• Shawshank

Aktivera innekatt

Vi har en katt som tyvärr varken kan eller vill vara utekatt, hon trivs bäst inne.

Någon kattkompis vill hon tyvärr inte heller ha. Men problemet är att hon har alldeles för mycket energi och hittar man i inte på saker med henne hittar hon på saker själv, som att välta ut alla klädesplagg ur garderoben, ett i taget eller krypa in bakom böckerna i bokhyllan och välta ner dem på golvet.

Så jag behöver lite tips på hur jag ska aktivera henne. Hur gör ni med era innekatter? Vi försöker med leksaker men hon tröttnar fort. Något tips på hur man kan göra hemmagjorda leksker eller hur man ska få kattmyntamöss eller fjädervippor att bli intressanta?

• Svar på tråden Aktivera innekatt
  • Rigmor Mortis
    Havanna82 skrev 2011-03-08 17:55:43 följande:
    Vi har byggt en inhängnad av bambupinnar och rådjursnät som inte är fastborrat någonstans. Vi har fäst det med strippor i balkonräcket samt med små bentongskruvar i väggen.Gäller ju att se möjligheterna i stället för begränsningarna ;)
    *ser mycket märkliga saker framför sig*
    MattiasFru skrev 2011-03-08 18:01:50 följande:
    Ja nu har inte vi ansträngt oss supermycket eftersom att det har fungerat jättebra att ha dom ute under alla år och dom har skött sig hela tiden och jag har aldrig ens varit orolig. Så av den anledningen så har jag inte ens funderat på att hägna in hela balkongen med bambupinnar. Och att borra i balkongen är inget alternativ. Så det enda möjligheterna som jag ser det är om vi tar in någon träram och sätter fast nätet i, fast eftersom vi har sån stor balkong så vet jag inte hur vi skulle lyckas med det heller.
    Det låter inte som om du tänker anstränga dig över hövan.
  • Majsan70
    MattiasFru skrev 2011-03-08 17:45:13 följande:
    Hur har du gjort då? Kan ju kanske säga att vi har en stor balkong som är iallafall 3-4meter bred. Ska vi då ha som en trä ram och fästa nätet där i? Och hur har din kompis gjort så att det går att fälla ihop?Hon har gjort flera ramar som tillsammans blir anpassade till balkongen. Sen är det gångjärn mellan de olika ramarna. Jättesnyggt blir det oxå.

Själv har jag satt ihop stelt hönsnät med ståltråd för att passa just min balkong på höjden och bredden. Sen har jag stagat upp med tunna reglar och så fäst i balkongräcket. Eftersom nätet är stelt så blir det kanonbra.

För övrigt får man borra i betongen även på balkongen. Bara att spackla igen sen när man flyttar om hyresvärden skulle ha nån åsikt.
    Min kompis har gjort flera ramar med nät o satt ihop med gångjärn. Superenkelt o snyggt o funkar på vilken balkong som helst.

