• Anonym

Vad kostade era bröllop?

Känner mig lite ledsen nu. Jag o sambon har varit ett par länge, flera år. Jag känner att jag vill gifta mig men samtidigt verkar det så oerhört dyrt :( Vi tjänar rätt bra ihop, får väl ut runt 30-33 tusen per månad ( dock finns inga barn ännu i vårt liv )
    Jag fattar ju att vi får spara om vi ska ha råd med bröllopet men undrar egentligen hur mkt det kan gå på? Vad har era bröllop kostat?

Jag vet om möjligheten med borgerlig vigsel, att inte ha stor fest och bjudning. Men jag kan känna att jag ska jag gifta mig så vill jag stor fin klänning, middag, tårta etc. Gifta sig borgerligt tycker jag låter skittråkigt , helt ärligt....då kan det hellre kvitta för min del.

Min plan är att kanske göra som en vän gjorde: hon och hennes man vigdes på en klippa vid havet, sedan hade de middag och kaffe i ett stort partytält på stranden. ( eller ja, inte på sandstrand alltså..utan en bit ovanför själva stranden)....tyckte det lät fint och romantiskt.
    Men så börjar jag surfa runt efter vigselringar, brudklänning, kläder till sambon, mat, ja allt....ser bara hur pengarna rullar iväg. :(

Måste det verkligen vara svindyrt att gifta sig? Återstår bara borgligt eller?

• Svar på tråden Vad kostade era bröllop?
  • lelodi

Vi hade tvårätter på en jättefin konferensgård utanför Stockholm. Ingick maten, fördrink, canapé, blomdekorationer och personal. Sen en extranota för den alkohol som gick åt till middagen dvs ca 1 glas vin till förrätt och 2 till varmrätt (öl och alkoholfritt som alternativ). Festen gick på knappt 50000 kr. Vi valde att ha det så för att slippa bekymra oss så mycket runt själva arrangemanget. Med ringar, kläder, buketter, inbjudningskort, tackkort,  två musiker vid vigseln, tårta gick det totalt på 80 000 kr. Vi la minst pengar på "lull-lullet" och kläder och mest på ringar och själva stället för festen.
    Då fick vi hjälp från föräldrarna med 50 000 kr. Bröllopsresan gick totalt på 30 000 kr inklusive allt (mat, shopping, utflykter, flyg, boende mm). Vi hade önskat oss bidrag till resan istället för presenter och det täckte hela resan. *tack vänner och släkt!*

Säkert kan man komma under den totalkostnaden, vi hade ett "medelflådigt" bröllop. På Bröllopstorget kan du få massor med tips om budget och annat!

Lycka till!

• Anonym

Be om bidrag till festen i bröllopspresent eller ta ut kuvertavgift.
    Köp buffé från ICA, superbra billig mat. Min klänning kostade 3000kr kostym 1000kr ring 2000kr
    vi fick låna lokal gratis för vi kände folk, fick buketten gratis av en vän, kolla runt bland vänner vem som kan vad och om de är villiga att hjälpa till med en del. Kan era föräldrar betala en del?
    vi hade 70 gäster, tårta 2500kr mat 8000kr
    totalt ca 18.000kr och vi fick pengar i present. Är jättenöjd med dagen och tyckte priset var rimligt.

• Tjatte

Vi gifte oss för 10 år sedan så jag minns inte hur pengarna fördelades, men jag vet att bröllopet gick på ca 120.000 kr. Vi hade en kyrkvigsel och fest på ett slott för 75 gäster med liveband som underhållning. Vi är än idag mycket glada över att vi hade möjlighet att ge oss själva ett så fint bröllop. Hade inte velat snåla in på en så viktig dag.

För övrigt kan jag inte låta bli att påpeka att man gifter sig borgerligt i stadshuset. Inte borgligt i statshuset.

Smileymissbrukare
  • Anonym (borgerlig vigsel)

Vi hade ett stort bröllop som kostade 80 000:-, bröllopsresa inte inkluderad. 100 gäster bjudna.
    Det som ingick var: hyra av slottet, gudad tur på slottet, frisör, sy upp klänning, hyra mannens kläder, inbjudnings- och tackkort, vigselprogram och festprogram, catering varmrätt, förrätt och efterrätt egentillverkad, tårta, bukett och övriga blommor till dekoration, hyra porslin, hyra bygdegård (har fortfarande inte fått räkningen så än så länge är den gratis), alkohol, snittar, fotograf, ringar, två nätter på hotell (kan verkligen rekomendera att sova natten innan också på hotell), säkert mer saker som jag glömt...

Vi gifte oss borgerligt men på ett slott. Vi gjorde vigselakten längre (än 2 min) med textläsning och massor av instrumental musik. En del frågade oss efteråt om det var kyrklig eller borgerlig. Efter vigselakten hade vi mingel med snittar och bubbel därefter, när vi åkt därifrån, en guidad tur på slottet för gästerna.
    Middag och fest för 100 pers var på en bygdegård. Vi hade trerätters middag och fri bar (alkohol köpt i Tyskland och det finns fortfarande mkt kvar av spriten). Vi gjorde förrätt och efterrätt själva men hade catering på varmrätten. Lite senare hade vi kaffe och tårta. Musik till dansen fixades via datorn.

Jag sydde upp min klänning med tyg som jag köpt i Asien lite tidigare. Mannen hyrde sin klädsel. Ringar gick på 5000:-, jag har en guldring och mannen har en liknande i silver. Fotograferade gjorde vi ju också,så klart!

Kunde pressa priserna lite eftersom vi gifte oss i min hemstad (mindre ort=lägre priser) där mina föräldrar har en del kontakter.

• LivL

Nu är jag ordentligt TRÖTT på att läsa om tråkiga borgerliga bröllop!!! Man kan ha på sig precis samma som i kyrkan, och klämma in en hel del folk!
    Dessutom, är man inte kristen finns det väl ingen anledning att gifta sig i kyrkan??

Vi hade ett litet mysigt bröllop, väldigt personligt. Bor utomlands och flög hit mina systrar, betalade för klänning, kostym, hindersprövning och vigseln.
    Vi käkade middag på vår favoritrestaurang, bara 15 pers, fick oväntat middagen betald av best man.
    Sen hade vi bröllopsmiddag i Sverige för familjen.
    Sammanlagt kanske 20.000.

• LivL

Bröllopsresan till Paris fick vi i present av vännerna.

Resan är absolut något man kan välja bort.

• DrRonja

Lite drygt 200 000. 100 gäster. Ring och resa ej inkluderat.

• Lilja10

ca 150.000
    ( resa 28,000 & ring 30 000 )

Svar på tråden Vad kostade era bröllop?