• Mrs Moneybags

Getost...?

Pastöriserad getost som gratineras, är det okej?

Jag har köpt sån som är i ett paket, har inga kanter som måste skäras bort eller nåt.

Vad gäller? 

• Svar på tråden Getost...?
  • Sthlm74

Så länge den gratineras och hettas upp så ska den vara ok att äta - jag har själv ätit gratinerad getost-toast ett par gånger nu när jag är gravid. Jättegott!!

Getost är annars på "undvika-listan" (pastöriserad som opastöriserad) enligt livsmedelsverkets rekommendation:
    www.slv.se/sv/grupp1/Mat-och-naring/Kostrad/gravida/

• Mrs Moneybags
    Sthlm74 skrev 2011-03-07 21:01:44 följande:
    Så länge den gratineras och hettas upp så ska den vara ok att äta - jag har själv ätit gratinerad getost-toast ett par gånger nu när jag är gravid. Jättegott!!

Getost är annars på "undvika-listan" (pastöriserad som opastöriserad) enligt livsmedelsverkets rekommendation:
    www.slv.se/sv/grupp1/Mat-och-naring/Kostrad/g.../
    Tack! Jag kollade där, men blev inte riktigt klok på detta med gratinering...det bubblar ju inte!

Men så kollade jag också på USA's motsvarighet till SLV som heter FDAs lista. (vilken krånglig mening...)
    Där står det att alla ostar som är gjorda av pastöriserad mjölk är ok, så då vågade jag smaska i mig mina varma mackor  
  • mamma till tre busungar

Men vaddå? Måste ju bero på om det är en hårdost eller en ädelost?en hårdost ska ju vara som vilken ost som helst?  vad är det för ost?

Mrs Moneybags skrev 2011-03-07 21:03:26 följande:
    Tack! Jag kollade där, men blev inte riktigt klok på detta med gratinering...det bubblar ju inte!

Men så kollade jag också på USA's motsvarighet till SLV som heter FDAs lista. (vilken krånglig mening...)
    Där står det att alla ostar som är gjorda av pastöriserad mjölk är ok, så då vågade jag smaska i mig mina varma mackor  
  • Mrs Moneybags
    mamma till tre busungar skrev 2011-03-07 21:04:16 följande:
    Men vaddå? Måste ju bero på om det är en hårdost eller en ädelost?en hårdost ska ju vara som vilken ost som helst?  vad är det för ost?
    Getost är en mjuk kittost, tror jag...ingen hårdost i alla fall - de är ju okej allihop.
  • Sthlm74

Är onekligen svårt att veta vilka ostar som är helt okej!
    Glömde skriva att listan jag tittade på fanns i menyerna tlll vänster i länken jag bifogade (under Trycksaker; ost och fisk-guide).

Längtar lite efter ett kex med brie-ost på. Mmmmmmmmmm!

Mrs Moneybags skrev 2011-03-07 21:07:14 följande:
    Getost är en mjuk kittost, tror jag...ingen hårdost i alla fall - de är ju okej allihop.
    Fast det finns ju hårdostar gjorda på getmjölk? Vanlig chèvre kvalar väl in som kittost men det finns ju andra. För visst måste väl ex vis Chevrette  och vit caprin räknas som hårdostar?
Svar på tråden Getost...?