Lady Namárië skrev 2011-03-05 18:56:08 följande:
Mam Ultivent-flaskor och napparna till (jag tror de heter Silk teat) är toppen! Storlek 1 kan vara lite marigt att få tag på, så hittar ni är det bra att köpa på sig ett gäng. Apoteket brukar ha.
Vi sköljer ur använda flaskor i väntan på disk/kok och lägger napparna i en burk. På kvällen har vi samlat på oss en hög, så då diskar vi dem med lite diskmedel och kokar dem. Det är skönt att ha så pass många nappar att man slipper koka flera gånger om dagen.
Även med Ultiventflaskan kan barnen bli lite gasiga, så en flaska MINIFOM-droppar från apoteket är bra att ha hemma.
Du får prova dig fram till vilken sorts ersättning och vilken ättemperatur som passar just ditt barn.
Be bvc visa dig hur man gör magmassage, och gör det sedan flera gånger varje dag. Det hjälper mot gaser och hård mage. Får barnet svårt att bajsa kan en tesked smakfri matolja i flaskan hjälpa. Äter hen Babysemp finns en version som heter Bifidus på Apoteket. Det är Babysemp med lactulos i. Men Lactulos finns också att köpa på flaska, så att man själv tillsätter det i vanlig ersättning - mycket billigare! Inget att experimentera med när bebisen är pytteliten utan att rådgöra med barnläkaren, dock.
Tabletterna man får för att stoppa mjölken kan ha en del läbbiga biverkningar (yrsel, dåsighet etc), så ligg på och se till att du får dem medan du är KVAR på BB. Trots att det stått inskrivet i min journal att jag velat ha tabletter har det varit problem två gånger att fixa fram dem. De finns tydligen inte tillgängliga på BB... bland rinner det ändå till lite mjölk, så en stadig topp, fetvadd och amningskupor (eller ituklippta trosskydd) och eventuellt en stadig gasbinda att linda bysten med de första tre-fyra dagarna för att "avskräcka" mjölkproduktionen kan vara bra att ha hemma.
Ha en (amnings)kudde under armbågen när du matar, så skonar du axlar och rygg. När bebisen blir större och tung att ha i famnen är det mysigt att ligga ner och flaska, precis som man kan liggamma.
På ersättningspaketen finns tabeller för ungefär hur mycket barnet "skall" äta vid olika åldrar. Stirra dig inte blind på det. Det är fri flaskmatning som gäller, så låt bebisen äta hur mycket den vill. Ibland får knarrig bvc-personal lite panik om barnet växer fort eller blir stort, men snacket om att flaskmatade barn blir överviktiga som vuxna är faktiskt ganska mycket bullshit.
Tack. Det var mycket av detta jag inte hade någon aning om.
- Ska man ta tabletterna direkt när man fött eller hur funkar det? Jag trodde inte mjölken rann till direkt så man hade en liten tidsfrist?
- Kan man låta bli att ta tabletterna och bara linda bysten, hjälper det lika bra? (men kanske inte lika trevligt)
- Vad heter tabletterna?
Jag är orolig för barnets mage och tackar speciellt för tipsen om magmassage och olja. Någon tipsade mig om Nan HA, dett det skulle vara extra snällt mot magen, men jag har inte sett detta i tetra någonstans. Är det Lactulos i HA också kanske?