alkohol?

Jag ska göra en oxfilépasta med rödvin idag till middag. Undrar hur lång tid det tar innan alkoholen kokar bort, mitt barn ska nämnligen äta av maten också? Eller ska jag skippa rödvinet helt?  Någon som vet?

• Svar på tråden Rödvin i mat, koka bort alkohol?
  • Lönnsirap

Jag levde i villfarelsen att spriten dunstade bort snabbt som tusen... innan jag hörde några konkreta siffror!
    Tyvärr minns jag dem inte men det var något i stil med att efter en timme har hälften av alkoholen avdunstat!

Jag hade hoppat rödvinet eller bara haft lite... Men det är ju lite en fråga om hur mycket alkohol man tycker ett barn ska få i sig! en 15åring klarar ju en rödvinssås

• holy shit
    Lönnsirap skrev 2011-03-04 16:50:11 följande:
    Jag levde i villfarelsen att spriten dunstade bort snabbt som tusen... innan jag hörde några konkreta siffror!
    Tyvärr minns jag dem inte men det var något i stil med att efter en timme har hälften av alkoholen avdunstat!

Jag hade hoppat rödvinet eller bara haft lite... Men det är ju lite en fråga om hur mycket alkohol man tycker ett barn ska få i sig! en 15åring klarar ju en rödvinssås
    Det rör sig om en tre-åring! Struntar i vinet i såsen då och serverar det till oss vuxna istället
  • levandecharader

Pastan låter god, hur gör du den?

• She is Me

Om du googlar på koka bort alkohol i glögg så brukar man få fram en artikel som handlar sånt. Om du är intresserad, oftast reducerar man ju en rödvinssås, kokar i 30 minuter och då har jag svårt att tro att det är något kvar. Men att bara hetta upp den räcker inte...

• holy shit
    levandecharader skrev 2011-03-04 17:53:46 följande:
    Pastan låter god, hur gör du den?
    Strimla ca 300 g oxfilé oxh bryn i smör. Ha på 300 g valfri svamp, jag brukar ha champinjoner och kantareller och en finhackad lök. Svampen ska bli mjuk. Häll på en trea grädde och rödvin (jag tog lite fond istället) och smaka av med salt och peppar, låt koka upp. Blanda maizena med vatten och tillsätt, låt koka ett par minuter. Blanda ihop såsen och kokt pasta, jag tog penne och ha ner färsk basilika. Servera med riven parmesan.

• Mollzor

det beror ju på hur mycket rödvin du har också. om du har ett par matskedar till en hel sats sås blir det ju inte mycket alkohol i den färdiga såsen.

• levandecharader
    holy shit skrev 2011-03-05 11:53:43 följande:
    Strimla ca 300 g oxfilé oxh bryn i smör. Ha på 300 g valfri svamp, jag brukar ha champinjoner och kantareller och en finhackad lök. Svampen ska bli mjuk. Häll på en trea grädde och rödvin (jag tog lite fond istället) och smaka av med salt och peppar, låt koka upp. Blanda maizena med vatten och tillsätt, låt koka ett par minuter. Blanda ihop såsen och kokt pasta, jag tog penne och ha ner färsk basilika. Servera med riven parmesan.

Tack
Svar på tråden Rödvin i mat, koka bort alkohol?