Själv har jag stelt hönsnät som jag stagat upp med reglar. Nätet är sammansatt med ståltråd o strippat fast i balkongräcket.
  • Majsan70
    Havanna82 skrev 2011-03-08 17:55:43 följande:
    Vi har byggt en inhängnad av bambupinnar och rådjursnät som inte är fastborrat någonstans. Vi har fäst det med strippor i balkonräcket samt med små bentongskruvar i väggen.Gäller ju att se möjligheterna i stället för begränsningarna ;)
    Alltså..nu blir jag nyfiken på ert arrangemang. Vill du beskriva närmare hur ni gjort? =)
  • Havanna82
    Majsan70 skrev 2011-03-08 18:11:19 följande:
    Alltså..nu blir jag nyfiken på ert arrangemang. Vill du beskriva närmare hur ni gjort? =)
    Bambupinnarna köpte vi på ByggMax eller liknande. De går inte hela vägen upp tyvärr, men det finns säkert de som passar ens balkong bättre. Vi köpte dessa lite för att testa hur det skulle fungera. 3 pinnar, en i vardera hörn av balkongen samt en i mitten då vi har väldigt avlång balkong. Nätet fäste vi med häftpistol och strippor och sedan fästes själva pinnarna i balkongräcket med strippor. På väggen spikades upp små betongskruvar där vi fäste kanten av nätet.
    Det går absolut att få ett mer stadigt nät, vi gjorde detta lite hastigt och lustigt för att testa och som tur är klättrar ingen av mina katter på nätet så det har fungerar jättebra!
  • Majsan70
    Havanna82 skrev 2011-03-08 18:46:04 följande:
    Bambupinnarna köpte vi på ByggMax eller liknande. De går inte hela vägen upp tyvärr, men det finns säkert de som passar ens balkong bättre. Vi köpte dessa lite för att testa hur det skulle fungera. 3 pinnar, en i vardera hörn av balkongen samt en i mitten då vi har väldigt avlång balkong. Nätet fäste vi med häftpistol och strippor och sedan fästes själva pinnarna i balkongräcket med strippor. På väggen spikades upp små betongskruvar där vi fäste kanten av nätet.
    Det går absolut att få ett mer stadigt nät, vi gjorde detta lite hastigt och lustigt för att testa och som tur är klättrar ingen av mina katter på nätet så det har fungerar jättebra!
    Oh..låter lite spännande..hur ser ett rådjursnät ut? Jag har ett mjukt kattnät liggandes nånstans som jag nämligen inte kan fästa på ett vettigt sätt på min balkong.
  • Rigmor Mortis

Allox har förutom rådjursnätet även pinnar. De är lite mjuka och böjliga, och skulle en katt klättra i nätet böjer de sig inåt vilket är nog för att avskräcka de flesta katter. Det bör gå alldeles utmärkt att fästa pinnarna i balkongräcket med buntband. Då behöver man bara fästa själva nätet längst ut i kanterna.

• Shawshank

Tack för alla tips! Vad påhittiga ni är =)

Blev lite sugen på att näta in balkongen också, det får bli vårens projekt :)

• Majsan70
    Rigmor Mortis skrev 2011-03-08 18:51:22 följande:
    Allox har förutom rådjursnätet även pinnar. De är lite mjuka och böjliga, och skulle en katt klättra i nätet böjer de sig inåt vilket är nog för att avskräcka de flesta katter. Det bör gå alldeles utmärkt att fästa pinnarna i balkongräcket med buntband. Då behöver man bara fästa själva nätet längst ut i kanterna.
    Vad är Allox för något?
  • amillion

Vår kattdam älskar när vi jagar varandra, helst ska både jag o sambon vara involverade och stå och lura bakom olika hörn. Att spara på använt inpackningspapper av alla slag är superroligt, då kan man hälla ut över golvet och hon använder det som bollhav i nån timme. Kasta boll funkar också, men hon har inte förstått att komma tillbaka med den än, så det blir en hel del springande där också. Boll i badkar underhåller henne också en stund.  

Rigmor Mortis: Vad smart med pinnarna! Jag som klurat på hur jag ska lyckas näta in härhemma, då vi absolut inte får spika eller borra samt att vi inte ens har tak över hela jättebalkongen :)

• Rigmor Mortis
    amillion skrev 2011-03-09 17:58:55 följande:
    Vår kattdam älskar när vi jagar varandra, helst ska både jag o sambon vara involverade och stå och lura bakom olika hörn. Att spara på använt inpackningspapper av alla slag är superroligt, då kan man hälla ut över golvet och hon använder det som bollhav i nån timme. Kasta boll funkar också, men hon har inte förstått att komma tillbaka med den än, så det blir en hel del springande där också. Boll i badkar underhåller henne också en stund.  

