• Anonym

Ge mig era bästa tips om flaskmatning från start!

Hej
    Jag kommer att flaskmata mitt kommande barn från dag 1. Jag har inga barn sedan tidigare.

Jag skulle vilja ha era bästa tips för att få flaskmatningen och allt därtill (barnets mage, rengöring av flaskor etc) att funka.

Ös på med råd och ni får ju givetvis vara anonyma då detta är ett känsligt ämne.

Jag kommer att anmäla ALLA inlägg som ifrågasätter varför man flaskmatar. Det är OT och det finns andra trådar för dessa diskussioner.

• Svar på tråden Ge mig era bästa tips om flaskmatning från start!
  • Munchies

Prata först och främst med din barnmorska så att hon kan skriva in din journal att du vill ha tabletter som stoppar mjölkproduktionen.

Ta med dig flaska till bb. Ha även med dig en tetraförpackning med ersättning, det räcker gott och väl. Ofta får man ersättning av bb men ibland kan de vägra, tyvärr. Själv varit med om det. Får du ersättning där så kan du ju använda tetran hemma.

Vattnet behöver inte kokas om du har kommunalt vatten. Du kan blanda färdigt ersättning och förvara i kylskåpet, men ersättning står sig inte länge i rumstemperatur.

När du ska ut så finns det tetraförpackningar som är smidiga. De är dock dyrare, så det är även smidigt att värma vatten och ha med i termos. Ta även en flaska med kallt vatten med dig så att du kan få rätt temperatur på vattnet fort när barnet är hungrig. Köp en vällingdoserare, i den mäter du upp rätt mängd ersättning i tre olika "fack". Då slipper du ha en förpackning eller burk ersättning med dig när du är hemifrån. Smidigt att blanda och du behöver inte mäta upp skopor med ersättning och trilskas med det.

På natten är det fiffigt att köra med samma sak som när du är ute. Termos, flaska med kallt vatten, nappflaska/nappflaskor, vällingdoserare. Då slipper du gå upp på natten om du placerar dessa vid sängen.

MAM Ultivent är en väldigt populär flaska. Den minskar risken för att barnet ska få ont i magen och barnet kräks ofta mindre. Min erfarenhet är att många barn kräks med "vanliga" flaskor (Eska tror jag ett märke heter).

Var noga med att du inte tar för mycket pulver, barnet kan lätt bli hård i magen. Köp hem magdroppar så att du har om barnet får problem med magont.

• Anonym
    Munchies skrev 2011-03-05 11:03:09 följande:
    Prata först och främst med din barnmorska så att hon kan skriva in din journal att du vill ha tabletter som stoppar mjölkproduktionen.

Ta med dig flaska till bb. Ha även med dig en tetraförpackning med ersättning, det räcker gott och väl. Ofta får man ersättning av bb men ibland kan de vägra, tyvärr. Själv varit med om det. Får du ersättning där så kan du ju använda tetran hemma.

Vattnet behöver inte kokas om du har kommunalt vatten. Du kan blanda färdigt ersättning och förvara i kylskåpet, men ersättning står sig inte länge i rumstemperatur.

När du ska ut så finns det tetraförpackningar som är smidiga. De är dock dyrare, så det är även smidigt att värma vatten och ha med i termos. Ta även en flaska med kallt vatten med dig så att du kan få rätt temperatur på vattnet fort när barnet är hungrig. Köp en vällingdoserare, i den mäter du upp rätt mängd ersättning i tre olika "fack". Då slipper du ha en förpackning eller burk ersättning med dig när du är hemifrån. Smidigt att blanda och du behöver inte mäta upp skopor med ersättning och trilskas med det.

På natten är det fiffigt att köra med samma sak som när du är ute. Termos, flaska med kallt vatten, nappflaska/nappflaskor, vällingdoserare. Då slipper du gå upp på natten om du placerar dessa vid sängen.

MAM Ultivent är en väldigt populär flaska. Den minskar risken för att barnet ska få ont i magen och barnet kräks ofta mindre. Min erfarenhet är att många barn kräks med "vanliga" flaskor (Eska tror jag ett märke heter).

Var noga med att du inte tar för mycket pulver, barnet kan lätt bli hård i magen. Köp hem magdroppar så att du har om barnet får problem med magont.
    Tusen tack för goda råd!

Jag har pratat md min BM redan och hon stöttar mig. Hon har sagt att om jag säger till vid förlossningen så ska jag få tablett. Men jag ska se till att det skrivs in i journal och förlossningsbrev också.

Jag hade tänkt att använda tetror hemma i början också för att kunna koncentrera mig på att vara förälder. Sen när jag blir varm i kläderna så tänkte jag börja blanda själv. Var kan man hitta vällingdoserare? Säljs dom på vanliga barnbutiker?

