Ponny problem, Hjälp!
Jag skulle ha gjort sâhär:
1. Longera pâ begränsat omrâde, en longercirkel är perfekt om ni inte har tillgâng till det sâ gâr ett avdelat ridhus lr ridbana alldeles utmärkt.
2. Använd inspänningar som är fasta= ingen gummisnodd lr liknande. Löpande läderinspänningar är mina favoriter typ longergarman lr trekantstygel.
3. Om du longerar med kapson byt till träns.
4. Sätt lognerlinan till en början enbart i inre bettringen OBS! För att det ska funka MÂSTE hästen ha inspänning iaf pâ yttersidan.
5. Lât hästen bli trött, förhoppningsvis behöver du bara "köra slut" pâ henne nâgra enstaka gânger (lâter hârt jag vet) men det är mkt lättare att hantera en trött häst som inte orkar brâka för det lâter som att hon brâkar med dig.
6. När hästen är trött sitt upp och rid en KORT runda första gângen räcker det att hon skrittar ett varv pâ gârdsplan, nästa gâng gâr ni ut frân gârden, efter det typ 100m längre osv osv
7. Om det finns möjlighet undvik att komma hem samma väg som ni har gâtt ut rundor är bättre än frân punkt A till B och sen frân B till A hellre rida frân A till Ö sâ att säga 
8. Räkna med att du fâr ta nâgra riktiga fights med henne innan allt funkar som du vill. om det känns övermäktigt sâ ta Absolut hjälp av nâgot proffs.
Ofta är det lättare för nâgon som hästen inte redan känner, jag har haft mânga "problemhästar" att korrigera som ryttare har sagt är svâra lr rent av farliga som inte har varit nâgra stora problem för mig att hantera eftersom jag har chansen att ge en häst ett helt nytt intryck= Hästen har inga "förutfattade meningar" och jag kan visa hästen frân första sekunden att det är jag som bestämmer.
Skulle gärna erbjuda min hjälp men jag bor i Tyskland och jag antar att du inte vill skeppa ner hästen hit 
Lycka till!