envärkandebarnlängtan skrev 2011-03-09 15:52:51 följande:
Från 2 års ålder har jag väldigt tydliga minnen. Då fick jag flytta till ett flickinternat.
OM jag hade blivit smittad av klamydia innan 2 års ålder så hade det garanterat uppvisat någon form av symptom. Det hade inte kommit hux flux vid 11-12 års ålder.
I journalen står det inte mer än att jag har blivit diagnostiserad med Chlamydia Trachomatis. Uppkomst troligtvis spontan eller dålig underlivshygien.
Detta var i mitten av 80- talet då man precis hade börjat diagnostisera klamydia på allvar. Att jag hade en svårbehandlad uvi sedan ca 1 år tillbaka och svåra blödningsrubbningar var orsaken till varför jag fick träffa flera olika gyn.
Jo - symptom på klamydia kan huxflux komma efter 12 år. Infektionen kan ligga latent och inte uppvisa någon form av symptom, tyvärr.
Det kan också sprida sig upp i livmoder och äggledare och skapa en äggledarinfektion, vilket kan reslutera att du blir infertil. Det här vet du ju säkerligen, så ber om ursäkt för att jag verkar ha näsan upp i vädret =) Men det kan ju vara så att det var just var pga det - en cervicit eller salpingit - som du började ha blödningsrubbningar. Eller så hade du evt nedsatt immunförsvar på en tidspunkt och infektionen manifiserade sig med UVIer.
Smittskyddsinstitutet hade inte smittspårat alla klamydiainfektioner om dessa kan uppstå som som du berättar. Det had einte varit kostnadseffektivt eller försvarsbart mot att få rota i människors privatliv.
Kul (jag menar det) att ha minnen från 2 års ålder... Har inte förrän långt senare. Det troligaste är nog att testet krossreagerade med en annan patogen för klamydia kan du inte haft om du inte blivit sexuellt utnyttjad eller lekt med pojkarna på skolan bredvid.. ;)