• Catox9

Byta babyskyddet...

Hoppla!
    Vi har en Britax baby-safe plus SHR II med en ISOFIX-bas.
    Redan när vi åkte hem från BB för 7 1/2 månad sen så var jag inte riktigt nöjd med den, jag tyckte då att Drutten åkte alldeles för långt fram och att lutningen inte var bra, hon hängde framåt med huvudet och det kändes inte alls bra. Om vi skippar basen så funkar det bättre men inte toppenbra tycker jag.
    Nu när hon åker i den så tycker jag mest att den är knölig att ta i och ur bilen, tung och förbaskat otymplig (jag har ryggproblem och fick tipset att den skulle vara lättast..)
    Drutten gillar den inte heller men det beror kanske mest på att hon är fastspänd och inte kan komma loss Flört Sen hamnar hon ibland framåt med huvudet men numera kan hon ju lyfta upp det själv..
    Jag tycker att hon hamnar med rumpan jättemycket nere som i en grop och ja det ser inte bekvämt ut. Ska det vara så?!

Jag skulle nu mer än gärna byta ut den MEN TILL VAD?!

Ge mig tips, vilken stol använder ni och vilka fördelar/nackdelar har den!?
    Vi har en Volvo v50 men funderar på att byta till en v70 eller annan liknande bilstorlek..

Snälla svara!

//Cato

• Svar på tråden Byta babyskyddet...
  • Zawina
    caroline88 skrev 2011-03-08 20:52:55 följande:
    så fort de kan sitta med stöd och hålla huvudet har jag hört.. vi bytta när damen var 4mån...
    vi går ut och startar bilen en stund innan så att det hinner bli relativt varmt innan vi sätter henne i den..
    Men tex som ovan skriver "Så fort de kan sitta med stöd och hålla huvudet" och sen hittade jag på "sitta stadigt utan stöd" på denna länken www.ntf.se/konsument/barnibil/default.asp

Min son som då är 6mån sitter stadigt själv och har gjort i kanske 2v nu. Rak i ryggen och kan sträcka sig efter leksaker för att sen sätta sig rakt igen. Läkaren på 6månaders kontrollen sa att sonen var mycket tidig, att de räknar barn som tidiga från 6mån, men min son var ju som sagt 5½mån. Jag är bara nyfiken på om era barn kunnat sitta stadigt innan 6mån? Vid 4 mån hade jag ingen aning om detta.. Sen visst om det handlar om att sitta med stöd. Med rätt stöd kan de ju sitta tidigt Flört

Jag får nog fundera vidare på detta. Vi har inte vår bil utanför dörren utan på en parkering på andra sidan huset.
  • caroline88
    Zawina skrev 2011-03-08 22:15:42 följande:
    Men tex som ovan skriver "Så fort de kan sitta med stöd och hålla huvudet" och sen hittade jag på "sitta stadigt utan stöd" på denna länken www.ntf.se/konsument/barnibil/default.asp?Rec...

Min son som då är 6mån sitter stadigt själv och har gjort i kanske 2v nu. Rak i ryggen och kan sträcka sig efter leksaker för att sen sätta sig rakt igen. Läkaren på 6månaders kontrollen sa att sonen var mycket tidig, att de räknar barn som tidiga från 6mån, men min son var ju som sagt 5½mån. Jag är bara nyfiken på om era barn kunnat sitta stadigt innan 6mån? Vid 4 mån hade jag ingen aning om detta.. Sen visst om det handlar om att sitta med stöd. Med rätt stöd kan de ju sitta tidigt Flört

Jag får nog fundera vidare på detta. Vi har inte vår bil utanför dörren utan på en parkering på andra sidan huset.
    ja då blir det ju lite annorlunda, inte lika lätt, och där vill man kanske inte ställa bilen med nycklarna i heller.. då har man kanske ingen bil kvar sedan... men någongång kommer ju barnet för er del att behöva sätta sig i en iskall bilstol för babyskyddet kommer ni ju inte kunna ha hela livet i vilket fall.. får kanske ha på han/hon ett par tjockare byxor och tröja till en början ?
  • Zawina
    caroline88 skrev 2011-03-08 22:18:46 följande:
    ja då blir det ju lite annorlunda, inte lika lätt, och där vill man kanske inte ställa bilen med nycklarna i heller.. då har man kanske ingen bil kvar sedan... men någongång kommer ju barnet för er del att behöva sätta sig i en iskall bilstol för babyskyddet kommer ni ju inte kunna ha hela livet i vilket fall.. får kanske ha på han/hon ett par tjockare byxor och tröja till en början ?
    Absolut, vi byter så snart de på babyproffsen anser att det är dags. Åker in och köper en stol snart så vi har den redo.

