• Anonym (Abort?)

Abort? Om ja, anledning?

-Skulle du kunna göra abort om du visste att ditt barn skulle födas med DS?
    -Otrohet?
    -Hjärtfel på barnet?
    -Ålder?
    -Ekonomiska orsaker?
    -Problem i förhållandet?

Eller skulle du vägra abort oavsett?

• Svar på tråden Abort? Om ja, anledning?
  • SilverEmma

Om jag vetat att barnet har DS - Ja.
    Otrohet? Om min sambo varit otrogen eller? - Antagligen. Hade inte velat ha barn tillsammans med någon som jag inte hade ett förhållande med. Om det fortfarande var möjligt med abort hade jag gjort det.
    Hjärtfel på barnet - Vet ej, det hade fått diskuteras med läkare.
    Ålder? - Innan jag var 25 hade jag inte varit redo för barn så jag hade gjort abort då om jag blivit gravid ja.
    Ekonomiska orsaker - Nej. Vi hade inte det så bra ekonomiskt när jag blev gravid men vi klarar oss ändå.
    Problem i förhållandet - Det beror på vad det är för problem. Om jag tror att de går att lösa eller inte.

Men nu vill jag inte ha fler barn så jag skulle ha gjort abort oavsett orsak om jag blivit gravid nu. Men jag är noga med att skydda mig och ska sterilisera mig inom ett par år.

• Anonym

mitt svar: Familjeförhållanden....

jag gjorde en abort pga familjeförhållanden... egentligen fler orsaker men som ändå hängde ihop.

jag o pappan bodde 30 mil från varandra, han hade tonårsbarn, jag två små barn. Han hade psykiska problem och jag satt mitt i en uppslitande vårdnadstvist  och som ensamstående mor bodde jag hos mina föräldrar.

Inte läge att skaffa fler barn och jag blev dessutom gravid trots spiral och vi var ju ändå skyddade av en anledning...

det svåraste beslut jag ändå tvingats göra men ack så nödvändigt.... jag ångrar mig sjukt mycket men vet ändå att det var det bästa....

• Nyfiken gul
    Anonym (Abort?) skrev 2011-03-08 21:27:17 följande:
    -Otrohet?
    -Hjärtfel på barnet?
    -Ålder?
    -Ekonomiska orsaker?
    -Problem i förhållandet?

-DS... ja eftersom jag själv har Asperger att kämpa med och äldre barn med ADHD så skulle jag inte orka ta emot ett barn med behov av hjälp dygnet runt i princip.  Där hade det blivit abort.

- otrohet.. om jag eller maken varit otrogen och det blivit barn? Beror på..... jag hade kanske behållt barnet om det varit jag som var gravid även om jag blivit ensamstående. hade maken bett mig göra abort och att stanna kvar hade jag nog förmodligen räddat äktenskapet före ett barn.

-hjärtfel på barnet? Vet inte faktiskt... beror på hur allvarligt det är. Svår fråga

- ålder? Nu är jag 33 år så det känns ju inte just nu som något att fundera över.. men hade jag varit 48 år eller nåt hade jag nog ärligt funderat på barnets bästa och tagit bort det.

- ekonomiska orsaker - Nej... sånt går att lösa och man har ändå knappt 9 månader på sig att fixa det mest akuta.

- problem i förhållandet - beror på vad det gäller och om det går att fixa till det.. jag har fostrat två barn som ensamstående så jag skulle klara ett till ur den synvinkeln.. jag hade inte nödvändigtvis gjort abort.
    Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • Anonym (abort)

Skulle gjort abort pga alla de anledningar som du räknade upp förutom "problem i förhållandet", den är jag lite tveksam till. Beror helt på om det var allvarliga problem som vi aldrig skulle kunna lämna bakom oss helt och hållet eller om det var något mindre (eller iaf lösligt) bråk/problem.

Men vid otrohet, ekonomiska bekymmer, ålder, DS och hjärtsjukdomar skulle det med all säkerhet ha slutat i en abort.

• Anonym (Abort?)

Vi har försökt få barn i snart 1.5 år och vår längtan är stor men jag mår nästan dåligt över att jag ens skriver att jag ändå skulle göra abort om jag fick veta att vårt barn hade DS. Jag skäms att jag ens tänker tanken men så är det...

• fluu

Skulle du kunna göra abort om du visste att ditt barn skulle födas med DS? - Troligtvis inte.
    -Otrohet? - Kan inte ens tänka mig in i den situationen.
    -Hjärtfel på barnet? - Beror på hur allvarligt. Skulle barnet inte få ett bra liv-ja. Om det gick att leva med/kunde fixas till-nej.
    -Ålder?- Nej
    -Ekonomiska orsaker?-Nej
    -Problem i förhållandet?-Nej

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir
  • Anonym (Lilly)

TS, Jag skulle oxå gjort abort om jag fick veta att mitt barn hade DS m  hjärtfrl mm.
    Skulle försökt tänka lite längre än bara "jag är gravid".
    Vad händer när jag går bort en dag, känns som att samhället får ta ansvar för mitt barn och inte jag själv.
    skäms inte över ditt val om detta mot förmodan skulle ske!
    Vi bestämde oss för fostervattensprov och har inte ångrat det en sekund!
    Nu var barnet iof friskt men vi visste vad vi skulle göra annars...
    Man får leva med sitt val hela livet oavsett
    Lycka till

• KristallSplitter

DS - Lite osäker men förmodligen behålla.
    Otrohet? - Om jag var säker på att det var min partners så behålla. Den andre eller osäler så abort.
    Hjärtfel på barnet? - Beror på hur allvarligt det skulle vara.
    Ålder? - Var själv ung. Men är osäker på äldregräns men vill inte vara för gammal.
    Ekonomiska orsaker? - Om jag verkligen inte skulle kunna försörja barnet så abort.
    Problem i förhållandet? - Beror nog på vilka och hur allvarliga problemen var.

• Anonym
    Anonym (Abort?) skrev 2011-03-08 21:27:17 följande:
    -Otrohet?
    -Hjärtfel på barnet?
    -Ålder?
    -Ekonomiska orsaker?
    -Problem i förhållandet?

Jag svarar JA på allt.
  • Anonym (Abort?)

Puffar

Svar på tråden Abort? Om ja, anledning?