• Catox9

Byta babyskyddet...

Hoppla!
    Vi har en Britax baby-safe plus SHR II med en ISOFIX-bas.
    Redan när vi åkte hem från BB för 7 1/2 månad sen så var jag inte riktigt nöjd med den, jag tyckte då att Drutten åkte alldeles för långt fram och att lutningen inte var bra, hon hängde framåt med huvudet och det kändes inte alls bra. Om vi skippar basen så funkar det bättre men inte toppenbra tycker jag.
    Nu när hon åker i den så tycker jag mest att den är knölig att ta i och ur bilen, tung och förbaskat otymplig (jag har ryggproblem och fick tipset att den skulle vara lättast..)
    Drutten gillar den inte heller men det beror kanske mest på att hon är fastspänd och inte kan komma loss Flört Sen hamnar hon ibland framåt med huvudet men numera kan hon ju lyfta upp det själv..
    Jag tycker att hon hamnar med rumpan jättemycket nere som i en grop och ja det ser inte bekvämt ut. Ska det vara så?!

Jag skulle nu mer än gärna byta ut den MEN TILL VAD?!

Ge mig tips, vilken stol använder ni och vilka fördelar/nackdelar har den!?
    Vi har en Volvo v50 men funderar på att byta till en v70 eller annan liknande bilstorlek..

Snälla svara!

//Cato

• Svar på tråden Byta babyskyddet...
  • krompa

Kör in till en bilhandlare eller något annat ställe som säljer stolar.
    Det är nu dax för er att byta till vanlig bakåtvänd bilstol eftersom er lilla tjej redan är 7½månader. Be dem rekomendera stol till er och be dem sedan prova ut den i bilen. Tänk på att hon ska sitta i den tills hon är 4år så det bör finnas gott om utrymme till benen...

• caroline88

Vi har en be-safe,vet inte exakt vad den heter men det kostar 4300 idag, köpt på Volvo tror jag.. Fick ta över den från min syster.. Hon har en V70... Så där har den passat perfekt och det passar perfekt till vår Skoda oktavia..
    Vi bytte när tjejen var 4mån :)

• cicci85

Det är dags för en fast bilbarnstol eftersom hon är så pass gammal. Jag är mycket nöjd med Britax Multi-tech, passar bra i både v50 och v70. Det blir såklart bättre plats i framsätet på v70:n...
    Den har inte så jättebra benplats men är rymlig annars. Att de får sitta med lite böjda ben gör ju ingenting.

Köper man en stol som är godkänd till 18 kg, tex BeSafe, får man ju vara beredd på att köpa ytterligare en bakåtvänd stol. NTF rekommenderar att man köper en stol som är godkänd till 25 kg direkt, så att barnet kan sitta bakåtvänt så länge som möjligt.

• Catox9

Tack för alla svar!!!

Hur länge brukar man ha dem i babyskydd?! Och släpa runt dem i detsamma..
    Om vi väljer en sk fast barnstol hur gör man när det är skitkallt ute typ -30?!
    Vi har alltid tagit in babyskyddet för att hon ska slippa sitta i en kall stol..

Så bäst är alltså att köpa en för 25kg direkt.
    Vi har babyskyddet i baksätet och kommer nog inte byta till framsäte.

//Cato

• cicci85
    Catox9 skrev 2011-03-08 19:39:31 följande:

Tack för alla svar!!!

Vi har alltid tagit in babyskyddet för att hon ska slippa sitta i en kall stol..

//Cato

Man bör byta när de kan sitta själva. De flesta byter runt 4-8 månader. Det är säkrare med en fast stol så det finns ju ingen anledning att ha babyskyddet onödigt länge...

Vi brukar starta bilen en stund innan eller ha motorvärmare igång så bilen är varm när vi ska åka.
  • caroline88
    cicci85 skrev 2011-03-08 19:33:07 följande:
    Det är dags för en fast bilbarnstol eftersom hon är så pass gammal. Jag är mycket nöjd med Britax Multi-tech, passar bra i både v50 och v70. Det blir såklart bättre plats i framsätet på v70:n...
    Den har inte så jättebra benplats men är rymlig annars. Att de får sitta med lite böjda ben gör ju ingenting.

Köper man en stol som är godkänd till 18 kg, tex BeSafe, får man ju vara beredd på att köpa ytterligare en bakåtvänd stol. NTF rekommenderar att man köper en stol som är godkänd till 25 kg direkt, så att barnet kan sitta bakåtvänt så länge som möjligt.
    denna besafe som vi har, är den stolen man kan ha längst av alla stolar som finns på marknaden...
  • caroline88
    caroline88 skrev 2011-03-08 20:32:24 följande:
    denna besafe som vi har, är den stolen man kan ha längst av alla stolar som finns på marknaden...
    de stolar som är upp till 25kilo är inte tillräckligt långa så oftast är barnet för långa för stolen sa de vi pratade med innan vi tog syrrans stol.. de sa att man inte skulle vara så fokuserade på vikten utan mer på längden.. de till 25kilo är kortare i ryggen än besafes som går till 18kg..

=)
  • caroline88
    Catox9 skrev 2011-03-08 19:39:31 följande:

Tack för alla svar!!!

//Cato

så fort de kan sitta med stöd och hålla huvudet har jag hört.. vi bytta när damen var 4mån...
    vi går ut och startar bilen en stund innan så att det hinner bli relativt varmt innan vi sätter henne i den..
  • Finesse
    caroline88 skrev 2011-03-08 20:36:51 följande:
    de stolar som är upp till 25kilo är inte tillräckligt långa så oftast är barnet för långa för stolen sa de vi pratade med innan vi tog syrrans stol.. de sa att man inte skulle vara så fokuserade på vikten utan mer på längden.. de till 25kilo är kortare i ryggen än besafes som går till 18kg..

=)
    Min dotter väger redan 17 kg... och hon är bara 3 år och ryms alldeles förträffligt i sin BRITAX HI-WAY stol. Det är bra mkt bättre att köpa en stol som funkar till 25 kg än en stol som bara klarar 18 kg.

Jag rekommenderar Akta Graco Belogic. Det är den ENDA plustestade stolen (plustest är 60 ggr hårdare test än E-godkännandet) till 25 kg. 
    Ebba 071228, Hampus 110225
  • Cecci78
    caroline88 skrev 2011-03-08 20:32:24 följande:
    Nej det stämmer inte. Det är en bra stol, ingen tvekan om den saken men den stol med högst rygg o som du kan använda längst är Britax Two Way.
Svar på tråden Byta babyskyddet...