Haha, nej lämna bilen på med nycklar i på en parkering och sen gå därifrån är nog inte så lockandeFlört
  • caroline88
    Zawina skrev 2011-03-08 22:22:15 följande:
    Absolut, vi byter så snart de på babyproffsen anser att det är dags. Åker in och köper en stol snart så vi har den redo.

Haha, nej lämna bilen på med nycklar i på en parkering och sen gå därifrån är nog inte så lockandeFlört
    haha nej det förstår jag... man skulle ha sådan värmeslinga i barnstolen som blir alldeles lagomvarm på typ 5-10sek... det hade varit perfekt =)  kanske vi ska ta och "uppfinna" =)
  • caroline88
    Zawina skrev 2011-03-08 22:26:22 följande:
    Haha ja det hade nog uppskattats av många Flört
    jag hade faktiskt aldrig tänkt på att det kunde vara så... skulle heller aldrig lämna min tjej ensam..
  • Zawina

Jag vet många som har det som oss och om man har en sambo som jobbar när man ska åka iväg så har man ju inte alltid någon möjlighet till att värma bilen innan. Och att be nån man känner att komma hem till en så att man kan gå ut och värma bilen för att åka iväg känns ju inte så snälltFlört (man får väl åtminstonde bjuda på en kopp kaffe i så fall ;)

• Lindreas

Tyvärr så är inte all personal i babyaffärerna så himla väl uppdaterade om just det här med bilstolar. Jag fick höra på flera ställen att jag skulle ha kvar babyskyddet så länge som möjligt, "det är ju godkänt till 13 kilo!". Vi bytte dock till en Britax Hi-way när sonen var fyra månader och kunde sitta med stöd. En fast, bakåtvänd bilstol är säkrare än ett babyskydd, skrutten satt väldigt mycket bättre och blev plötsligt nöjd, eftersom han såg ut genom fönstret.

Vi har en v70 från -05 och hi-wayen passar jättebra i framsätet, samt i baksätet. Dock är bältena i kortaste laget, det är på håret att det går att få fast dem.

För övrigt så är den nya Hi-wayen också plustestad, så den är garanterat säker!

• Lindreas

Och just det, vi har ett tunt fårskinn i stolen. Det värmer snabbt!

• P i x i e

Den info jag fått i flera affärer är att ''När barnet kan sitta själv sitter de säkrare i en fas 2 stol''.
    Vi har en besafe izi kids isofix, den är testvinnare och anses av bla. NTF vara en av de säkraste stolarna på marknaden.
    Nackdelen är ju just att stolar med isofix inte får testat för mer än 18kg och kan därför inre rekomenderas/ godkännas för mer än 18 kg.
    Det är tal om att de skall ändra så att stolar mrd isofixfäste även får testas för högre viktklass.
    Så väljer man att använda den är det ju på eget ansvar och samvete.

Vi är jättenöjda med stolen just nu, ett minus är just benplatsen för barnet, vi är också långa och får se om dotterna kan ha den tills hon är 4-5.
    Men vi har en liten påväg och kommer ändå få köpa en stol till, så då kanske det blir en annan, förmodligen maxi-cosi som min vän blev rekomenderad utöver besafen av NTF.

and then I told myself - of course I deserve it!
  • P i x i e

Glömde ju mitt tipps till er som inte kan/vill sätta på bilen i förväg.
    Värm och lägg en vetekudde i stolen.

Dock innehåller väll de flesta stolar frigolit va? Det återger ju värme rätt bra, fins ju inget som är så gött att sitta på när det är kalt ute=)

• caroline88
    P i x i e skrev 2011-03-08 23:02:53 följande:
    Den info jag fått i flera affärer är att ''När barnet kan sitta själv sitter de säkrare i en fas 2 stol''.
    Vi har en besafe izi kids isofix, den är testvinnare och anses av bla. NTF vara en av de säkraste stolarna på marknaden.
    Nackdelen är ju just att stolar med isofix inte får testat för mer än 18kg och kan därför inre rekomenderas/ godkännas för mer än 18 kg.
    Det är tal om att de skall ändra så att stolar mrd isofixfäste även får testas för högre viktklass.
    Så väljer man att använda den är det ju på eget ansvar och samvete.

