• Joppelina

Klamydia? Omöjligt!

Att vägra ta ett test låter tyvärr inte direkt bra som ursäkt. 
    Litar ni på varandra till 100% så borde ni gå och ta provet samtidigt.

• Joppelina
    Anonym (Nejnej...) skrev 2011-03-09 17:20:38 följande:
    Jag är singel men har haft förhållande med män som är gifta/sambos. Deras kvinnor trodde precis som du.
    Det har jag också  (lär få en massa hatmail nu men orkar ej vara anonym)
    En hade en kompis  var läkare som skrev ut 
    Doxiferm till honom om han misstänkte smitta.
  • Joppelina
    78Johanna skrev 2011-03-09 17:26:03 följande:
    För övrigt nominerar jag denna tråd till en av de mest läsvärda i år :D Absolut inte för att TS partner varit otrogen. Otrohet är alltid tragiskt och jag beklagar att TS fått sin livs chock av detta besked. Men alla dessa inlägg av andra som hävdar att klamydia helt plötsligt kan attackera en helt utifrån det blå... Poppa popcorn och läs tråden från början. Snacka om naiva kvinnor....
  • Joppelina
    SoFo89 skrev 2011-03-09 17:59:25 följande:
    Precis, men jag har ingen aning om hur rutinerna var för 30-40år sedan. Vet du om dom kollade upp detta på mvc då också? Hade ju varit rätt intressant att veta faktiskt
    Nu är det inte 30-40 år sedan jag fick barn.

Men -86 tog dom inga prover. -89 tog dom prover när man väntade barn.
  • Joppelina
    vap skrev 2011-03-09 18:03:05 följande:
    Klamydia går under smittskyddslagen.

Du är tvungen att ange vem/vilka du har haft sex med de senaste 6 månaderna.

Din karl har ingen möjlighet att neka göra detta test.
    1 år förra våren var det. Då jag fick sitta där och berätta när, var och,, nästan hur.
  • Joppelina
    riboflavin skrev 2011-03-09 21:00:17 följande:
    Envärkandebarnlängtan ville nog bara få till en diskussion utifrån något spännade hon läst, när hon svarade på ditt inlägg. Och jag hakade på eftersom jag just nu sitter nergrävd i artiklar om just klamydia och infektionspatogener.
    Hon fick klamydia själv som 12-åring om jag inte minns fel.

Lite spännande att läsa om eventuella möjligheter till hur klamydia kan smittas på. Men dessa teorier och fall där  man inte kan hitta en rimlig förklaring känns som en krånglig väg att förklara hur smittan skett. Även om det kanske är möjligt...

Personligen så känns det som att man blundar för den mest troliga förklaringen och letar mindre troliga.

Lite occam's razor över det hela
  • Joppelina
    Anonym (Mardrömsscenario) skrev 2011-03-10 00:01:46 följande:
    Det finns en enda anledning till att jag inte uppger namnet på läkaren som bedriver forskningen och det är pga att på samma sjukhus pågår en utredning om mig och varifrån jag fått min smitta, vill verkligen inte hänga ut mig själv här.
    Många klagar på vården, men jag har aldrig om att någon fått någon utredning hur man fått klamydia. Det måste ju vara mer saker som ska utredas.  Annars så räcker ju med en antibiotikakur till både dej och din partner. Som jag antar att ni redan fått.
  • Joppelina
    Anonym (Mardrömsscenario) skrev 2011-03-10 00:09:31 följande:
    Vad ska mer utredas?
    Du sa att du utreds varför du har klamydia.  Kan ju inte bara vara på grund av det. Då borde ju alla som har fått klamydiatest positivt utredas. Jag fick ett paket Doxiferm av läkarn och fick prata med smittspårningen.

Finns inga resurser i dagens vård att det startas utredningar om hur man blivit smittad av klamydia.
  • Joppelina

Jag är mest lite chockad hur lätt en del tar på detta med klamydia och smittspridning. Idag 2011.
    Sett så många ifrågasätta varför prover tagits och dom flestar förstår när det gäller när man blir inskriven på MVC. Men Unga, både tjejer och killar borde faktiskt ha testat sej innan.  Finns ju Ungdomsmottagningar idag.
    Och att så många inte begriper detta med smittskyddslagen och varför den skyddar en själv.

Jag var själv med om hysterin med HIV när jag väntade barn och tar   årligen prover på könssjukdomar oavsett om jag har haft partner elle varit singel. Lite realist måste man vara.

Svar på tråden Klamydia? Omöjligt!