Inlägg från: saphiraLilja |Visa alla inlägg
  • saphiraLilja

Ponny problem, Hjälp!

har ej läst dom andra svaren men jag rekommenderar att du passar på att jobba mkt från marken med henne när du är gravid. inte longera men hitta på små uppgifter med henne. så hon får tänka mer. 
    prova med preseningar o dyl lägg godis/kraft vad hon nu gillar på mm.

kolla vad dom brukar göra med hundar. jag gjorde dessa på mitt sto när hon var i samma ålder o hade sin "tonårsperiod"  jag kunde inte komma av gårdsplanen o leda henne alls knappt. började "bus-lek-träna"
    efter 6 mån var hon positiv o tyckte om att komma till mig o hitta på saker. nu är de 10 år sen vi börja o idag har vi hur kul som helst även om en sten eller pinne inte ligger på rätt ställe så skenar hon inte hem för de ;) 

jag läste oxå en bok som fick mig att inse att ett sto ska man "lura" så att hon tror att hon gör de hon vill fast ,man planterat de lilla fröet. svårt att förklara när man skriver. men har testat på många hästar genom åren som haft problem o de funkar. o jag är lika förvånad varje gång...

o bråka o vara envis o aldrig ge sig som många säger man ska göra tror jag inte på. om din häst sliter sig när du longerar så visst hämta henne o gå tillbaka men gör ngt annat.. då vann du samtidigt som hon "tror" att hon gjorde det valet...  

bara lite tips ;) hoppas ni hittar den bästa lösningen för er ! 

• saphiraLilja

och såg nu att du köpt henne av en herre från visingsö..... den har jag tagit en del hästar ifrån när jag jobba på ett annat ställe.... 

då är mitt största tips! bråka inte! vinn förtroende o respekt. ha kul.. det lönar sig med dom stackars djuren som kommer från sånna ställen...

• saphiraLilja

jag förstår dig. jag gav upp ett tag oxå- tog en paus från henne. lånade ut henne till min medryttare på heltid. sen fick jag tillbaka orken. 

vart bor du någonstans? om du på allvar vill låna ut henne så skulle jag kunna komma o kolla iaf ;)
    jag håller på o bygger upp ett turridningsföretag... utanför undenäs. i tiveds skogarna. Tolsjöhult bor jag.

kolla min hemsida (dålig är den men ska byggas upp) där ser du bla Ronja som hade liknande bekymmer som din...  www.tolsjohultgarden.n.nu

o du har inte misslyckats! ibland behöver man bara se saker från ett annat håll eller bara ta en paus. det är lätt att man går in i samma tankecirklar... o svårt att ta sig ut igen. kan ha vart en liten muskel i dig som spände sig när ni skulle skritta ut som du inte märkte men som din häst var uppmärksam på-

Ronja var ett stycke problem häst som dom kallar de. o Mitt fullblod Drama var ett krigsobjekt. o min  Daffy sparka bara bakut när dom kom. efter några månader så gör ingen av dom ngt sånt längre..

jag vill såå gärna hjälpa er! det är så tråkigt när man hör om problem som inte blir lösta. det är ju meningen att du o din häst ska njuta av varandra. skicka mail om du vill... kollar den lite oftare ;)
    j_lilja5@hotmail.com

Svar på tråden Ponny problem, Hjälp!