• I am not your Jesus

Nyfiken på alla präktiga skitsnackande morsor där ute - har ni någon som helst självinsikt?

Efter söndagens avsnitt av Solsidan har jag en fråga som jag behöver få svar på.

Alla som såg avsnittet vet att "Anna" i Solsidan åkte till en stuga för att övernatta med några kvinnor från sin mammagrupp. Och nog för att Solsidan ibland kan vara överdrivet men jag hävdar att det som utspelades i stugan mer eller mindre sker varje dag i vårt samhälle. Familjeliv är förresten ett alldeles utmärkt exempel på detta. 

Ytliga, präktiga kvinnor (mammor) som i grupp av andra kvinnor skryter om sina barn, som försöker bräcka varandra och låtsas vara vänner men som sedan snackar skit bakom varandras rygg.  

Min fråga är: Ni som gör så, är ni medvetna om det? Ser ni på Solsidan och känner igen er?  

• Svar på tråden Nyfiken på alla präktiga skitsnackande morsor där ute - har ni någon som helst självinsikt?
  • caroline88

Jag tänkte faktiskt på precis samma sak när jag såg det! Och har även märkt här att tycker man inte som många andra så är det lätt att man får höra ord som , dålig mamma, idiot, du borde inte ha barn, hur fan tänker du... Så precis samma tanke slog mig

• 071001

Jag ser på Solsidan och tror som du, att detta är ganska vanligt.
    Själv är jag inte nån präktig supermorsa så jag känner inte igen mig själv. Tack och lov .

• SiCaBoo

exakt samma tanke slog mig.. satt och fnissade i soffan om hur det är på ÖppnaFörskolan.. framförallt när man har småttisar.. Slutade gå på dessa träffar för jag blev så jäkla less på tjajet om hur duktiga barnen var, och oj, kan han/hon inte mer, är han/hon sen av sig.. osv.. *bläääääääääääääh*.. varför inte bara vara nöjd med sitt barn, varför denna konstanta tävlan?!  Är som sagt patetiskt..

Har självinsikt nog att inse att jag ibland ledsnat och tokskrytit över mitt barn i ren jäkla irritation över de andras diskussioner.. men jag valde oftast att skita i de andra mammorna och vara mig själv med min son som är fullkomlig oavsett när han gör saker..

• Fotavtryck

Jag tror att ingen präktig supermamma känner igen sig!
    Iaf inget som någon skulle erkänna.

Ni som redan svarat här. Har ni aldrig jämfört era barn med andra?
    Har ni aldrig tänkt "oj, kan inte NN det än. Min XX kunde  det redan vid Y månader"
    Visst. alla säger det kanske inte rakt ut, men jag torr att alla tänker det.

Många tycker jag är präktig supermamma för att jag ständigt hittar på nya roliga äventyr med mina barn då jag är mammaledig  o skriver om dom på blogg o på fb. ( det är allt från pysseldagar, skridsko/skiddagar med korvgrillning o varm choklad och dagskryssningar till åland)
    Många lämnar komentarerså som "skoj"  "energipingla" osv. Men tyvärfårman höra från andra håll vad samma personer går o säger till andra.
    Jag tävlar inte med någon! Allt jag vill är att ha skoja med mina barn på deras nivå. Anl till att jag skriver om det är för att farmor fl vill gärna veta vad vi gör. Självklart blir detmånga bilderoxå.

• Laura03

Den var bäst! Och så som Anna borde fler göra. Jag skiter i vad de andra pratar om mig, jag behöver inte dem som sätter knivar i ryggen på mig. Huvudsaken att jag vet att jag gör allt i min makt att värna om mina barns behov och att jag själv mår bra. Sedan är det ju roligt med vänner men håller mig hellre med några få nära och kära än med många som det bara blir ytligt med.