Rigmor Mortis: Vad smart med pinnarna! Jag som klurat på hur jag ska lyckas näta in härhemma, då vi absolut inte får spika eller borra samt att vi inte ens har tak över hela jättebalkongen :)
    Det måste ju ändå fästas längst ut på balkongen på något sätt, men pinnarna bör funka fint på mitten
  • Mums02

Ett tips till er som vill näta in balkongerna utan att göra åverkan (borra o så)... Gå in på kattforum.se och sök på balkong eller googla så får ni massor av tips som tex denna sidan: http://cederbjork.se/tyson/balkongnet.html

Rådjursnät är enligt min mening bäst. Det är lätt att jobba med eftersom man kan klippa det i rätt storlek med en vanlig sax eller sidavbitare. Det blir inte sticksigt som tex svetsnät blir. Det är svart vilket faktiskt är det som syns minst när det väl sitter uppe. Fastän det är gjort av plast är det väldigt hållbart och tål vikten av en katt om man har en klättrare.Det är lätt att sträcka o få det att sitta slätt o snyggt. Busenkelt att bara häfta fast på en träram. Regelvirke är billigt att köpa!

• Mums02

Ang tips på aktivering har du fått massor av bra tips. Man får använda barnasinnet o leka loss. Man märker snabbt vad ens katt tycker är roligast. Min ena älskar att apportera saker. Den andra är överförjust i laserpekare. Vi lägger ner mycket tid på att leka o gosa med våra katter varje dag. Ändå är de av en mycket aktiv ras så iaf den ena går knappt att trötta ut. Han klättrar i hyllor o river ner saker ofta ändå. Öppna skåp är han expert på. Jag har vant mig och det jag är mest rädd om står nu där han absolut inte når.

Våra katter är med oss vad vi än gör och det går att aktivera dom så gott som jämt. När vi lagar mat har vi för vana att slänga till dom godbitar som vi delar o sprider ut lite här o var i köket. På golvet, stolar, skrymslen o under saker. Då får de sysselsätta sig med att leta upp godiset och använda sina sinnen. När vi sitter o tittar på tv brukar vi ha laserpekare, vippor o apportleksaker till hands osv. Att ha innekatt kan vara mycket jobb, men det är det värt :)

• Silvera

Vi har köpt en laserleksak, FroliCat Bolt,  till våra katter, på Teknikmagasinet. Vi har tidigare haft olika laserpennor, men de går alltid sönder. Men denna har hållit jättebra!
    Den får stå på ett skåp, och så trycker man på en knapp, så sätter en röd prick igång att röra sig hit och dit. 15 minuter håller den på, om man inte stänger av den tidigare.  Garanterat trötta katter utlovas! 

• amillion
    Rigmor Mortis skrev 2011-03-09 18:11:35 följande:
    Det måste ju ändå fästas längst ut på balkongen på något sätt, men pinnarna bör funka fint på mitten
    Längst ut? Tänkte att man kanske kan fästa dem i räcket om de ändå böjs inåt?
    Mums02 skrev 2011-03-09 23:40:15 följande:
    Ett tips till er som vill näta in balkongerna utan att göra åverkan (borra o så)... Gå in på kattforum.se och sök på balkong eller googla så får ni massor av tips som tex denna sidan: cederbjork.se/tyson/balkongnet.html

Rådjursnät är enligt min mening bäst. Det är lätt att jobba med eftersom man kan klippa det i rätt storlek med en vanlig sax eller sidavbitare. Det blir inte sticksigt som tex svetsnät blir. Det är svart vilket faktiskt är det som syns minst när det väl sitter uppe. Fastän det är gjort av plast är det väldigt hållbart och tål vikten av en katt om man har en klättrare.Det är lätt att sträcka o få det att sitta slätt o snyggt. Busenkelt att bara häfta fast på en träram. Regelvirke är billigt att köpa!
    Ska läsas!
Svar på tråden Aktivera innekatt