• Shawshank

Aktivera innekatt

Vi har en katt som tyvärr varken kan eller vill vara utekatt, hon trivs bäst inne.

Någon kattkompis vill hon tyvärr inte heller ha. Men problemet är att hon har alldeles för mycket energi och hittar man i inte på saker med henne hittar hon på saker själv, som att välta ut alla klädesplagg ur garderoben, ett i taget eller krypa in bakom böckerna i bokhyllan och välta ner dem på golvet.

Så jag behöver lite tips på hur jag ska aktivera henne. Hur gör ni med era innekatter? Vi försöker med leksaker men hon tröttnar fort. Något tips på hur man kan göra hemmagjorda leksker eller hur man ska få kattmyntamöss eller fjädervippor att bli intressanta?

• Svar på tråden Aktivera innekatt
  • IceJossan

Lek kurragömma och jagalekar, bygg koja, spring fram och tillbaka med ett lakan fladdrande efter dig, involvera henne i sängbäddningen, fjäder i snöre, lektunnel, veck på mattan, häng upp en fågelmatare utanför fönstret, pyssla och bjud in henne att vara med vid tillverkningen: tidnings- eller presentpapper, snören (får inte lämnas utan uppsikt), fjädrar, kartong och massa annat kul... Och varför inte lära kissen några trick? :) Bra hjärngympa!

Du kan även göra hennes måltider mer intressanta genom att servera dem i till exempel halvstängda toarullar, en äggkartong (fastsatt på något tyngre så den inte välter), eller andra "matfällor". På så sätt tar det lång tid för henne att få i sig maten, och under tiden så får hon en väldig mental stimulans, vilket är det svåraste att stimulera hos en misse! Benen vilar snabbt upp sig om hjärnan fortfarande är pigg ;)

För en timme sen upptäckte jag hur bra aktivering en simpel fryst skalad räka kan vara - den är stenhård och jättekall och tar jättelång tid att äta upp :) Den är dessutom fantastiskt rolig att putta runt på medan man klurar på hur man ska övervinna denna frysta läckerbit ;)

• MattiasFru
    Nech skrev 2011-03-07 14:34:29 följande:
    Enligt lag så MÅSTE du ha nät på balkongen om katterna ska vara där om du bor på andra våningen eller högre. Så det är inte ett alternativ att "ha koll". MÅNGA är de katter som vanligen aldrig rör sig ur solfläcken, men som får för sig att jaga en fjäril eller en fågel och trillar ner i jakten och skadar sig.

Laserpekare, klösmöbel och möjligen ett sällskap är annars även mina tips.
    Ja enligt lag så måste man betala tv-avgift också. Och jag skulle aldrig göra något som riskerade att göra illa mina katter.
  • Majsan70
    MattiasFru skrev 2011-03-07 17:56:08 följande:
    Ja enligt lag så måste man betala tv-avgift också. Och jag skulle aldrig göra något som riskerade att göra illa mina katter.
    Sådär sa min kompis oxå...och sen dök hennes katt 4 våningar ner och krossade käken. Hon hade ju koll....bara det att hon inte hann göra nåt när det väl hände.

Då är det väl bättre med nät o sen kan de vara därute jämt.
  • IceJossan
    MattiasFru skrev 2011-03-07 17:56:08 följande:

Tyvärr är det vanligt med katter som trillar ut från balkongen :/ Vanligare än man tror. Jag som jobbar på ett katthem och dessutom har ansvar för vår annonssida på nätet hör ofta och tar ofta emot mejl om katter som försvunnit efter att ha trillat ut från balkongen, trots att de varit under uppsikt. Det är så fruktansvärt snabbt gjort, och även den lugnaste katt kan bli upphetsad och far upp på räcket om en fågel, fjäril eller annat skoj sätter sig där.

Lagen om att balkonger från andra våningen och uppåt måste nätas bör följas för att slippa undan den vanliga och blixtsnabba olyckan som kan skada och till och med döda en katt, och alltså inte bara av principsak som TV-avgiften. Det är vanliga dödliga varelser vi pratar om, inte någon TV.

