• daizy

Betyg satt endast på muntlig examination

Har studerat en kurs på liber Hermods bestående av 5 uppdrag (prov) samt ett muntligt förhör.
    Har fått VG på 3 av proven och G på två. Det muntliga gick inte sådär superbra och läraren gav mig då IG på hela kursen.

Det jag undrar är, har han verkligen rätt att underkänna mig för att jag misslyckades på en del trots att det gått så bra på dom andra delarna? Är det verkligen bara den muntliga delen som räknas?

Någon som har koll eller erfarenhet av detta. Jag är verkligen i chock.

• Svar på tråden Betyg satt endast på muntlig examination
  • Decembra

Skulle det vara min kurs så ser jag det som att du klarat 5 delar av 6 och har då inte klarat allt och kan då inte godkännas. Har du inte rätt att komplettera den sista biten, omprov eller liknande?

٩(-̮̮̃-̃)۶ Mamma till två gossar, -06 & -08 ٩(-̮̮̃-̃)۶
  • wiickan

Ja, jag är ganska säker på att man kan underkänna någon eftersom man måste vara godkänd på alla punkter i betygskriterierna för att bli godkänt på en kurs. Om du då blir underkänd på ett prov och därmed inte visat att du når upp till målen på vissa punkter blir man underkänd. Jag tror inte att det har något att göra om det är muntligt eller inte. Jag kan dock hålla med dig om att det kan kännas skitdumt när man gjort bra ifrån sig på andra prov.

• daizy

Okej, nää.. det känns jättedumt. Jag har svårt för muntliga delar, blir bara så sjukt nervös.
    Men läraren bara underkände mig och nu måste jag själv ta tag i att ta kontakt med min skola för att få göra omprov och läraren som jag har haft hela kursen har inte hjälpt det minsta.

Tycker bara det är riktigt skumt att det är så. Finns inte lärarna där för att se till och hjälpa en att få godkänt?

• riboflavin

Som de andra säger så måste man ofta vara godkänd på alla obligatoriska moment och examinationsformer för att bli godkänd i en kurs. Det är dessutom inte lärarens sak att ordna med omprov på enskilda moment, det är du själv som får boka in. Läraren finns där för att ge dig möjligheten att få godkänt, men det är upp till eleven att ta till vara möjligheterna.

Det är ju synd att du har svårt för muntliga uppgifter, men alla har något de tycker är svårt och måste kämpa med. 

• Serenity8
    daizy skrev 2011-03-07 22:45:10 följande:
    Okej, nää.. det känns jättedumt. Jag har svårt för muntliga delar, blir bara så sjukt nervös.
    Men läraren bara underkände mig och nu måste jag själv ta tag i att ta kontakt med min skola för att få göra omprov och läraren som jag har haft hela kursen har inte hjälpt det minsta.

Tycker bara det är riktigt skumt att det är så. Finns inte lärarna där för att se till och hjälpa en att få godkänt?

får man fråga vilken kurs detta var i
  • daizy
    Serenity8 skrev 2011-08-08 20:46:05 följande:
    får man fråga vilken kurs detta var i
    Marknadsföring på hermods.
Svar på tråden Betyg satt endast på muntlig examination