Inlägg från: Anonym (Nejnej...) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Nejnej...)

Klamydia? Omöjligt!

modesto skrev 2011-03-10 00:36:43 följande:
    inga realister här, klamydia uppstår hos oskulder och trogna makar som hade aldrig haft sex med någon annan
    Klamydia är ju starten på allt liv. Eftersom den bara uppstår utan anledning så måste den vara svaret på alla existensiella frågor. =)
  • Anonym (Nejnej...)
    Anonym (Mardrömsscenario) skrev 2011-03-10 00:37:43 följande:
    Mitt i prick, Sjuksköterska
    Nä, professor vill jag inte bli, jobbar mycket hellre med människor, det är enligt mig det finaste man kan göra.
    Inte en chans. Du har läst patologi och bakteriologi. Då borde du inte vara lämplig som sjuksköterska om du tror på sånt här.
  • Anonym (Nejnej...)
    Anonym (Nejnej...) skrev 2011-03-10 00:40:22 följande:
    Inte en chans. Du har läst patologi och bakteriologi. Då borde du inte vara lämplig som sjuksköterska om du tror på sånt här.
    Men det är egentligen skitsamma eftersom vad du än säger så kommer jag inte tro på vare sig att det finns någon oskuldsklamydia eller någon läkare som bedriver någon forskning utanför fikarummet. =)
  • Anonym (Nejnej...)
    Silje02 skrev 2011-03-10 00:40:42 följande:
    Knappast att du är sjuksköterska. Men vi testar. Hur sätter man i en CVK och hur ska den skötas?
    Hon kan ju googla sig till sånt där. Mer än 30 sekunder borde det inte ta att posta annars. Klart hon inte är SSK.
  • Anonym (Nejnej...)
    Anonym (Mardrömsscenario) skrev 2011-03-10 00:42:32 följande:
    Det är ändå ganska härligt vilken livlig diskussion man kan få igång här av ett sådant ämne.
    Vi ska på intervju nästa vecka på sjukhuset, förra veckan lämnade vi in datum på gynundersökningarna som var förra våren då jag förmodligen blev smittad.
    Så utredningen pågår, tackar som frågar

Jag hoppas att ni aldrig någonsin hamnar i denna situationen själva, det finns nämligen en ganska stor risk att ni inte kommer bli trodda. Nu är både jag o min sambo personer med skinn på näsan så vi bryr oss inte om sånt här som tur är
    Du är kul. Säger det igen. Varför skulle ett sjukhus lägga pengar, tid och arbetskraft på att göra något sånt? De har ju en smittkälla och det finns inget värde i att spåra.

Du kan ju lätt ge namnet på läkaren eftersom han inte kan outa dig - men det vägrar du svara på, eftersom du inte har något vettigt svar. Inte trovärdig alls, min vän.
  • Anonym (Nejnej...)
    Silje02 skrev 2011-03-10 00:44:26 följande:
    Vi kan ta nåt som man inte kan googla på. Måste man sprita när man tar kapilärprov?
    Tydligen inget man lär sig i FakeSSKhögskolan eller som man vet på Fakesjukhuset i Fakestad.
  • Anonym (Nejnej...)
    Anonym (Mardrömsscenario) skrev 2011-03-10 00:45:58 följande:
    En CVK läggs i en central ven, på operation av doktor.
    Jag föredrar smartsites eller trevägskran vid CVK. Pumpteknik är ju det nyaste rönet för att spola rent hela slangen.
    Det tog mig också 20 sekunder att få upp en sida med de riktlinjerna. =)
  • Anonym (Nejnej...)
    Anonym (Mardrömsscenario) skrev 2011-03-10 00:50:41 följande:
    Nu jobbar jag på medicin där vi inte har sonder så ofta så det kan jag inte på rak arm.
    Men ni kanske kan svara på varför inte KOL-patienter ska ha för mycket syrgas?
    Det är en myt. Bara att ge O2. Men annaars sägs det att respirationscentrat har anpassat sig till en lägre saturation och får en chock när man skruvar upp för O2.
  • Anonym (Nejnej...)
    Anonym (Mardrömsscenario) skrev 2011-03-10 00:52:05 följande:
    Va duktig du är!
    Vi fick utbildning i höstas från IVA-ssk.
    Tack!
    Nu kommer jag aldrig behöva rengöra dem så google räcker för mig. =)
  • Anonym (Nejnej...)
    Anonym (Mardrömsscenario) skrev 2011-03-10 00:56:26 följande:
    Beror på hur ofta man använder dem såklart! Och om man har heparinlås eller inte, det senaste här är etanollås, för väldigt infektionskänsliga patienter.
    Men varför sprita och göra rent när bakterier kan uppkomma från tomma intet? Då kan vi ju sluta att steriltvätta innan OP...?? Det uppkommer ju bakterier huxflux ändå. =)
  • Anonym (Nejnej...)
    Silje02 skrev 2011-03-10 01:04:31 följande:
    (Mardrömsscenario): du vet vad man menar när man pratar om nål, eller att sätta nål?
    Detta är en usk som säkerligen är jätteduktig och snappat upp en del av sina kollegor - men inte är hon en SSK inte. =)
  • Anonym (Nejnej...)
    Silje02 skrev 2011-03-10 01:07:25 följande:
    Knappast ssk. Allt jag har fårgat om kan man googla och är man en duktig usk så vet man. Men jag är nyfiken vad hon anser klexane vara för nåt och vad det används till...
    Tror att det är mirakelmedlet som inducerar bakterier till att mutera till klamydia!!
  • Anonym (Nejnej...)
    Anonym (Mardrömsscenario) skrev 2011-03-10 01:07:34 följande:
    Många frågor här, va roliga ni är. Höjer huvudändan på sängen, pratar lugnt till patienten, kontrollerar Sao2, om något lågt så sätter jag lite syrgas. Om inget av det hjälper ger jag inhalation t.ex combivent.
    Sen får man ju såklart kolla så patienten inte satt i halsen
    När ringer du in läkaren?
  • Anonym (Nejnej...)

