• Catox9

Byta babyskyddet...

Hoppla!
    Vi har en Britax baby-safe plus SHR II med en ISOFIX-bas.
    Redan när vi åkte hem från BB för 7 1/2 månad sen så var jag inte riktigt nöjd med den, jag tyckte då att Drutten åkte alldeles för långt fram och att lutningen inte var bra, hon hängde framåt med huvudet och det kändes inte alls bra. Om vi skippar basen så funkar det bättre men inte toppenbra tycker jag.
    Nu när hon åker i den så tycker jag mest att den är knölig att ta i och ur bilen, tung och förbaskat otymplig (jag har ryggproblem och fick tipset att den skulle vara lättast..)
    Drutten gillar den inte heller men det beror kanske mest på att hon är fastspänd och inte kan komma loss Flört Sen hamnar hon ibland framåt med huvudet men numera kan hon ju lyfta upp det själv..
    Jag tycker att hon hamnar med rumpan jättemycket nere som i en grop och ja det ser inte bekvämt ut. Ska det vara så?!

Jag skulle nu mer än gärna byta ut den MEN TILL VAD?!

Ge mig tips, vilken stol använder ni och vilka fördelar/nackdelar har den!?
    Vi har en Volvo v50 men funderar på att byta till en v70 eller annan liknande bilstorlek..

Snälla svara!

//Cato

• Svar på tråden Byta babyskyddet...
  • caroline88

Det var den infon vi fick av han vi prata med samt de tester vi läste :) eller var det för att vi sa att vi är en lång släkt :) så kan fallet vara oxå :) vi hade kanske köpt en till 25kg oxå om vi inte hade fått någon av syrran :) det vet jag ingenting om. Hihi

Men i vilket fall så kan jag rekommendera den. :)

• Finesse
    caroline88 skrev 2011-03-08 21:08:36 följande:
    Det var den infon vi fick av han vi prata med samt de tester vi läste :) eller var det för att vi sa att vi är en lång släkt :) så kan fallet vara oxå :) vi hade kanske köpt en till 25kg oxå om vi inte hade fått någon av syrran :) det vet jag ingenting om. Hihi

Men i vilket fall så kan jag rekommendera den. :)
    Ok.. om du inte riktigt vet utan bara går på vad folk sagt till dig kanske det är bättre att inte rekommendera nånting. Folk på internet läser vad du skriver å kanske gör detsamma vilket resulterar i att när dom nått 18 kg vänder dom barnet (alldeles för tidigt!).

Nej TS det är sååå mkt bättre att köpa en stol som funkar till 25 kg. Man vet aldrig hur tungt barnet blir och det är 5 ggr säkrar att sitta bakåtvänd än framåtvänd. 
    Ebba 071228, Hampus 110225
  • Catox9

OK, nu måste jag kolla runt i olika affärer och se vilken stol som passar oss bäst!
    Återigen tack för alla svar! Verkligen jätteschysst av så många här på FL att ge varandra tips och råd Solig

Hoppas vi hittar en bra stol som Drutten sitter bra i, hon har suttit själv utan stöd ganska länge och då ska vi absolut leta efter en större stol!

//Cato

• caroline88
    Finesse skrev 2011-03-08 21:11:31 följande:
    Ok.. om du inte riktigt vet utan bara går på vad folk sagt till dig kanske det är bättre att inte rekommendera nånting. Folk på internet läser vad du skriver å kanske gör detsamma vilket resulterar i att när dom nått 18 kg vänder dom barnet (alldeles för tidigt!).

Nej TS det är sååå mkt bättre att köpa en stol som funkar till 25 kg. Man vet aldrig hur tungt barnet blir och det är 5 ggr säkrar att sitta bakåtvänd än framåtvänd. 
    visst är vi alla olika... men min syster har haft den till sina två barn som är 5 och 3 och hon har varit nöjd och vi är nöjda så varför kan jag inte rekomendera den..?? måste jag väl kunna? man vet aldrig hur långt barnet blir heller.. minst lika farligt det... man  vill ju inte att de ska bryta nacken heller?
  • Zawina

Hej! Har själv en son på 6mån och tänkte i veckan åka till babyproffsen och diskutera nästa stol. Det jag undrar bara är att ni tipsar om att man byter stol när barnet kan sitta med stöd, mellan 4-8 månader. Var har ni fått den infon?
    När jag köpte vårt Brio primo babyskydd sa de att barnet ska väga minst 10kg innan man byter, men att stolen är godkänd för barn upp till 13 kg eller tills huvudet når stolens övre kant.  (Min son väger ca 7kg och är en bit ifrån den övre kanten)
    När jag söker info angående Akta Graco Belogic som ni nämnt ovan så står där att stolen är från 9mån - ca 5 år. (www.babyproffsen.se/nyheter/visa/36) Är det då så bråttom att byta, deras rekomendationer bör väl finnas av en anledning i o med att de kommer fram till detta genom tester..?