• Mariohn
    Fotavtryck skrev 2011-03-08 10:35:57 följande:
    Jodå. Jag erkänner gärna mina brister. Jag är en superpräktig supermamma. Jag har missat just det avsnittet men jag har definitivt åsikter om vår mindre begåvade väninna som matdrillar sitt spädbarn, sticker till thailand med henne när hon har RS-virus och skriker åt henne att hålla käften när hon är 3 månader. Det är sådant som jag aldrig skulle få för mig att göra och det gör mig till en skitsnackande prettokärring. 
  • I am not your Jesus
    caroline88 skrev 2011-03-08 10:25:20 följande:
    Jag tänkte faktiskt på precis samma sak när jag såg det! Och har även märkt här att tycker man inte som många andra så är det lätt att man får höra ord som , dålig mamma, idiot, du borde inte ha barn, hur fan tänker du... Så precis samma tanke slog mig

Glad 

Jag har ställt mig samma fråga tidigare, inte minst då jag själv var föräldraledig och uppmuntrades "hänga" med andra föräldralediga, något jag aldrig förstod vitsen med just p.g.a den ytlighet jag ansåg fanns.

071001 skrev 2011-03-08 10:25:57 följande:
    Jag ser på Solsidan och tror som du, att detta är ganska vanligt.
    Själv är jag inte nån präktig supermorsa så jag känner inte igen mig själv. Tack och lov .

Tror du att dom som ÄR präktiga känner igen sig då?

SiCaBoo skrev 2011-03-08 10:29:57 följande:
    exakt samma tanke slog mig.. satt och fnissade i soffan om hur det är på ÖppnaFörskolan.. framförallt när man har småttisar.. Slutade gå på dessa träffar för jag blev så jäkla less på tjajet om hur duktiga barnen var, och oj, kan han/hon inte mer, är han/hon sen av sig.. osv.. *bläääääääääääääh*.. varför inte bara vara nöjd med sitt barn, varför denna konstanta tävlan?!  Är som sagt patetiskt..

Har självinsikt nog att inse att jag ibland ledsnat och tokskrytit över mitt barn i ren jäkla irritation över de andras diskussioner.. men jag valde oftast att skita i de andra mammorna och vara mig själv med min son som är fullkomlig oavsett när han gör saker..

Exakt. Även det avsnittet, om Öppna förskolan, speglade verkligheten.
    Starkt av dig att orka gå din egen väg för jag tror att det är långt ifrån alla som gör det.

• 071001

Ts, vet inte om de tar till sig det hela?

• I am not your Jesus
    Fotavtryck skrev 2011-03-08 10:35:57 följande:

Ni som redan svarat här. Har ni aldrig jämfört era barn med andra?
    Har ni aldrig tänkt "oj, kan inte NN det än. Min XX kunde  det redan vid Y månader"
    Visst. alla säger det kanske inte rakt ut, men jag torr att alla tänker det.

Många tycker jag är präktig supermamma för att jag ständigt hittar på nya roliga äventyr med mina barn då jag är mammaledig  o skriver om dom på blogg o på fb. ( det är allt från pysseldagar, skridsko/skiddagar med korvgrillning o varm choklad och dagskryssningar till åland)
    Många lämnar komentarerså som "skoj"  "energipingla" osv. Men tyvärfårman höra från andra håll vad samma personer går o säger till andra.
    Jag tävlar inte med någon! Allt jag vill är att ha skoja med mina barn på deras nivå. Anl till att jag skriver om det är för att farmor fl vill gärna veta vad vi gör. Självklart blir detmånga bilderoxå.
    Nej, det kan jag från hjärtat erkänna att just så har jag aldrig tänkt. Däremot har jag emellanåt känt oro för mina egna barn och deras utveckling, precis så som "Anna" i Solsidan.
    Värst var det med första barnet. Med andra barnet kände jag mig mer trygg i mig själv och orkade inte ens ta åt mig av alla skrytande, präktkärringar. Så nej, jag har aldrig jämfört mina barn på det sättet du menar, snarare då;
    "-Jaha, så "Karins" son kan redan krypa, det kan ju inte min trots att dom är lika gamla, då är det nog något fel på mitt barn" och detta därför att jag både indirekt och direkt låtit mig påverkas av andras skryt och snack.
Svar på tråden Nyfiken på alla präktiga skitsnackande morsor där ute - har ni någon som helst självinsikt?