Inlägg från: Anonym (Nejnej...) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Nejnej...)

Klamydia? Omöjligt!

envärkandebarnlängtan skrev 2011-03-09 13:50:48 följande:
    Inte enligt vad jag har fått berättat för mig, och då inte bara av min syster utan även andra gynläkare som jag var i kontakt med under tiden då jag hade klamydia.
    Du har tyvärr blivit grundlurad, eller kanske var det ett försök att skona dig eftersom du var så ung? För tyvärr måste du blivit smittad vid ett tillfälle. Slemhinnor mot slemhinnor eller sädesvätska mot slemhinna - som så många andra sagt här tidigare.

Du kanske ska ifrågasätta varför du fick besöka flera olika gynläkare om det enbart var en simpel chlamydia trichomatis uppstår inte bara sådär. Det är en levande organism och om en bakterie huxflux uppkommit i dig hade ditt fall med stor sannolikhet varit känd över jordklotet.

Bakterier kan utvecklas och mutera och på så sätt bli resistenta mot viss antibiotika. Men att en bakterie pga dålig hygien bestämmer sig för att mutera till att bli chlamydia trichomatis - det händer inte.
  • Anonym (Nejnej...)
    MammaG skrev 2011-03-09 15:37:47 följande:
    Men var kommer den från från början. Någon måste ju ha haft den "först"
    Men det där är ju det eviga frågan - Hur uppstod livet? Vet du det blir många vetenskapsmän och filisofer glada. Men inte var det i urinröret på en kvinna pga dålig hygien eller överväxt av andra bakterier. Klamydia har ju funnits i århundraden.
  • Anonym (Nejnej...)
    envärkandebarnlängtan skrev 2011-03-09 15:42:39 följande:
    Ett försök att skona mig mot vad?
    UVI och blödningsproblemen började när jag var 11 och jag testade positivt när jag var 12. Jag hade absolut inte haft någon som helst form av sexuellt umgänge.
    Jag är 1000% säker på att jag aldrig har blivit utsatt för övergrepp eller liknande. Tvärsäker.

För att skona dig mot vetskapen att blivit utnyttjad. Tror iochförsig inte att de gör så.. Men kanske i Tyskland? För du kan omöjligt ha fått det på annat sätt om du inte idkat sex. Det finns ju barn som blir utnyttjade i väldigt ung ålder - du har väl inget minne från när du var 1-2?

Du hade ju din journal - vad står det i den? Står det inte något om hur du kan tänkas ha fått den? För om en läkare skriver att den bara uppkommit - då har han missat en del lektioner i skolan.

Varför besökte du flera läkare?
  • Anonym (Nejnej...)
    MammaG skrev 2011-03-09 15:44:57 följande:
    Hade jag vetat det så hade jag inte ställt frågan, uppenbarligen. Men jag inbillar mig att det borde vara lättare att spåra baketerier än mer "avancerat" liv.

Håller tummarna för att testet är fel i allafall, ts
    Oj, det var mer bara menat generelt. Om man visste det liksom. Inget illa menat. Synd att du tog det så.

Tror det är rätt svårt att spåra uppkomsten av klamydia tillbaka till xxx-talet. Likaså är det nog samma svårighet att spåra ur vilka encelliga varelser vi uppkom från. Vilka encelliga organismer är våra förfädrar?

Vem vet - klamydia kanske fanns för 3.6 miljarder år sedan när det bara fanns encelliga organismer på jorden?
  • Anonym (Nejnej...)
    envärkandebarnlängtan skrev 2011-03-09 15:52:51 följande:
    Från 2 års ålder har jag väldigt tydliga minnen. Då fick jag flytta till ett flickinternat.
    OM jag hade blivit smittad av klamydia innan 2 års ålder så hade det garanterat uppvisat någon form av symptom. Det hade inte kommit hux flux vid 11-12 års ålder.

I journalen står det inte mer än att jag har blivit diagnostiserad med Chlamydia Trachomatis. Uppkomst troligtvis spontan eller dålig underlivshygien.

