• FlamingRed

Hur lång tid tar det att bryta upp?

Anonym skrev 2011-03-08 12:05:16 följande:
    Nej jag tror inte heller att det är så bra att dra ut på det för länge. Finns det inget hopp om att fortsätta så är det väl bättre att vänligt men bestämt gå ett par månader efter att man börjat prata... mmm..
    Finns det någon annan man med i bilden?
  • FlamingRed
    Anonym skrev 2011-03-08 15:54:22 följande:
    Nej, ingen annan man. Ingen annan kvinna heller, vilket vore mer aktuellt för mig som hetero-kille. :)

Ogillar mest tanken på att älta och tugga allt som är galet oss emellan många månader bara för att det finns barn inblandade. Det är väl viktigare att vi kommer fram till hur vi bäst löser livet så att det blir bra för barnen, än att vi föräldrar är olyckliga.
    Tja, fast du har ju säkerligen redan fått älta och tugga för dig själv, och kommit fram till denna slutsats. Det är ju stor heder i att låta dina barns mor genomgå hyffsat liknande proces...

Föräldrarna måste ju må bra för att barnen skall må bra. Och du verkar ju inte vara förblindad av kärlek till någon annan, så ge henne lite cred och gör saker i hennes takt.
  • FlamingRed
    Anonym skrev 2011-03-08 17:01:16 följande:
    Jag har väl inte hävdat att jag tänker göra något annat? Det är mer en allmän fundering kring hur lång tid det kan handla om. 1 månad? 3? 6?
    Nej, det har du rätt i, tror jag blandar ihop trådar här. Sorry.
  • FlamingRed
    FlamingRed skrev 2011-03-08 17:06:09 följande:
    Nej, det har du rätt i, tror jag blandar ihop trådar här. Sorry.
    Och för att komma tillbaks till ämnet då... :)

Jag tror det är svårt att säga hur lång tid det tar, och framförallt så kanske din inställning om att loppet redan är kört ställa till det i den processen.

Jag har genomgått en separation där jag själv tänkte just, varför fick inte jag vara med i beslutet. När beslutet väl är taget är man ju redan lämnad i nån mening och det kanske är försent för er att separera i samförstånd?
  • FlamingRed
    Anonym skrev 2011-03-08 18:53:20 följande:
    Men det måste ju vara skillnad på att en dag slänga in en handgranat i relationen och säga rätt av att man vill separera och att grundarbeta lite innan och något långsammare leda henne fram till insikten att det kommer att bli såhär. Eventuellt kanske hon också tycker det är en bra idé så småningom, det vet man aldrig.
    Både ja och nej, ödmjuk ärlighet fungerar alltid bäst. Annars riskerar du att sätta henne i ett läge där hon tror att hon kan rädda förhållandet om hon skärper sig eller gör si och så. Vilket kommer uppfattas som mycket förnedrande den dagen hon inser att du bestämt dig för länge sedan, men inte varit rak mot henne.

Det utsattes jag för, och det mest bestående men jag har från vår separation.

Det som skadar och ställer till problem är när man inte säger som det är. Du är redan för sent ute antagligen med att berätta att du allvarligt tvivlar på ert förhållande, så upprepa inte det misstaget nu, utan säg som det är.
  • FlamingRed
    Anonym skrev 2011-03-08 18:53:20 följande:
    Jag har ju ett ansvar mot fler än min sambo också så någon nivå av minsta möjliga samförstånd måste vi nog komma till innan det bryts upp rent praktiskt/fysiskt i alla fall.
    Och det ansvaret tror jag tveklöst hon skulle påstå är ärlighet och rakhet. Och smidighet... :)
Svar på tråden Hur lång tid tar det att bryta upp?