• Anonym

Ge mig era bästa tips om flaskmatning från start!

Hej
    Jag kommer att flaskmata mitt kommande barn från dag 1. Jag har inga barn sedan tidigare.

Jag skulle vilja ha era bästa tips för att få flaskmatningen och allt därtill (barnets mage, rengöring av flaskor etc) att funka.

Ös på med råd och ni får ju givetvis vara anonyma då detta är ett känsligt ämne.

Jag kommer att anmäla ALLA inlägg som ifrågasätter varför man flaskmatar. Det är OT och det finns andra trådar för dessa diskussioner.

• Svar på tråden Ge mig era bästa tips om flaskmatning från start!
  • Munchies

Angående tempen på ersättning så finns det barn som ratar varm ersättning men älskar kall. :)

• Anonym
    Munchies skrev 2011-03-05 12:32:03 följande:
    Angående tempen på ersättning så finns det barn som ratar varm ersättning men älskar kall. :)
    Hoppas jag får ett sådant barn
  • Lindreas

Min grabb äter tetran kall, eller ja, rumstempererad när vi är ute, men hemma kör vi med pulver. Inför natten brukar vi faktiskt göra i ordning flaskor med kall ersättning och ställa i kylen, då är det lätt att gå upp och köra 28 sekunder i micron när han blir hungrig.

Nackdelen med tetror till en liten nyföding är att de ju inte dricker upp hela. Man kan spara i kylskåpet ett dygn, men jag tyckte det blev bökigt. Vällingdoserare finns att köpa på Ica och Coop, men den vi köpte på babyproffsen är så mycket bättre! Den är tre burkar på höjden, lite större alltså, men lättare att få ur allt pulver och den läcker inte pulver mellan facken. Vi har en hemma och en i skötväskan.

• LforLove

Även om kommunalt vatten är rent, så koka det iaf första månaden för säkerhets skull. Du kan koka det och när det är svalt ställa in i kylen.
    Tips: Philips har en vattenkokare, dessutom snygg ;) som man kan ställa in gradantalet på. Nu när dottern är 4 mån så kokar vi upp vatten ngra gånger per dygn, när det matdags värmer vi bara upp det till 40 grader. Går fort.
    Tips 2: Dr Browns flaska är toppenbra, minskar mängden luft som barnet får i sig.
    Ha många flaskor hemma! Så behöver ni inte diska så ofta.

• Rödaskor

Nu vet jag inte om det är såna här råd du vill ha, men ha mycket hudkontakt med eran bebis när ni matar och håll bebisen i brösthöjd så ni har ögonkontakt under matningen.

Det berättade min psykologilärare när vi höll på med barns utveckling och av någon anledning är det nästa den enda jag minns av det.

• phillipha

Jag delammar och ger således sonen ersättning med. Fick rådet att inte ge tetraersättning för ofta då den är lite sötare i smaken och då finns risken att bebis inte vill ha pulver varianten. Jag använder bara tetra när vi är ute. Annars har jag kokt kallt vatten i kylen, blandar och värmer i micron när han vill ha.

Vill också reko0mendera dr Browns flaskor (säljs i babyaffärer). Min son får mindre ont i magen av den.

• Emma 89

Vi kokar vattnet och väntar tills det är ättemperatur och har sedan i termos. Så behöver man aldrig hålla på och kyla eller värma. Då går det snabbare. Man blir lätt stressad när bebisen börjar skrika och man ska hålla på och blanda ersättning. Så det är skönt om det går fort! 

Vi gjorde färdiga flaskor och hade i kylen i början, men våran micro som inte är med sekunder som man kan ställa in, utan bara en sån här man vrider (hoppas du förstår, haha) var svår att få rätt temperatur med, så fick ofta stå under kranen med flaskan och hålla på för att kyla ner sen. Men funkar nog skitbtra om man har en ny bra micro med sekunder på.

Ikea har jättefina termosar i fina färger för typ 50 kr. Den funkar perfekt och håller värmen på vattnet länge!

