• Bedhead

God, lättlagad sås till tjälknul?

Någon som har några förslag?

It´s better to have loved and lost than never to have seen Lost in Space/Kelly Bundy
  • Svar på tråden God, lättlagad sås till tjälknul?
  • a mor

Vet inte, men jag skulle kunna tänka mej att en klick creme fraiche helt enkelt skulle kunna fungera bra.

• levandecharader

Beror ju lite på vad du ska ha till...

Svampsås
    Gräddsås
    Vitlökssås
    Tzatsiki
    Ädelostsås

• civilolydnad

Man efter "marinerar" ju en tjälknöl.
    Denna marinad kokar man upp och tillsätter man gelé, kryddor och en skvätt grädde.
    Eller svamp, kryddor och grädde.
    saker som ör gott till är gelé, ättitiksgurka och/eller rödbetor.

PK-ism är en fara för samhället.
  • Bedhead
    civilolydnad skrev 2011-03-04 20:24:36 följande:
    Denna marinad kokar man upp och tillsätter man gelé, kryddor och en skvätt grädde.
    Aha, ska testa. Men det blir inte alldeles för salt då? Det ska ju vara en dl salt i marinaden.
    It´s better to have loved and lost than never to have seen Lost in Space/Kelly Bundy
  • ems87

När vi gjort det så tycker vi det är gött med en sås att ha lite bredvid, man blandar creme fraiche med lite lingonsylt. Låter knäppt men jättegött till kött på det viset.

• PerG

Jag gjorde en vanlig skysås när jag gjorde det... väldans gott och enkelt....

• Baryk

Gör oftast typ skysås eller gräddsås (åt vilthållet om det är älgkött) eller så kan man ha en messmörssås till. Är riktigt gott faktiskt, trots att jag fullkomligt avskyr messmör som det är.

• PVeraB
    Baryk skrev 2011-03-05 18:36:54 följande:
    Gör oftast typ skysås eller gräddsås (åt vilthållet om det är älgkött) eller så kan man ha en messmörssås till. Är riktigt gott faktiskt, trots att jag fullkomligt avskyr messmör som det är.
    hur gör du messmörssåsen?
  • Baryk
    PVeraB skrev 2011-03-05 18:38:02 följande:
    hur gör du messmörssåsen?
    Det finns flera varianter om man googlar messmörssås, sen är det bara att välja den man tycker passar bäst. Glad En del är det sprit i (typ konjak) o en del är utan. Jag föredrar de som är utan, men smaken är som baken.
  • PVeraB
    Baryk skrev 2011-03-05 18:40:09 följande:
    Det finns flera varianter om man googlar messmörssås, sen är det bara att välja den man tycker passar bäst. Glad En del är det sprit i (typ konjak) o en del är utan. Jag föredrar de som är utan, men smaken är som baken.
    A just. Google är din vän
    Tänkte mest att de kunde vara kul att få rekomderad.
  • Kojbe
    civilolydnad skrev 2011-03-04 20:24:36 följande:
    Håller med!
    Klart man ska använda utav den skyn el marinad el vad man nu vill kalla det.
    Får bara vara försiktig så man inte tar för mycket av den då det blir så himla salt.
    Koka gärna grädde på svag värme ca 1-2 timmar innan  och blanda sedan med den skyn så får ni en så jäkla god sås så det inte finns ord för det.
Svar på tråden God, lättlagad sås till tjälknul?