Du måste logga in för att svara i en tråd.

• stjärna4

Fläskfile!

Tänkte göra fläskfile idag stekt i skivor på spisen.Den har varit fryst i 2 dagar så då måste man väl vara ännu mer noga med att den är färdig.Har ingen termometer!Om jag skär den i skivor,hur länge behöver jag då steka den?Tycker det är svårt att se när fläskfile inte är rosa så därför vill jag gärna steka den lite länge,men så klart inte så den blir torr!Någon som vill hjälpa!!

• Svar på tråden Fläskfile!
  • stjärna4

Men om jag steker det ca 15 min,och sedan häller på vatten och kokar köttet i det i 15 min borde det väl vara färdigt??? Flört 

• La Lola
    stjärna4 skrev 2011-03-06 13:58:31 följande:
    Men om jag steker det ca 15 min,och sedan häller på vatten och kokar köttet i det i 15 min borde det väl vara färdigt??? Flört 
    Ja gud ja!
    Men ska du verkligen steka det i 15 min?!
    *mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • stjärna4

Tänkte steka på svag värme,men du menar att en total tillagningstid på 30 min är fullt tillräcklig? :))

• jenny74

Om du bryner den snabbt på hög värme, bara precis så den får fin färg på bägge sidor och sedan häller på buljong och låter den puttra på medelvärme i ca 15-20 min så kommer den att bli jättemör och fin!

Om du bara vill steka den så stek hellre på hög värme i ca 3-4 min på varje sida. Om du trycker med fingret i mitten på en skiva så ska köttet kännas "stumt". Kanske kan du "offra" en skiva när du tror att de är klara, skär mitt itu och kolla!

(ca 1cm tjocka skivor brukar jag skära)

Lycka till!

Gå inte till sängs arg, stanna uppe och planera din hämnd!
  • La Lola
    stjärna4 skrev 2011-03-06 14:30:42 följande:

Tänkte steka på svag värme,men du menar att en total tillagningstid på 30 min är fullt tillräcklig? :))

Om du steker den i 15 min lär du nog en seg köttbit....

Jag skulle göra som jenny74 föreslår.
    *mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
Svar på tråden Fläskfile!