Munchies skrev 2011-03-05 11:03:09 följande:
Prata först och främst med din barnmorska så att hon kan skriva in din journal att du vill ha tabletter som stoppar mjölkproduktionen.
Ta med dig flaska till bb. Ha även med dig en tetraförpackning med ersättning, det räcker gott och väl. Ofta får man ersättning av bb men ibland kan de vägra, tyvärr. Själv varit med om det. Får du ersättning där så kan du ju använda tetran hemma.
Vattnet behöver inte kokas om du har kommunalt vatten. Du kan blanda färdigt ersättning och förvara i kylskåpet, men ersättning står sig inte länge i rumstemperatur.
När du ska ut så finns det tetraförpackningar som är smidiga. De är dock dyrare, så det är även smidigt att värma vatten och ha med i termos. Ta även en flaska med kallt vatten med dig så att du kan få rätt temperatur på vattnet fort när barnet är hungrig. Köp en vällingdoserare, i den mäter du upp rätt mängd ersättning i tre olika "fack". Då slipper du ha en förpackning eller burk ersättning med dig när du är hemifrån. Smidigt att blanda och du behöver inte mäta upp skopor med ersättning och trilskas med det.
På natten är det fiffigt att köra med samma sak som när du är ute. Termos, flaska med kallt vatten, nappflaska/nappflaskor, vällingdoserare. Då slipper du gå upp på natten om du placerar dessa vid sängen.
MAM Ultivent är en väldigt populär flaska. Den minskar risken för att barnet ska få ont i magen och barnet kräks ofta mindre. Min erfarenhet är att många barn kräks med "vanliga" flaskor (Eska tror jag ett märke heter).
Var noga med att du inte tar för mycket pulver, barnet kan lätt bli hård i magen. Köp hem magdroppar så att du har om barnet får problem med magont.
Tusen tack för goda råd!
Jag har pratat md min BM redan och hon stöttar mig. Hon har sagt att om jag säger till vid förlossningen så ska jag få tablett. Men jag ska se till att det skrivs in i journal och förlossningsbrev också.
Jag hade tänkt att använda tetror hemma i början också för att kunna koncentrera mig på att vara förälder. Sen när jag blir varm i kläderna så tänkte jag börja blanda själv. Var kan man hitta vällingdoserare? Säljs dom på vanliga barnbutiker?
Om jag har mindre pulver i, ska jag då mata oftare? Är det mindre pulver än det står på paketet eller är det bara viktigt att inte överdosera?