Jaja..

Hon kanske är en SSK - vad vet jag. Men okunnig i smittovägar är hon iallafall. Lite av en fara för sjukvården om hon inte ser den enda möjliga smittovägen för klamydia.

Godnatt mina små och du som lever i rosa bubbelgumsvärld! =)

• Anonym (Nejnej...)
    Anonym (Mardrömsscenario) skrev 2011-03-10 08:08:20 följande:
    Jag hoppas aldrig ni hamnar i den här situationen själva.
    Ärligt talat bryr jag mig inte ett dugg om hur jag fått klamydia, det som spelar roll är att jag och min sambo litar helt och hållet på varandra och vi VET att vi inte har varit med andra, svårare än så är det inte.
    Nu lämnar jag tråden för gott, känner att det har blivit för månag påhopp, försökte egentligen bara från början hjälpa TS men nu räcker det. Jag har till skillnad från er, ett liv utanför FL och det är jag väldigt glad över.
    Jag är en helt vanlig tjej, sjuksköterska som har det alldeles underbart bra för övrigt. Behöver inte er och tar inte åt mig heller.
    Det spelar ingen roll hur länge jag fortsätter skriva, ni kommer ändå säga att klamydia bara smittar genom sex i olika former, det trodde jag också innan jag blev smittad. Ni har er sanning och jag har min och jag vet med 110% säkerhet att min sambo bara varit med mig. Förmodligen får vi aldrig några svar hur smittan kom till oss men det gör ingenting heller.  
    Kramar till er alla som någon gång haft en partner som varit otrogen, kan bara tänka mig hur hemskt det måste vara!
    Det är rätt sorligt hur du försvarar din kille hela tiden. Alla andra vet (jag, som du behöver inte alltid skrika med stora bokstäver ;)) ) hur det ligger till och tycker synd om dig.

Tycker du ska fråga en av dina kollegor vad de tycker och tänker om saken. Så kanske du får se hur folk reagerar IRL. Du kommer bli dumförklarad. Det är inte okej att någon som arbetar inom vården tror på att organiska materia kan uppkomma huxflux...
  • Anonym (Nejnej...)
    Anonym (Mardrömsscenario) skrev 2011-03-10 08:08:20 följande:

Kramar till er alla som någon gång haft en partner som varit otrogen, kan bara tänka mig hur hemskt det måste vara!
    Kramar till dig... För din man har - om inte du själv - tagit hem smittan från någonstans..

Hoppas verkligen int edu uttalar dig till några patienter om detta. Det är att sprida falsk information och tycker att socialstyrelsen borde dra in ditt legg.
  • Anonym (Nejnej...)

Håller tummarna TS!

Det kan vara en förväxling på labbet - jag skrev om den virriga sekreteraren som skickade remiss på fel person va? =) Den mänskliga faktorn kan alltid spela oss ett spratt.

• Anonym (Nejnej...)
    PetraMunchen skrev 2011-03-14 21:41:02 följande:
    Tester är aldrig 100% säkra, just klamydia är en jobbig en som man tex kan ha läääänge utan besvär. Båda måste med andra ord käka penecillin för att ni ska bli av med det.
    Klamydia är inte känsligt för Penicillin. Det fungerar alltså inte på klamydia. Behnadlingen är tetracyklin eller azitromycin.
  • Anonym (Nejnej...)
    Poison82 skrev 2011-03-14 22:00:42 följande:
    Kvittar att ts är anonym, tror hon kommer skriva det var negativt oavsett vad för att "knäppa oss på näsan"
    Det är jag också väldigt säker på.. Tyvärr. För det hade varit intressant att veta.
  • Anonym (Nejnej...)

Håller tummarna för dig TS!

Men som någon skrevb ovan - Ring själv! Det brukar jag göra. De kan mycket väl ha svaren redan men det finns mycket annat att göra och det är lätt att det tar en extra dag eller två för att du ska få svar. Tänk hur många prover de måste kolla.

(och ja.. jag är nyfiken.. Så pushar på.. ;) Ring! )

Svar på tråden Klamydia? Omöjligt!