• Anonym

Vad kostade era bröllop?

Känner mig lite ledsen nu. Jag o sambon har varit ett par länge, flera år. Jag känner att jag vill gifta mig men samtidigt verkar det så oerhört dyrt :( Vi tjänar rätt bra ihop, får väl ut runt 30-33 tusen per månad ( dock finns inga barn ännu i vårt liv )
    Jag fattar ju att vi får spara om vi ska ha råd med bröllopet men undrar egentligen hur mkt det kan gå på? Vad har era bröllop kostat?

Jag vet om möjligheten med borgerlig vigsel, att inte ha stor fest och bjudning. Men jag kan känna att jag ska jag gifta mig så vill jag stor fin klänning, middag, tårta etc. Gifta sig borgerligt tycker jag låter skittråkigt , helt ärligt....då kan det hellre kvitta för min del.

Min plan är att kanske göra som en vän gjorde: hon och hennes man vigdes på en klippa vid havet, sedan hade de middag och kaffe i ett stort partytält på stranden. ( eller ja, inte på sandstrand alltså..utan en bit ovanför själva stranden)....tyckte det lät fint och romantiskt.
    Men så börjar jag surfa runt efter vigselringar, brudklänning, kläder till sambon, mat, ja allt....ser bara hur pengarna rullar iväg. :(

Måste det verkligen vara svindyrt att gifta sig? Återstår bara borgligt eller?

• Svar på tråden Vad kostade era bröllop?
  • hemlig02

Men det finns ju någonting mellan borgelig och stort dyrt bröllop, det är ju inte bara antingen eller. Det måste ju inte bli tråkigt för att man väljer en fin klänning som inte är lite billigar och kanske väljer en billigare maträtt och ett billigare vin till osv..... Drar man ner lite i kostnad på många saker, så blir det stor skillnad i priset i slutet

• Anonym (Mee)

Mitt bröllop kostade 400:- för 2 vittnen som blev vigselförättarens fru och hennes väninna.
    Jo, just det... vi gick ut och åt sedan och det gick väl på runt 1000:-
    Klänningen hade jag lånat av syrran, vit enkel och super fin och maken hade finbyxkor, skjorta o kofta över. Sjukt snyggt!

Billigt o bra då vi gifte oss i smyg- enkelt och litet så som vi ville ha det! Hjärta

• Mariohn

Jag förstår inte varför det ska vara så hiskeligt dyrt att ha ett fint bröllop. Kyrkan kostar ingenting. En fin lokal kan man hyra billigt. Klänningar finns det som är vansinnigt vackra utan att vara fulla av äkta diamanter. Vi har tänkt ha ett jättefins bröllop för ca 5000 kr. Vi blir 100 gäster. Superfin lokal får vi låna i anslutning till kyrkan. Några av våra närmsta vänner som är kockar fixar middagen. Jag skulle aldrig kunna lägga flera 100 000 på ett bröllop för det skulle kännas helt sjukt.

• Moi Mokulat

Mitt bröllop kostade nog runt 70000:- Vi räknade aldrig riktigt, men där omkring iaf.
    Ingen bröllopsresa i det.

• Druantia

Vårt bröllop var kanske lite dyrt då. Nästan 100 000 gick det på. Dock valde vi att ta in personal till i stort sett allt. Öppenbar, liveband, dj, osv osv. Min ring är inräknad i priset oxå. Kyrkligt bröllop med ca 90 gäster.

• hemlig02
    Mariohn skrev 2011-03-07 11:14:40 följande:
    Jag förstår inte varför det ska vara så hiskeligt dyrt att ha ett fint bröllop. Kyrkan kostar ingenting. En fin lokal kan man hyra billigt. Klänningar finns det som är vansinnigt vackra utan att vara fulla av äkta diamanter. Vi har tänkt ha ett jättefins bröllop för ca 5000 kr. Vi blir 100 gäster. Superfin lokal får vi låna i anslutning till kyrkan. Några av våra närmsta vänner som är kockar fixar middagen. Jag skulle aldrig kunna lägga flera 100 000 på ett bröllop för det skulle kännas helt sjukt.
    Ett bröllop med hundra gäster för 5000 kr? Hur är det ens möjligt?
  • Pirum

Vår budget- som vi i vart fall inte överskred- var 60'.

Då hade vi trerätters där tårtan var desserten,  med vin för ca 100 gäster på lokal men med betalbar efteråt. I budgeten ingick allt: inbjudningskort, blommor,håruppsättning,  tårta, kläder, barnvakt, ringar, hyra av vigsellokal (borgerlig vigsel) osv.  Jag sminkade mig själv och de två tärnorna hade egna kläder men jag hade köpt varsin sjal åt dem i samma färg så det blev enhetligt.

Vi skippade bröllopsresa dock och en kompis fotade gratis.

• j 3 n N y

Varför skulle ett borgerligt bröllop vara billigare än ett kyrkligt? Det är ju middagen och festen som kostar pengar. Vi blev vigda av en lagman ute vid vattnet och sen hade vi en hejdundrande fest för ca 90 gäster. Allt som allt gick det nog på 120 000 kr.

• hemlig02
    Mariohn skrev 2011-03-07 11:14:40 följande:
    Eller råkade du skriva en nolla för lite?
Svar på tråden Vad kostade era bröllop?