• Liljekonvaljblomman

    Sugen på att prova scrapbooking, vad börjar jag med?

    Sugen på att prova scrapbooking, vad börjar jag med?

    Tips på bra "startpaket" och lätta saker att göra.

    Finns det bra hemsidor?

  • Svar på tråden Sugen på att prova scrapbooking, vad börjar jag med?
  • Liljekonvaljblomman

    Att göra tändsticksaskar kan väl inte vara så svårt =)

  • LiloN

    Inbiten scrappare är jag! Det bästa sättet är om du känner någon som sysslar med scrapbooking som kan visa dig lite så du ser vad du behöver. Eller att gå till någon butik och få prova på. Och våga fråga så här på nätet.

    Till en början behöver du cardstock (lite tjockare papper, enfärgade), något mönstrat papper, kanske någon dekoration och fototejp.

    Vill man vara säker på att allt ska hålla många år är det viktigt med syrafritt. Men ibland kanske man hellre vill ha med en biljett eller liknande för att den är ett minne. Helt upp till var och en hur man gör där.

    Det finns massor av sidor att inspireras på och bloggar! Så kika runt och prova på. Och fråga om du undrar något!


  • Liljekonvaljblomman

    Lilon: Tittade lite i din blogg, jätte mycket fint. När du har text som på bilden nedan, (lånade din bild för skulle nog inte kunna förklara annars så du fattade...) är det en stämpel eller hur gör du det?


  • Liljekonvaljblomman

    Alla andra som har fastnat för denna roliga hobby, kan ni inte lägga in bilder på det ni gjort? Behöver lite tips =)

  • Liljekonvaljblomman

    En fråga till, vad är clear stamp och hur fungerar det?


  • Mama Mia
    Liljekonvaljblomman skrev 2011-03-13 21:20:13 följande:
    En fråga till, vad är clear stamp och hur fungerar det?

     


    Clearstamps är omonterade stämplar i genomskinligt gummi som fäster av sig själva på en akrylkloss. Det sparar plats eftersom du bara behöver en eller ett par klossar oavsett hur många stämplar du har. Du slipper alltså alla träklossar som "traditionella" stämplar har.
    Clearstamps är som sagt genomskinliga och det gör ju att du ser exakt var motivet hamnar.
  • Liljekonvaljblomman
    Mama Mia skrev 2011-03-13 21:56:48 följande:
    Clearstamps är omonterade stämplar i genomskinligt gummi som fäster av sig själva på en akrylkloss. Det sparar plats eftersom du bara behöver en eller ett par klossar oavsett hur många stämplar du har. Du slipper alltså alla träklossar som "traditionella" stämplar har.
    Clearstamps är som sagt genomskinliga och det gör ju att du ser exakt var motivet hamnar.
    Ok men ska man använda svart stämpeldyna eller hur gör man? Är det speciella pennor för att färglägga motivet sen om man inte vill ha bara konturer?
Svar på tråden Sugen på att prova scrapbooking, vad börjar jag med?