Detta var i mitten av 80- talet då man precis hade börjat diagnostisera klamydia på allvar. Att jag hade en svårbehandlad uvi sedan ca 1 år tillbaka och svåra blödningsrubbningar var orsaken till varför jag fick träffa flera olika gyn. 
    Jo - symptom på klamydia kan huxflux komma efter 12 år. Infektionen kan ligga latent och inte uppvisa någon form av symptom, tyvärr.

Det kan också sprida sig upp i livmoder och äggledare och skapa en äggledarinfektion, vilket kan reslutera att du blir infertil. Det här vet du ju säkerligen, så ber om ursäkt för att jag verkar ha näsan upp i vädret =) Men det kan ju vara så att det var just var pga det - en cervicit eller salpingit - som du började ha blödningsrubbningar. Eller så hade du evt nedsatt immunförsvar på en tidspunkt och infektionen manifiserade sig med UVIer. 

Smittskyddsinstitutet hade inte smittspårat alla klamydiainfektioner om dessa kan uppstå som som du berättar. Det had einte varit kostnadseffektivt eller försvarsbart mot att få rota i människors privatliv. 

Kul (jag menar det) att ha minnen från 2 års ålder... Har inte förrän långt senare. Det troligaste är nog att testet krossreagerade med en annan patogen för klamydia kan du inte haft om du inte blivit sexuellt utnyttjad eller lekt med pojkarna på skolan bredvid.. ;)
  • Anonym (Nejnej...)
    Anonym skrev 2011-03-09 16:04:00 följande:
    Jag har också fått en könssjukdom bara sådär trots att både jag och min sambo var oskuld. Dessutom fick jag det ett 1-2 år innan jag och min sambo ens träffades och innan dess hade jag inte ens kysst någon. Dock var det kondylom och det är ju ett  virus. Oavsett hur många som ens påpekar att det endast överförs sexuellt så vet man iaf själv vad som är sant och inte. Hoppas dock det var något fel med testet, för klamydia är ju inte så bra att bära på länge.
    Evt vid födsel från din mor? Runt 7/10 av alla kvinnor bär på det viruset - så varför inte?
  • Anonym (Nejnej...)
    Pillis4 skrev 2011-03-09 16:15:33 följande:
    och vad grundar du den siffran på? Jag har aldrig testat positivt för kondylom. skulle va intressant att veta din källa till detta
    Föreläsning och smittskyddsläkare på nyheterna. Och det är nog bara att googla fram. HPV bär väldigt många på - därför Sverige valt att vaccinera mot det ju. Sen är det inte alla HPV som utvecklar kondylom eller utvecklar sig i cervixcancer.
  • Anonym (Nejnej...)
    Pillis4 skrev 2011-03-09 16:29:46 följande:
    barnmorskan testade mig för alla könsjukdomar när jag va på mvc eftersom jag e gravid. hade ingen könssjukdom.
    Man testar inte för kondylom. Hon testade dig för det vanliga - klamydia evt gonorré och mycoplasma. Dessa är bakterier. Kondylom orsakas av virus - HPV nr 6 & 11 - och dem kan inte odlas fram i ett labb och därför testar man inte för dessa. Diagnosen fås via klinik - att man ser vårtorna. Du kan bära på viruset utan att ha vårtor.
  • Anonym (Nejnej...)
    Anonym skrev 2011-03-09 16:35:34 följande:
    Ja han var hos en kompis, sluta påstå att han varit otrogen! Hur kan folk sitta och vara så elaka!? Jag lever INTE i förnekelse!
    Jag hoppas att testet visat fel! Det kan hända.. Håller tummarna.
  • Anonym (Nejnej...)
    Pillis4 skrev 2011-03-09 16:33:49 följande:
    mvc gör automatiskt tester på könssjukdomar på inskrivningen. just för att man ska bota snabbast möjligt så inte forstret tar skada eller får sjukdomen
    Kondylom kan du inte bota. Du kan ta bort vårtorna med laser, kräm eller frysning - men viruset har du kvar i kroppen om din kropp inte själv bekämpar det till slut. Om den inte gör det kan du få tillbaka vårtor när du får nedsatt immunförsvar - som tex graviditet.
Svar på tråden Klamydia? Omöjligt!