Fejkad budgivning?!
Vi har tittat på hus ett bra tag nu, hunnit vara med i flera olika budgivningar och tror att vi vet vad som är normalt och inte. I helgen var vi på visning på ett hus vi verkligen vill ha med ett utgångspris på 1,6 miljoner. Väl på visningen är det ingen annan än vi där (perfekt tänker vi, då kanske vi är ensamma om att vilja ha det....) och då säger mäklaren att han redan fått in ett bud på 1,65 miljoner. Vi tänkte väl inte mer på det, mer än att det var lite lustigt att dom fått in ett bud av någon som inte varit på visning.
Vi har därefter budat mot denna andra familj och igår var dom andra budgivarna uppe på 1,78. Där började vi tveka då denna fastighet faktiskt inte är värd mer än så. Vi sms:ar mäklaren och säger att vi vill fundera. En timma senare ringer han och säger att dom andra budgivarna är på semester och att säljarna vill skriva kontrakt redan idag (!). Därför erbjuds vi att få huset för 1,79 om vi skriver på idag tisdag.... Kanske inte jättekonstigt men i samband med andra detaljer så är vi väldigt fundersamma just nu:
Det går inte att se budhistorik via sms eller internet, endast högsta bud.
Det första budet som inkom registrerades aldrig som högsta bud.
Likadana hus i detta område säljs för i snitt 1,4 miljoner, det här huset har legat ute i tre omgångar utan att bli sålt.
Vad hade ni gjort? Något stämmer inte, det är min bestämda magkänsla. Jag är ganska övertygad om att det inte finns någon annan budgivare... Men hur får man veta det? Och varför i helskotta vill dom skriva kontrakt så himla tätt inpå? Är rädd att vi ska gå på en nit här....
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-03-08 10:06
Dessutom: Dom andra budgivarna (som uppenbarligen är villiga att betala nästan 400 000 mer än vad likadana hus brukar kosta) vill enligt mäklaren inte faxa kontraktet mellan sig och mäklaren medan dom är på semester (fjällenresa enligt mäklaren). Därför frågar dom oss eftersom säljaren absolut måste få kontraktet påskrivet idag.
Om jag var på semester skulle jag alla gånger faxa kontrakt för att få just mitt drömhus! Men det kanske bara är jag? ;)