• JabbaTheHut

Ponny problem, Hjälp!

Jag skulle behöva lite tips angående min ponny. Jag vet inte vad jag ska göra.

Jag köpte henne i November, de är en haflinger, sto 11 år. Hon har haft problem med att vara själv och inte kunnat stå ensam i stallet om de andra hästarna vart ute osv, men de går mycket bättre nu.

Största problemet är att hon får för sej saker, som idag när jag longerade henne så ville hon inte gallopera och då slet hon sej istället och sprang hem. Jag hämtade henne, hon gjorde samma sak igen. och så höll vi på.

Första gången jag skulle rida henne kom jag inte av gårdplanen för att hon ville inte gå ifrån de andra hästarna. (I grupp är hon jättesnäll.)  Ibland så sliter hon sej när jag ska ta in henne från hagen (kedja under hakan brukar lösa de).

Hur ska jag få henne att göra som JAG vill och inte som HON vill? Jag vill ju ha en häst jag kan lita på och rida ut på ensam.

Nu rider jag henne inte alls längre, pga foglossningar och att jag helt enkelt inte litar på henne så jag vågar inte när jag är gravid.

Någon som har några tips innan jag går bet?

• Svar på tråden Ponny problem, Hjälp!
  • Amy1983

Du kan inte prova att plocka ut henne med nån annan häst som sällskap till en början. Sen så småningom kanske den andra hästen kan hålla sig längre och längre bakom henne och så småningom tar du henne själv men bara precis fem min. utom synhåll från dom andra hästarna och sen tillbaka. Sen ökar du det långsamt. Bara ett tips. Och jag förstår att du inte vill rida nu p.g.a. säkerhetsrisken men du kanske kan leda henne?

• tjej87

Träning, träning, träning och hjälp av en person som verkligen kan hästar och kan komma hem till er och jobba med er. Hästen måste förstå att det är du som bestämmer och även att den kan lita på dig och är trygg med dig som ledare. Hör med andra hästmänniskor i din omgivning om det finns någon som är bra på problemhästar.

Tobbe Larsson är ju en stjärna inom detta, hans bok kanske kan ge några tips som du kan börja med själv :) På svtplay hittar du även hans program Ponnyakuten som innehåller många tips!

• JabbaTheHut

Saken är den att om jag leder henne ute följer hon mej som en hund. Efter första gången jag skulle rida ut på henne fick jag hjälp av en tjej med att vi körde runt henne i en liten hage som man gör innom westen och dyl. Sen har hon följt mej när jag har gått med henne.

Men hon litar inte på mej när jag sitter på. Och som hon gjode idag när jag longerade tror jag bara är dumheter.

• Amy1983
    JabbaTheHut skrev 2011-03-05 15:57:29 följande:
    Saken är den att om jag leder henne ute följer hon mej som en hund. Efter första gången jag skulle rida ut på henne fick jag hjälp av en tjej med att vi körde runt henne i en liten hage som man gör innom westen och dyl. Sen har hon följt mej när jag har gått med henne.

Men hon litar inte på mej när jag sitter på. Och som hon gjode idag när jag longerade tror jag bara är dumheter.
    Som andra svaret i tråden lyder så är det ju träning och åter träning. Men du tror inte att du hade kunnat leda henne medan nån annan rider då? Och att ni så småningom byter?
  • Amanda0701

som allaa andra säger träning . men när du leder henne : leder du henne bara då eller du gör någon form av träning eller kontakt övning så hon får tänka lite . led henne prova att bara sluta gå ( stå stil) vad gör hästen då s6tannar hon eller inte ? hon ska nämligen stanna direkt . när hon kan detta så prova att rygga henne ett par steg utan att röra henne . Du kan ju lära henne kroppsspråk eller rösten . finns många övningar att göra från marken som är super nyttiga

• Mystic noblesse

Nh-träning och massor av dominansövningar är min rekommendation

• JabbaTheHut
    Amanda0701 skrev 2011-03-07 14:03:23 följande:
    som allaa andra säger träning . men när du leder henne : leder du henne bara då eller du gör någon form av träning eller kontakt övning så hon får tänka lite . led henne prova att bara sluta gå ( stå stil) vad gör hästen då s6tannar hon eller inte ? hon ska nämligen stanna direkt . när hon kan detta så prova att rygga henne ett par steg utan att röra henne . Du kan ju lära henne kroppsspråk eller rösten . finns många övningar att göra från marken som är super nyttiga
    När jag går med henne så så stannar hon när jag stannar och går när jag går. Att backa henne så har jag inte testat men de tror jag inte att hon gör.

Oftast nöjer hon sej helt med att det går någon annan människa brevid henne om man rider ut själv. Det måste inte prömt vara en annan häst. Men jag vill ju kunna rida helt själv.

Att hon inte vill galoppera när jag longerade henne börjar jag fundera på om de är för att hon är för stel för att galoppera på volt nu när hon knappt inte blir riden alls.. Och att hon då stack för att hon inte orkade.
    Hur kan jag lösgöra henne från backen för att se om de hjälper?
    Kan de hjälpa att använda en halsförlängare när jag longerar för att få henne att jobba och inte bara springa runt? (givetvis inte dra åt den och tvinga ner henne, men bara som lite stöd)
  • JabbaTheHut

Jo jag har försökt att göra de, hon kan, men jag är lite dålig på de.
    Sen har jag svårt för att gå så mycke nu, har så ont i fogarna.. :s

Bara den jäkla snön försvinner blir allt lättare..

• Amanda0701

mitt råd blir nog tyvärr att ta hjälp av någon

Svar på tråden Ponny problem, Hjälp!