• I am not your Jesus

Nyfiken på alla präktiga skitsnackande morsor där ute - har ni någon som helst självinsikt?

Efter söndagens avsnitt av Solsidan har jag en fråga som jag behöver få svar på.

Alla som såg avsnittet vet att "Anna" i Solsidan åkte till en stuga för att övernatta med några kvinnor från sin mammagrupp. Och nog för att Solsidan ibland kan vara överdrivet men jag hävdar att det som utspelades i stugan mer eller mindre sker varje dag i vårt samhälle. Familjeliv är förresten ett alldeles utmärkt exempel på detta. 

Ytliga, präktiga kvinnor (mammor) som i grupp av andra kvinnor skryter om sina barn, som försöker bräcka varandra och låtsas vara vänner men som sedan snackar skit bakom varandras rygg.  

Min fråga är: Ni som gör så, är ni medvetna om det? Ser ni på Solsidan och känner igen er?  

• Svar på tråden Nyfiken på alla präktiga skitsnackande morsor där ute - har ni någon som helst självinsikt?
  • I am not your Jesus
    Bonnie Tyler skrev 2011-03-08 11:33:03 följande:
    Jag tror att många av oss passar in i båda grupperna  vid olika tillfällen. Jag kan t.ex. förfasa mig över långtidsamning med barn över 2 år.

Medan i andra fall är jag grymt avslappnad.

Kan tänka mig att många förfasar sig över mig ibland också.  
    Det kanske finns olika grader av "präktighet" snarare än olika grupper?
  • I am not your Jesus
    Mariohn skrev 2011-03-08 11:34:50 följande:
    Haha oj. Då får jag nog häva min insikt. Jag dricker vin framför min ettåring, ger honom kall mat från burk när vi är på lekplatsen och låter honom gå i pyamas med kex på tröjan en hel dag om han vill
    Fy på dig! Flört Akta så inte en präktmorsa trilla in här och läser ditt inlägg, då får du bannor!

Skämt åsido, det är exakt detta jag menar. En "präktmorsa" (så som jag definiera henne) skulle ALDRIG få för sig att göra något sådant. Eller så skulle hon det men aldrig öppet och aldrig erkänna det.
  • I am not your Jesus
    Bonnie Tyler skrev 2011-03-08 11:36:10 följande:
    Jag tror att många gärna framhåller ens barns bästa förmågor. Det är väl när man börjar tävla som det blir åt skogen... 
    Ja frågar någon så svarar jag. Men skryter och tävlar gör jag inte.
  • Mariohn

Sedan går det ju faktisakt att vända helt på det också. Jag upplever att det inte ens är ok att säga att en tolvåring kan äta sin smörgås själv utan att det kommer idioter och skriker "SKRYYYYT". Det måste vara tillåtet att glädjas åt sina barns framgång utan att det är detsamma som skryt och översittarfasoner. Givetvis är det jättekul när ens barn tagit sina första steg. Sedan finns det olika sätt att glädjas på. Det ena är

"Vet ni vad, Albin tog sina första steg igår, det känns jätteskoj!"

och det andra är

"VA? Kan inte Oliver gå?? Det kan minsann Albin. Varför kan inte Oliver gå?? Han var inte så glad för smakisar heller va? För du ammade väl inte? Jag ammar fortfarande ibland för det funkar så himla bra för oss även om jag gör storkok och smakisar två gånger i veckan" 

• I am not your Jesus
    Fotavtryck skrev 2011-03-08 11:32:18 följande:
    Medans bönderna tävlar om vem som har den största o starkaste traktor, tävlar dom i storstaden om vem som har snyggast barnflicka o dyraste bilen.
    O så har det varit i alla tider. Det är bara den starkaste som vinner och får fortplanta sig ;)
    Ända skilnaden från ute på landet och storstaden är skerna man tävlar med.
    Präktstapeln är nog något högre i storstan. På landet är man kanske "präktig" om man handlar nya kläder från H&M, Lindex och från Meandi 1 g/år. I storstan anses man "typ" vara whitetrash om man låter ungarna gå i annat än Molo och meandi och allt vad det heter. Grov generalisering, jag vet, men du fattar poängen.
  • Mariohn
    I am not your Jesus skrev 2011-03-08 11:38:44 följande:
    Fy på dig! Flört Akta så inte en präktmorsa trilla in här och läser ditt inlägg, då får du bannor!

