• Anonym (Nyfiken)

    Hur blir jag brittisk medborgare?

    Hej!
    Min mor är svensk och min far är engelsk. Ej gifta.
    Kan jag "enkelt" bli brittisk medborgare? Med enkelt menar jag utan massa tjafs typ.
    Med tanke på att jag vart där varje sommar + fler ggr. sedan jag föddes. ( 1-2månader i sträck)
    Och sedan ett par veckor till under året. (alltså i 20års tid)
    Jag skulle självfallet isf ansöka om dubbelt. Så jag är både engelsk och svensk medborgare..

  • Svar på tråden Hur blir jag brittisk medborgare?
  • Anonym

    Ja, det kan du.
    Du behöver faderskapsintyg på att din pappa är din pappa och kopia på hans pass för att visa att han är brittisk medborgare. Sedan lämnar du in detta till brittiska ambassaden eller myndigheterna i UK.
    Det kan ev krävas fler dokument men det borde ju inte vara något problem att skaffa fram om du har bra kontakt med din far.

  • Anonym (Nyfiken)

    Okej, vilket tur då. Det har jag itne riktigt hittat på deras hemsida :)
    Bara nyfiken fråga, hur vet du detta? :)

    Jag kanske ska åka upp till brittiska ambassaden och höra med dom, åka dit med min far... Dem finns ju i sthlm kom jag på (:

  • Anonym
    Anonym (Nyfiken) skrev 2011-03-05 19:12:58 följande:
    Okej, vilket tur då. Det har jag itne riktigt hittat på deras hemsida :)
    Bara nyfiken fråga, hur vet du detta? :)

    Jag kanske ska åka upp till brittiska ambassaden och höra med dom, åka dit med min far... Dem finns ju i sthlm kom jag på (:
    Därför att jag har barn med en britt och vi har fått lämna in just dessa dokument. Alla som har en förälder som är brittisk medborgare har rätt att bli brittiska medborgare, oavsett om man bott i landet eller inte. Så eftersom din pappa är britt så får du också bli det
  • Anonym (Sara)
    Anonym skrev 2011-03-05 19:14:30 följande:
    Därför att jag har barn med en britt och vi har fått lämna in just dessa dokument. Alla som har en förälder som är brittisk medborgare har rätt att bli brittiska medborgare, oavsett om man bott i landet eller inte. Så eftersom din pappa är britt så får du också bli det
    Jag passar på att fråga dig om du vet då du verkar insatt. Jag är tillsammans med en engelsman (vi har varit tillsammans i tolv år), och vi är bosatta i Sverige. Om vi gifter oss, har vi möjlighet att ansöka om dubbelt medborgarskap? Inte för att vi tänkt bosätta oss i England, men det vore idealiskt i fall något sker att vi båda har dubbla medborgarskap.
  • Anonym
    Anonym skrev 2011-03-05 19:14:30 följande:
    Därför att jag har barn med en britt och vi har fått lämna in just dessa dokument. Alla som har en förälder som är brittisk medborgare har rätt att bli brittiska medborgare, oavsett om man bott i landet eller inte. Så eftersom din pappa är britt så får du också bli det
    Ett tillägg: När är du född?
    Om du är född före 1983 så måste dina föräldrar vara gifta (eller ha varit gifta antar jag när du föddes). Om du är född efter 1983 så spelar det ingen roll. Mer kan du läsa här:

