• Shawshank

Aktivera innekatt

Vi har en katt som tyvärr varken kan eller vill vara utekatt, hon trivs bäst inne.

Någon kattkompis vill hon tyvärr inte heller ha. Men problemet är att hon har alldeles för mycket energi och hittar man i inte på saker med henne hittar hon på saker själv, som att välta ut alla klädesplagg ur garderoben, ett i taget eller krypa in bakom böckerna i bokhyllan och välta ner dem på golvet.

Så jag behöver lite tips på hur jag ska aktivera henne. Hur gör ni med era innekatter? Vi försöker med leksaker men hon tröttnar fort. Något tips på hur man kan göra hemmagjorda leksker eller hur man ska få kattmyntamöss eller fjädervippor att bli intressanta?

• Svar på tråden Aktivera innekatt
  • hemlig02

Laserpekare!! Mina katter ääälskar sin laserpekare! De springer och jagar procken tills trampdynorna är alldeles heta och nosen är varm, tungan hänger utanför munnen ibland

• MattiasFru

håller med ovanstående, en stor klösmobel från golv till tak, och en laserpekare. om du bor så hon kan gå ut på balkong är det toppen, brukar släppa ut och "lufta" mina monster dagligen, så dom får spana på lite fåglar, äta ett par flugor och få lite nya lukter och så. Det brukar dom också bli lite trötta av. 

• MattiasFru
    nemo1 skrev 2011-03-07 13:37:40 följande:
    Balkong = kattnät
    eller så har man koll på dom och dom vet vad dom får och inte får göra.
  • Marnet

Spraya kattmynta på leksaker här hemma blir dom som tokiga :)

• Parniara

Kasta matkulor, göm räkor i matfällor. Brottas med henne med en tjock arbetshandske på. Bygg klättermöjligheter som varieras. silkespapperstussar som hon kan spela fotboll med. smyg på henne, gör dig för henne och jaga henne. Gör det hon tycker är kul.

Våra katter gillar att vara med på det vi gör, oavsett vad det är.

• Nech
    MattiasFru skrev 2011-03-07 13:42:57 följande:
    eller så har man koll på dom och dom vet vad dom får och inte får göra.
    Enligt lag så MÅSTE du ha nät på balkongen om katterna ska vara där om du bor på andra våningen eller högre. Så det är inte ett alternativ att "ha koll". MÅNGA är de katter som vanligen aldrig rör sig ur solfläcken, men som får för sig att jaga en fjäril eller en fågel och trillar ner i jakten och skadar sig.

Laserpekare, klösmöbel och möjligen ett sällskap är annars även mina tips.
    Livet på linjen - telehoran.blogg.se
  • Majsan70

Jag skriver under på det mesta ovanför inkluderat NÄT på balkongen.
    Vi har köpt aktiveringsboll där man petar in leksaker. Vi har labyrinter med bollar, runda saker med lock där de kan peta runt en boll i hopp om att få ut den.
    Tennisbollar är kattungarnas favvis.
    Vi har även ett "kattgym"..ser typ ut som ett babygym med massa roliga saker som hänger o som  man kan leka med o försöka få loss. Ett kolapapper kan hålla dem sysselsatta i timmar..o låter man dem dessutom apportera så är det ännu roligare.

• iaseia

Klätterträd kan köpas billigt via ebay.
    http://www.kattforum.se/viewtopic.php?f=1&t=150929&p=3531657&hilit=ebay#p3531657

Köpte mitt kattträd för två år sen, håler än idag, betalade 600 med frakt och allt, fick hämta det på posten så lite bensinkostnader också men inte så mycket.
    Visst är de inte samma kvalite men 600 för två år ( nu gick en peare sönder under flytten men resten är ok.
    Här är alla hans auktioner

www.kattforum.se är ett riktigt bra forum där du kan hitta mycket tps.

Gör en kattgård eller näta in blakongen.
    Jag har också märkt att om jags tänger till vissa rum så bir det roligare att gå in där sen, så stäng till vissa rum och sen när katten är tokig så öppna dörren.

Vad gäller saker som katterna förstör eller stöka till, se till att de inte kan göra det.
    Antingen om man stänger till det rummet så katten inte får vara där överhuvudtaget eller om man gör om bokhyllan osv..  

Svar på tråden Aktivera innekatt