Jag vill absolut inte trampa någon på tårna utan bara reda ut denna barnstolsjungel {#emotions_dlg.wink}

För övrigt undrar jag bara, om ni är själva hemma med ert barn då ni ska åka iväg. Lämnar ni barnet ensamt inne för att sätta på värmen i bilen och går sen in för att hämta barnet? Nyfiken mest då jag aldrig vågat gå utanför dörren med sonen ensam hemma, och även jag vill ju självklart inte sätta sonen i en iskall barnstol.
    Som tur är så känns det att våren är påväg, iaf här nere {#emotions_dlg.sunny}

• Cecci78
    Zawina skrev 2011-03-08 21:42:22 följande:
    Hej! Har själv en son på 6mån och tänkte i veckan åka till babyproffsen och diskutera nästa stol. Det jag undrar bara är att ni tipsar om att man byter stol när barnet kan sitta med stöd, mellan 4-8 månader. Var har ni fått den infon?
    När jag köpte vårt Brio primo babyskydd sa de att barnet ska väga minst 10kg innan man byter, men att stolen är godkänd för barn upp till 13 kg eller tills huvudet når stolens övre kant.  (Min son väger ca 7kg och är en bit ifrån den övre kanten)
    När jag söker info angående Akta Graco Belogic som ni nämnt ovan så står där att stolen är från 9mån - ca 5 år. (www.babyproffsen.se/nyheter/visa/36) Är det då så bråttom att byta, deras rekomendationer bör väl finnas av en anledning i o med att de kommer fram till detta genom tester..?

Jag vill absolut inte trampa någon på tårna utan bara reda ut denna barnstolsjungel {#emotions_dlg.wink}

För övrigt undrar jag bara, om ni är själva hemma med ert barn då ni ska åka iväg. Lämnar ni barnet ensamt inne för att sätta på värmen i bilen och går sen in för att hämta barnet? Nyfiken mest då jag aldrig vågat gå utanför dörren med sonen ensam hemma, och även jag vill ju självklart inte sätta sonen i en iskall barnstol.
    Första stycket
    http://www.ntf.se/konsument/barnibil/default.asp?RecID=22262

http://www.ntf.se/konsument/barnibil/default.asp?RecID=22267
  • Catox9

När det har varit -30 grader kallt och jag har varit ensam hemma så har jag sprungit ut på gården (har bilen typ precis utanför dörren) för att snabbt som fasiken starta bilen, vrida alla lägen på max och sen rejsa in igen. Min Drutt har jag haft antingen i barnstolen eller i sin spjälsäng.
    Men det var inte roligt första gången kan jag säga, jag vill inte lämna henne ensam en sekund ens, nu tar det bara ett par minuter men vad som helst kan ju hända i vilket fall.
    Och jag har babyskyddet inne för att det inte ska vara iskallt, jättejobbigt då min rygg strejkar ibland och jag får väldigt ont. Jag har en grej att koppla på vagnen som gör att jag kan ha babyskyddet på den men det är inte användbart när det gäller en så kort bit..

Bra frågor gällande babyskydd och säkerhet, jag ska fråga hos mina babyproffs Flört
    Min Drutt väger runt 8 1/2 kg nu men vi får se vad de säger.
    Tack för ditt inlägg!
  • tinis77
    caroline88 skrev 2011-03-08 21:15:26 följande:
    visst är vi alla olika... men min syster har haft den till sina två barn som är 5 och 3 och hon har varit nöjd och vi är nöjda så varför kan jag inte rekomendera den..?? måste jag väl kunna? man vet aldrig hur långt barnet blir heller.. minst lika farligt det... man  vill ju inte att de ska bryta nacken heller?
    Vad har hon för stol nu då till sin treåring?
    *Alexander 9/9-05 * Hampus 30/9-08* Isabell 8/1-10* martinas.myshowroom.se/
  • caroline88

Jag har frågat BVC bland annat, samt en gammal kollega som nu jobbar i en barnaffär,båda sa att så fort som möjligt,, om de kan sitta med stöd och hålla huvudet stadig så byt sa hon... för att de andra är säkrare.

Har aldrig hamnat i den situationen då jag varit ensam hemma med dottern och måste gå ut och starta bilen. Här hemma har vi varmluftgarage, de andra gångerna har jag lämnat henne kvar med de vi har varit hos.. så hon är inte ensam.. men annars kan man alltid ta på dem en tjock filt och mössa och gå ut och starta bilen=)
  • caroline88
    tinis77 skrev 2011-03-08 21:53:43 följande:
    Vad har hon för stol nu då till sin treåring?
    hon har en Be-safe, det är hennes 5åring som har bytt stol.
Svar på tråden Byta babyskyddet...