Skämt åsido, det är exakt detta jag menar. En "präktmorsa" (så som jag definiera henne) skulle ALDRIG få för sig att göra något sådant. Eller så skulle hon det men aldrig öppet och aldrig erkänna det.
    Jag tror inte att praktmorsorna finns på riktigt. De vill bara få det att se ut så. I själva verket sitter de med femte glaset vin och skriver på FL hur de föraktar folk som öht kan tänka sig att bo i en stadsdel med ett systembolag när de har barn! Samtidigt bannar de alla som minsann har stökigt hemma medan de sparkar undan barnmatsburkarna med foten och hyschar ungen som vill ha uppmärksamhet nedanför laptopen. Allt detta för att dagen efter måla på sig ansiktet, gå och fika med sin snyggt klädda unge, skriva en facebookuppdatering om den fina dagen med de fina vännerna och goa lilla ungen innan de stoppar barnmatsburken i micron och slänger i sig två "ipren". 
  • 071001

VA? Kan inte Oliver gå?? Det kan minsann Albin. Varför kan inte Oliver gå?? Han var inte så glad för smakisar heller va? För du ammade väl inte? Jag ammar fortfarande ibland för det funkar så himla bra för oss även om jag gör storkok och smakisar två gånger i veckan" 

Bläh...

/Mamman som ammade lite, gav flaska, tog sig ett glas vin och köpte mat på burk

• I am not your Jesus
    Mariohn skrev 2011-03-08 11:40:43 följande:
    Sedan går det ju faktisakt att vända helt på det också. Jag upplever att det inte ens är ok att säga att en tolvåring kan äta sin smörgås själv utan att det kommer idioter och skriker "SKRYYYYT". Det måste vara tillåtet att glädjas åt sina barns framgång utan att det är detsamma som skryt och översittarfasoner. Givetvis är det jättekul när ens barn tagit sina första steg. Sedan finns det olika sätt att glädjas på. Det ena är

"Vet ni vad, Albin tog sina första steg igår, det känns jätteskoj!"

och det andra är

"VA? Kan inte Oliver gå?? Det kan minsann Albin. Varför kan inte Oliver gå?? Han var inte så glad för smakisar heller va? För du ammade väl inte? Jag ammar fortfarande ibland för det funkar så himla bra för oss även om jag gör storkok och smakisar två gånger i veckan" 
    Yes, jag är med dig där. Visst är det skillnad. Och det är den senare kategorin morsor/farsor jag irriterar mig på.
  • Mariohn

Dessutom blir barn inte lyckliga av att sitta i sin fula plastvagn för 10 000 och titta på när mamma dricker kaffe och diskuterar polarn och pyrets billiga utbud i vår medan de själva får tugga på ett par majskorn och knipa käft. Släng ut ungen i sandlådan med en banan utan att låta honom/henne vänta på att du ska göra dig iordning i 2 timmar först. Sätt på dig mjukisbrallor, gör en knutt på huvudet och dyk efter ner i lådan. Då har du ett glatt barn. 

• Mariohn
    I am not your Jesus skrev 2011-03-08 11:44:53 följande:
    Yes, jag är med dig där. Visst är det skillnad. Och det är den senare kategorin morsor/farsor jag irriterar mig på.
    Hahaha väninnan jag berättade om tidigare hade även mage att kläcka ur sig till vår andra väninna "Kan inte Emma sitta än? Det kan ju Lisa och de är lika gamla ju....Fast du födde ju nästan en månad för tidigt. Det skulle jag aldrig göra". Då däckade jag nästan av skratt i poolen. 
Svar på tråden Nyfiken på alla präktiga skitsnackande morsor där ute - har ni någon som helst självinsikt?