Om jag har mindre pulver i, ska jag då mata oftare? Är det mindre pulver än det står på paketet eller är det bara viktigt att inte överdosera?
  • Lei

Om du skulle vilja delamma (vilket självklart är upp till dig) så brukar det vara lättast om pappan/partnern ger flaskan i början för du har ju ett bröst som är mycket godare. Vad gäller rengöring så kokar vi sugdelen samt flaskor varje kväll så ett tips är att inhandla en stor kastrull om du inte har det redan. Sen finns det ju vissa som har torkställ för flaskorna men vi tycker det är onödigt då vanligt diskställ funkar lika bra. Sen är vattenkokare och/eller termos att rekommendera för att snabbt kunna blanda ersättningen

• Munchies

Du ska inte ge mindre pulver. Barnet får fortfarande i sig vätska som fyller upp magen, så risken finns att barnet inte får i sig tillräckligt av de ämnet barnen behöver. Dosera som det står på paketen bara!

Vissa barn vill äta mindre men mer ofta, detta kan även lindra kräkningar om barnet kräks mycket. Andra vill äta mer men mer sällan, även barn är ju individuella.

Jag har fått min vällingdoserare av en vän, men jag har sett dessa på vissa mataffärer.

• Anonym
    Lei skrev 2011-03-05 11:09:47 följande:
    Om du skulle vilja delamma (vilket självklart är upp till dig) så brukar det vara lättast om pappan/partnern ger flaskan i början för du har ju ett bröst som är mycket godare. Vad gäller rengöring så kokar vi sugdelen samt flaskor varje kväll så ett tips är att inhandla en stor kastrull om du inte har det redan. Sen finns det ju vissa som har torkställ för flaskorna men vi tycker det är onödigt då vanligt diskställ funkar lika bra. Sen är vattenkokare och/eller termos att rekommendera för att snabbt kunna blanda ersättningen
    Nej, ska inte delamma, men vattenkokare ska jag nog inhandla
    Munchies skrev 2011-03-05 11:10:16 följande:
    Du ska inte ge mindre pulver. Barnet får fortfarande i sig vätska som fyller upp magen, så risken finns att barnet inte får i sig tillräckligt av de ämnet barnen behöver. Dosera som det står på paketen bara!
    Aha, det låter ju logiskt
  • Anonym

En annan fråga. Är det vanligt att bebisen inte vill äta från nappflaskan om de inte har något att jämföra med? Om man ammat tidigare så förstår jag att det kan bli problem, men om de aldrig sugit på bröstet?

• Anonym

Detta är självklart för de flesta men int eför alla så jag skriver det ändå..
    Att flaskmata i famnen och inte bara lägga en kudde bakom och mata i sängen/ babysittern tex.

• sasty

Min lille kille har ätit ersättning och ur flaska sen dag 1
    eftersom han inte visste nått annat så gick det smidigt med flaskan..
    handlar ju om sugtekniken.. finns den, inga problem.

På nätterna för att slippa kliva ur sängen på natten, använde vi tetrapak.

På dagarna har vi en burk med tre hål i från tupperwere och lägger rätt mått i varje, enkelt och snabbt.

• Anonym
    Anonym skrev 2011-03-05 11:23:49 följande:
    Detta är självklart för de flesta men int eför alla så jag skriver det ändå..
    Att flaskmata i famnen och inte bara lägga en kudde bakom och mata i sängen/ babysittern tex.
    Ja, jag hatar när man ser små bebisar med uppallarade flaskor. Jag kommer inte ens låta någon annan än mig och pappan mata barnet. För mig är det viktigt att få en bra anknytning även om jag inte ammar.
    sasty skrev 2011-03-05 11:35:59 följande:

På dagarna har vi en burk med tre hål i från tupperwere och lägger rätt mått i varje, enkelt och snabbt.
    Värmde ni tetran på natten eller åt bebisen av den i rumstemp? Min mamma (som dock aldrig flaskmatat), trodde inte att barn kunde äta tetror som var rumstemp för att bröstmjölken alltid är 38 grader...
  • sasty
    Anonym skrev 2011-03-05 11:38:21 följande:
    Ja, jag hatar när man ser små bebisar med uppallarade flaskor. Jag kommer inte ens låta någon annan än mig och pappan mata barnet. För mig är det viktigt att få en bra anknytning även om jag inte ammar.
    sasty skrev 2011-03-05 11:35:59 följande:

Värmde ni tetran på natten eller åt bebisen av den i rumstemp? Min mamma (som dock aldrig flaskmatat), trodde inte att barn kunde äta tetror som var rumstemp för att bröstmjölken alltid är 38 grader...

nej, han åt den rumstempurerad..  

värmde bara pulvermaten på dagarna :)

Och jag håller helt med dig,  bara äta hos mamma och pappa för att skapa bra band emellan.

(dock också för att jag har en glupsk liten kille, som måste rapas och vila med pauser i maten )

Svar på tråden Ge mig era bästa tips om flaskmatning från start!