    en.wikipedia.org/wiki/British_citizenship
  • Anonym
    Anonym (Sara) skrev 2011-03-05 19:18:56 följande:
    Jag passar på att fråga dig om du vet då du verkar insatt. Jag är tillsammans med en engelsman (vi har varit tillsammans i tolv år), och vi är bosatta i Sverige. Om vi gifter oss, har vi möjlighet att ansöka om dubbelt medborgarskap? Inte för att vi tänkt bosätta oss i England, men det vore idealiskt i fall något sker att vi båda har dubbla medborgarskap.
    Din man kan ju söka svenskt medborgarskap om han inte redan gjort det även om ni inte är gifta då han bott här längre än 5 år. Du kan inte söka brittiskt medborgarskap utan att bo i England. Om du flyttar till England så kan du söka medborgarskap om du är insatt i landet, talar språket, är gift med en engelsman (och har bott där i tre år) eller jobbar i England (och har bott där i fem år). Men du kan inte söka nu, tyvärr.
  • Anonym (Nyfiken)
    Anonym skrev 2011-03-05 19:14:30 följande:
    Därför att jag har barn med en britt och vi har fått lämna in just dessa dokument. Alla som har en förälder som är brittisk medborgare har rätt att bli brittiska medborgare, oavsett om man bott i landet eller inte. Så eftersom din pappa är britt så får du också bli det
    tack så mkt! :) precis det jag ville veta. Vad glaaad jag blir! :)
  • Anonym (Nyfiken)
    Anonym skrev 2011-03-05 19:19:49 följande:
    Ett tillägg: När är du född?
    Om du är född före 1983 så måste dina föräldrar vara gifta (eller ha varit gifta antar jag när du föddes). Om du är född efter 1983 så spelar det ingen roll. Mer kan du läsa här:

    en.wikipedia.org/wiki/British_citizenship#British_Citizenship_by_descent
    Jag är född 91 så :)
  • Anonym (Sara)
    Anonym skrev 2011-03-05 19:23:03 följande:
    Din man kan ju söka svenskt medborgarskap om han inte redan gjort det även om ni inte är gifta då han bott här längre än 5 år. Du kan inte söka brittiskt medborgarskap utan att bo i England. Om du flyttar till England så kan du söka medborgarskap om du är insatt i landet, talar språket, är gift med en engelsman (och har bott där i tre år) eller jobbar i England (och har bott där i fem år). Men du kan inte söka nu, tyvärr.
    Tack så hemskt mycket för ditt svar Glad
  • Laulicau

    Om du är född efter 1983 så måste dina föräldrar ha varit gifta när du föddes för att du ska kunna bli brittisk medborgare.  Om du var född innan 1983 så blir du automatisk brittisk medborgare om jag har förstått rätt ?   If you were born outside the United Kingdom before 1 January 1983


    If you were born outside the United Kingdom before 1 January 1983, you became a British citizen if, immediately before that date, you were a citizen of the United Kingdom and Colonies and had the right of abode in the United Kingdom.


    You may have had citizenship of the United Kingdom and Colonies by descent from a father who had that citizenship, or because you were registered or naturalised as a citizen of the United Kingdom and Colonies.


    If you have a passport issued before 1 January 1983 that describes you as a citizen of the United Kingdom and Colonies on page 1, you will almost certainly have become a British citizen on 1 January 1983 as long as page 5 says 'Holder has the right of abode in the United Kingdom'.


    However, if you had the right of abode because you were registered under the British Nationality (No2) Act 1964, you will not normally have become a British citizen on 1 January 1983 unless your mother became a British citizen then.


    You may have had right of abode if:


    you were adopted, naturalised or registered as a citizen of the United Kingdom and Colonies in the United Kingdom (except in certain circumstances); you had been legally settled in the United Kingdom and ordinarily resident there for five years; or when you were born, you had a parent who was a citizen of the United Kingdom and Colonies because he/she was born, adopted, naturalised or registered in the United Kingdom (except in certain circumstances), or because one of your grandparents was. If you were born outside the United Kingdom on or after 1 January 1983

    This section also applies to you if you were born outside a qualifying territory on or after 21 May 2002 and had a parent who was a British citizen.


    Whether or not you are a British citizen depends on the type of citizenship your parents had. This may be British citizenship by descent or otherwise than by descent.


    British citizenship may descend to one generation born abroad. So if you were born outside the United Kingdom or qualifying territory and one of your parents was a British citizen otherwise than by descent, you are a British citizen by descent. If you were born before 1 July 2006 you may not qualify if your parents were not married at the time of your birth.


    However, you are a British citizen otherwise than by descent if at the time of your birth one of your parents was a British citizen in Crown service, designated service, or service of a European Community institution and he/she was recruited to that service:


    in the United Kingdom; in the United Kingdom or a qualifying territory (if you were born on or after 21 May 2002); or in the European Community (for service with a European Community institution).

    If you were born outside the United Kingdom or qualifying territory and your parents were British citizens by descent, you are not a British citizen. However, you may be able to apply to register as a British citizen (see registration of a child).

Svar på tråden Hur blir jag brittisk medborgare?