Vi är jättenöjda med stolen just nu, ett minus är just benplatsen för barnet, vi är också långa och får se om dotterna kan ha den tills hon är 4-5.
    Men vi har en liten påväg och kommer ändå få köpa en stol till, så då kanske det blir en annan, förmodligen maxi-cosi som min vän blev rekomenderad utöver besafen av NTF.
    det är den stolen vi har men den sitter inte fast i något isofix utan vi har remmar under stolen och sådant... (inte jag som har monterat den)

sedan tror jag det är lika bra att lägga ner diskussionen om NÄR man ska byta... alla har vi hört olika bud från olika källoer =)
    Lindreas skrev 2011-03-08 22:40:47 följande:
     Är det en specialfäll för bilbarnstolar ni har? tänkte med hål för bälterna och så? eller har ni gjort hålen själva?
  • Lindreas
    caroline88 skrev 2011-03-08 23:19:56 följande:
    det är den stolen vi har men den sitter inte fast i något isofix utan vi har remmar under stolen och sådant... (inte jag som har monterat den)

sedan tror jag det är lika bra att lägga ner diskussionen om NÄR man ska byta... alla har vi hört olika bud från olika källoer =)
     Är det en specialfäll för bilbarnstolar ni har? tänkte med hål för bälterna och så? eller har ni gjort hålen själva?
    Klart är ju att det är hög tid för er att byta, särskilt om du tycker det är tungt att släpa på babyskyddet.

Vi har faktiskt bara en smal bit, den får plats innanför bältesfästena.
  • P i x i e
    caroline88 skrev 2011-03-08 23:19:56 följande:

Den finns i 2 modeller =) med eller uta isofix, vet dock inte varför de inte testat den andra för mer än 18kg.. skumt
  • Catox9
    P i x i e skrev 2011-03-08 23:05:18 följande:
    Glömde ju mitt tipps till er som inte kan/vill sätta på bilen i förväg.
    Värm och lägg en vetekudde i stolen.

Dock innehåller väll de flesta stolar frigolit va? Det återger ju värme rätt bra, fins ju inget som är så gött att sitta på när det är kalt ute=)
    Åh vad smart! Så brukade vi göra i spjälsängen när vi sövde Drutten i vår säng och sen flyttade över henne, hon vaknade alltid om det inte var "förvärmt" hihi.
    Men hinner det bli varmt, hur gör ni?
    Tar du med den när ni går ut och startar bilen (och är färdiga att åka iväg) eller går du ut med den före?

Och Besafen, finns den utan ISOFIX oxå eller är det bara med?!

Känner mig lite villrådig just nu, så många säger att man ska byta "tidigt" och jag vill verkligen inte släpa babyskyddet i onödan men vi ska ev byta bil inom kort och då känns det skit att byta till en stol som passar bra i nuvarande bilen men kanske inte alls i nya. Baksätet i v50'n är ganska lutat, dvs man sitter väldigt bekvämt utan babyskydd men inte så jättefint med och v70'n har inte lika mycket lutning eftersom det inte behövs, det är benutrymme ändå..

Sen vill man ju gärna ha en stol som är "Bäst-i-test" oxå :)
    Och jag vill typ ha allt fixat på en gång, måste lära mig ha tålamod med vissa saker, hihi.
  • caroline88

Besafe finns utan isofix oxå. Kolla på www.besafe.se där finns även en lista över bilarna.. Och den listan var lååååååång! ;)

• Catox9
    caroline88 skrev 2011-03-09 10:44:24 följande:
    Besafe finns utan isofix oxå. Kolla på www.besafe.se där finns även en lista över bilarna.. Och den listan var lååååååång! ;)
    Tack såg precis att svaret fanns precis ovanför mitt inlägg oxå :D
  • Lindreas

Om ni är säkra på att ni ska byta till en V70 så är det ju relativt lätt att välja en stol som passar båda! :)

Om säkerhetsbältena på babyskyddet kommer ut en bra bit nedanför barnets axlar så kan de bryta nyckelbenen vid en krock, så leta upp en som passar båda bilarna. Hi-way har en kil i frigolit som man lägger under så man får till lutningen bra.

• P i x i e
    Catox9 skrev 2011-03-09 10:28:46 följande:
    Åh vad smart! Så brukade vi göra i spjälsängen när vi sövde Drutten i vår säng och sen flyttade över henne, hon vaknade alltid om det inte var "förvärmt" hihi.
    Men hinner det bli varmt, hur gör ni?
    Tar du med den när ni går ut och startar bilen (och är färdiga att åka iväg) eller går du ut med den före?
    Jag har inte testat det själv... hon har varit ordentligt påbyltad när vi åkt om bilen varit kall och så har jag knäååt upp.
    Men värmer du den riktigt ordentligt så borde det vara varmt på någon minut i stolen.
    Men som sagt, utöver att den bara är till 18 kg är vi nöjda med besafe'en.. den kan ju tippas lite i 'viloläge' när den väl är monterad, så lutar sätet mycket kan man ha den i det läget jämt.
Svar på tråden Byta babyskyddet...