Vi köper tetra när vi ska bort någonstans. Våran son bryr sig inte om det är tetra eller pulver. Han bryr sig heller inte alls om temperatur egentligen, så vi ger tetran i rumstemperatur.

• Anonym

Tack för era råd. Jag läser allt och tar till mig det ni skriver.

Vi har ingen micro Skäms och helt ärligt så vill jag helst slippa köpa en, vi har inte riktigt plats i köket.
    Skönt att höra att bebisar inte verkar bry sig så mycket om temperaturen på maten, det underlättar ju

• Lady Namárië

Mam Ultivent-flaskor och napparna till (jag tror de heter Silk teat) är toppen! Storlek 1 kan vara lite marigt att få tag på, så hittar ni är det bra att köpa på sig ett gäng. Apoteket brukar ha.

Vi sköljer ur använda flaskor i väntan på disk/kok och lägger napparna i en burk. På kvällen har vi samlat på oss en hög, så då diskar vi dem med lite diskmedel och kokar dem. Det är skönt att ha så pass många nappar att man slipper koka flera gånger om dagen.

Även med Ultiventflaskan kan barnen bli lite gasiga, så en flaska MINIFOM-droppar från apoteket är bra att ha hemma.

Du får prova dig fram till vilken sorts ersättning och vilken ättemperatur som passar just ditt barn.

Be bvc visa dig hur man gör magmassage, och gör det sedan flera gånger varje dag. Det hjälper mot gaser och hård mage. Får barnet svårt att bajsa kan en tesked smakfri matolja i flaskan hjälpa. Äter hen Babysemp finns en version som heter Bifidus på Apoteket. Det är Babysemp med lactulos i. Men Lactulos finns också att köpa på flaska, så att man själv tillsätter det i vanlig ersättning - mycket billigare! Inget att experimentera med när bebisen är pytteliten utan att rådgöra med barnläkaren, dock.

Tabletterna man får för att stoppa mjölken kan ha en del läbbiga biverkningar (yrsel, dåsighet etc), så ligg på och se till att du får dem medan du är KVAR på BB. Trots att det stått inskrivet i min journal att jag velat ha tabletter har det varit problem två gånger att fixa fram dem. De finns tydligen inte tillgängliga på BB... bland rinner det ändå till lite mjölk, så en stadig topp, fetvadd och amningskupor (eller ituklippta trosskydd) och eventuellt en stadig gasbinda att linda bysten med de första tre-fyra dagarna för att "avskräcka" mjölkproduktionen kan vara bra att ha hemma.

Ha en (amnings)kudde under armbågen när du matar, så skonar du axlar och rygg. När bebisen blir större och tung att ha i famnen är det mysigt att ligga ner och flaska, precis som man kan liggamma.

På ersättningspaketen finns tabeller för ungefär hur mycket barnet "skall" äta vid olika åldrar. Stirra dig inte blind på det. Det är fri flaskmatning som gäller, så låt bebisen äta hur mycket den vill. Ibland får knarrig bvc-personal lite panik om barnet växer fort eller blir stort, men snacket om att flaskmatade barn blir överviktiga som vuxna är faktiskt ganska mycket bullshit.

So say we all
  • Lady Namárië
    Anonym skrev 2011-03-05 11:07:00 följande:
    Om jag har mindre pulver i, ska jag då mata oftare? Är det mindre pulver än det står på paketet eller är det bara viktigt att inte överdosera?
    Munchies skrev 2011-03-05 11:10:16 följande:
    Du ska inte ge mindre pulver. Barnet får fortfarande i sig vätska som fyller upp magen, så risken finns att barnet inte får i sig tillräckligt av de ämnet barnen behöver. Dosera som det står på paketen bara!
    Jätteviktigt! Det jag skrev om mängderna ovan gällde alltså färdigblandad ersättning. Du skall INTE blanda i mindre pulver än vad som står på paketet!
    So say we all
Svar på tråden Ge mig era bästa tips om flaskmatning från start!