JabbaTheHut skrev 2011-04-03 19:13:45 följande:
Hon är besiktigad när jag köpte henne och allt sånt dom kollar på en vanlig gårdsbesiktning var helt okej, klockrena böjprov, fina hovar, lite sköra men ändå bra. Lite lite gallor i bak. men inget som vet sa skulle påverka henne.
Om hon haft fång borde väl hovslagaren sagt nått om de så de oftast syns på hovarna väll?
Hon är inporterad från tyskland -05. Hon inporterades av den hästhandlaren som bor på Visingsö och inte direkt har de bästa ryktet, (kommer inte ihåg vad han heter, men hade jag vetat att han haft henne hade jag inte köpt henne då jag har dålig erfarenhet av hästar som kommer därifrån innan) han ägde henne i två år, om hon va hos honom hela den tiden eller utlånad vet jag inte, men troligt är väl att hon var vart runt på flera olika ställen. -07 köptes hon av den tjejen jag köpte henne av och hon har inte vart skadad under tiden hos henne.
Hon sa att hon vart lite krånglig ibland att rida ut på själv men bara nått gick brevid gick de bra eller om hon ledde henne iväg en bit från stallet innan hon satt upp och att hennes problem med henne gick över efter ett tag. Så de kanske bara är att traggla på och inte förvänta sej att kunna ta några längre turer i början utan fokusera på att vända hem när jag vill och inte när hon vill.
Dock var hon mycket snällare att tömköra bort hemifrån än att rida vilket kanske skulle kunna tyda på att hon har ont nån stans.
Visserligen var hon väldigt trött när vi tömkörde henne då min svägerska testade om hon va lika jäklig mot henne som mot mej (vilket hon var) innan och tragglade med henne ett tag.
ååh, jag blir bara så lessen, de va ju inte såhär de skulle bli när jag köpte henne...

Hmmm, ja, har hon fått snurra runt på olika ställen till höger och vänster under sina ändå rätt unga år (den var 11 nu va?) och aldrig riktigt landa hos någon som kunnat ge den lite ro och ordentlig utbildning i vett och eikett, så är dina problem inte alls särskilt överraskande.
Jag tror att du måste inrikta dig på att få den trygg med dig och samtidigt bygga upp respekten.
Bryt ner er relation till ABC nu ett tag framöver, med att jobba för att få den lugn i stallet. Ut och beta en liten bit från stallet, longera nu när ridbanan börjar fungera och rid alltid ut med sällskap nu ett par månader. På så sätt tror jag att den kommer landa och hitta sin plats i tillvaron.
När jag får hit unghästar eller börjar rida ut på dem vi fött upp så gör jag alltid så. Det blir då aldrig en grej att gå på lite kanske läskiga platser som är obekanta långt i från stallet, flykten triggas alldrig över gränsen att de behöver sticka hem. Sen den dagen jag tycker de är trygga med sällskap så är det sen sällan några problem att ta ut dem själva!
Problem kommer ofta när man har för bråttom med en redan otrygg individ. Att jobba henne trött är ju en metod, men det gäller ju då att hon INTE får dra! Kan hon göra det så kommer problemet bara befästas mer och mer och bli ännu svårare att få bukt med.
Men ta hjälp av någon duktig som kan hjälpa dig nu när du är gravid.
Lycka till!