• flumhum

PCOS är det kört nu?

hej, tänke kolla här om det finns några med pcos som lyckats gå ner i vikt och fått barn?.
    har pcos och kämpar som en blå dåre med att gå ner  i vikt men det går trögt och väldigt sakta, jag närmar mig 22 år vilket får mig att känna mig gammal. 
    Vill verkligen ha barn men vet inte om jag någonsin kan ta mig ner så mycket i vikt som jag behöver.
    på 3 år har jag kämpat mig ner 19 kilo, dock i omgångar gick ner från 136 till 116 på bara ett halv år för att sen bki sjuk i ibs och underfunktion av köldkörteln och gick då upp 5 kilo vilket jag nu igen  gått ner men står still.
    så söker väll mer lite solskens historer så man kanske orkar kämpa vidare.

just nu känns det som jag aldrig kommer få barn just för jag läst att efter 25 blir det svårare. så då lär det väll bli helt omöjligt för mig som inte ens har mens.

• Svar på tråden PCOS är det kört nu?
  • kattenizze

Flumhum: om man behöver IVF så är BMI kravet 30. Och det är nog rimligt med tanke på hur tuff behandlingen är. Har du tänkt på att göra en magsäcksoperation? Jag har också PCO, och har faktiskt funderat på det. Det är så sjukt jobbigt att hela tiden kämpa med den jäkla övervikten.

• flumhum
    kattenizze skrev 2011-03-09 10:56:35 följande
    Flumhum: om man behöver IVF så är BMI kravet 30. Och det är nog rimligt med tanke på hur tuff behandlingen är. Har du tänkt på att göra en magsäcksoperation? Jag har också PCO, och har faktiskt funderat på det. Det är så sjukt jobbigt att hela tiden kämpa med den jäkla övervikten.
    jo jag vet att det är krav på att ha ett bmi på 30, men tror inte jag kommer behöva ivf utan enbart hjälp med pregrotim. 
    en operation kan jag inte göra, får inte göra det då jag har tarmsjukdomen ibs. då de ofta tarbort en liten bit tarm blir jag atomatiskt inte godkänd att göra det då jag redan har problem med magen och tarmen. 
  • idis78

Flumhum: jag är 162 cm, så BMI var ju ganska högt ändå. Jag hade gått p-piller även om jag vägt mer, enl min dr är det enklaste sättet att få normal hormonbalans.
    Nu har jag gjort en gastric bypass op och gått mer till 27 i BMI, hormonerna funkar som de ska nu.
    Synd att du inte går göra op.

• flumhum
    idis78 skrev 2011-03-09 11:40:22 följande:
    Flumhum: jag är 162 cm, så BMI var ju ganska högt ändå. Jag hade gått p-piller även om jag vägt mer, enl min dr är det enklaste sättet att få normal hormonbalans.
    Nu har jag gjort en gastric bypass op och gått mer till 27 i BMI, hormonerna funkar som de ska nu.
    Synd att du inte går göra op.
    jag ska höra med min gyn angående p-piller och så, visste faktiskt inte att man fick äta det med pcos eller ens när man hade övervikt. de var en bra upplyssning.
    ah jo vad jag förstått är det många som gjort gbp när det har pcos. känns ju som de vore bra och jag skulle verkligen vilja göra en, men får inte.
    hur känns det efter en sådan operation, är man lika hungrig som förut eller försvinner det? har man forstfarande kolhydrad suget och söt suget eller försvinner det också? tog det lång tid innan mensen kom tillbaka? 
  • idis78

Flumhum: I början fick man äta efter klockan, hungern kom senare. Nu blir jag hungrig typ var 3:e timme. Jag har inte kvar sötsuget, men gillar fortfarande pasta, ris och potatis. Har aldrig varit särskilt glad för smörgås och ännu mindre nu.

• flumhum
    idis78 skrev 2011-03-09 22:22:30 följande:
    Flumhum: I början fick man äta efter klockan, hungern kom senare. Nu blir jag hungrig typ var 3:e timme. Jag har inte kvar sötsuget, men gillar fortfarande pasta, ris och potatis. Har aldrig varit särskilt glad för smörgås och ännu mindre nu.
    okej så då ändras matbeetendet själv mant eller fick du hjälp av en diatiest också?

• idis78

Jag har pratat med deitist två ggr. En gång innan op och en gång efter. Jag tycker att mitt ätbeteende har ändrats av bara farten.

• flumhum
    idis78 skrev 2011-03-10 14:59:34 följande:
    Jag har pratat med deitist två ggr. En gång innan op och en gång efter. Jag tycker att mitt ätbeteende har ändrats av bara farten.
    Det låter ju jätte bra, då ska jag forska vidare om de finns något annat alternativ för en operstion fast man har tarmproblem. de kanske har något annat sätt att göra den utan att kapa en liten bit tarm..
    tack så hämskt mycket för infot var jätte bra. 
  • Ikka

BMi på 35 är i dagsläget gränsen för när man får lov att göra IVF. 

Kämpa på TS!

Alla PCO/PCOS:are har större chans att bli gravida via IVF än vad vanliga dödliga har...Cool 
    Dessutom, äggstockarna på någon som har PCO-äggstock är som bäst mellan 35-42...

Se andra delen i den här föreläsningen och känn dig hoppfull;

media.medfarm.uu.se/flvplayer/anovulation/vid...

Jag fick min diagnos i dag.

Har skrivit en del i den här tråden sedan innan, nu i dag på s. 161.
    Välkommen att läsa.

www.familjeliv.se/Forum-1-336/m56132695.html

Svar på tråden PCOS är det kört nu?