• MattiasFru
    IceJossan skrev 2011-03-07 20:40:57 följande:

Tyvärr är det vanligt med katter som trillar ut från balkongen :/ Vanligare än man tror. Jag som jobbar på ett katthem och dessutom har ansvar för vår annonssida på nätet hör ofta och tar ofta emot mejl om katter som försvunnit efter att ha trillat ut från balkongen, trots att de varit under uppsikt. Det är så fruktansvärt snabbt gjort, och även den lugnaste katt kan bli upphetsad och far upp på räcket om en fågel, fjäril eller annat skoj sätter sig där.

Lagen om att balkonger från andra våningen och uppåt måste nätas bör följas för att slippa undan den vanliga och blixtsnabba olyckan som kan skada och till och med döda en katt, och alltså inte bara av principsak som TV-avgiften. Det är vanliga dödliga varelser vi pratar om, inte någon TV.

Ja för det första så har vi inte möjlighet att sätta upp nät eftersom det är betongbalkong och om vi inte ska borra upp massa hål i betongen, och det tror jag inte vår hyresvärd skulle uppskatta när vi flyttade ut. Men jag får väl helt enkelt sluta ha dom ute över huvud taget då om det nu är så jättehemskt gjort av mig som låter mina katter vara ute och luftas lite dagligen och dom har skött sig i alla år. 

Men då får dom väl vara inne hädan efter då helt enkelt. så inte någon ringer polisen på mig. 
  • Majsan70
    MattiasFru skrev 2011-03-08 12:23:41 följande:
    Ja för det första så har vi inte möjlighet att sätta upp nät eftersom det är betongbalkong och om vi inte ska borra upp massa hål i betongen, och det tror jag inte vår hyresvärd skulle uppskatta när vi flyttade ut. Men jag får väl helt enkelt sluta ha dom ute över huvud taget då om det nu är så jättehemskt gjort av mig som låter mina katter vara ute och luftas lite dagligen och dom har skött sig i alla år. 

Men då får dom väl vara inne hädan efter då helt enkelt. så inte någon ringer polisen på mig. 
    Det finns ju olika alternativ till nät faktiskt. Min kompis har nyggt med ram som går att fälla ihop tex. Själv har jag stelt nät eftersom jag just har BETONG och tegel. Jag har stöttat upp med reglar bara och fäst i räcker på balkongen. Superenkelt o jättebra och katterna är därute dygnet runt om våren och sommaren.
  • MattiasFru
    Majsan70 skrev 2011-03-08 17:02:03 följande:
    Det finns ju olika alternativ till nät faktiskt. Min kompis har nyggt med ram som går att fälla ihop tex. Själv har jag stelt nät eftersom jag just har BETONG och tegel. Jag har stöttat upp med reglar bara och fäst i räcker på balkongen. Superenkelt o jättebra och katterna är därute dygnet runt om våren och sommaren.
    Hur har du gjort då? Kan ju kanske säga att vi har en stor balkong som är iallafall 3-4meter bred. Ska vi då ha som en trä ram och fästa nätet där i? Och hur har din kompis gjort så att det går att fälla ihop?
  • Havanna82

Vi har byggt en inhängnad av bambupinnar och rådjursnät som inte är fastborrat någonstans. Vi har fäst det med strippor i balkonräcket samt med små bentongskruvar i väggen.Gäller ju att se möjligheterna i stället för begränsningarna ;)

• MattiasFru
    Havanna82 skrev 2011-03-08 17:55:43 följande:
    Vi har byggt en inhängnad av bambupinnar och rådjursnät som inte är fastborrat någonstans. Vi har fäst det med strippor i balkonräcket samt med små bentongskruvar i väggen.Gäller ju att se möjligheterna i stället för begränsningarna ;)
    Ja nu har inte vi ansträngt oss supermycket eftersom att det har fungerat jättebra att ha dom ute under alla år och dom har skött sig hela tiden och jag har aldrig ens varit orolig. Så av den anledningen så har jag inte ens funderat på att hägna in hela balkongen med bambupinnar. Och att borra i balkongen är inget alternativ. Så det enda möjligheterna som jag ser det är om vi tar in någon träram och sätter fast nätet i, fast eftersom vi har sån stor balkong så vet jag inte hur vi skulle lyckas med det heller.
Svar på tråden Aktivera innekatt