• Petrah

Chihuahua frågor.

Vi tänkte köpa en chihuahua snart. nu har jag ett par frågor:
    vilket är bäst hane eller hona?

ska de vara chipmärkta och avmaskade när man köper dom?

om jag köper från en uppfödare vad kan jag då begära i pris för en valp?

vad är det billigaste man kan få en sådan hund för? för det skiljer väldigt i pris har jag sett, allt från 5-15 tusen.

vi hade en chihuahua på lån i 2 månader, men han skällde hela tiden på andra människor både ute och inne, varför gjorde han det eller är det typiska chihuahua?

om jag köper denna hunden en hane som är 1,5 år gammal som har 2 olika kullar av valpar, vad ska jag då betala för honom tycker ni? han har ju bott hos 4-5 olika personer nu för bla parning.

Wild, Raw and Beautiful
  • Svar på tråden Chihuahua frågor.
  • Nightmare

1 ja du köper den från en uppfödare och då är den avmaskad och chippad redan.
    2 Du har inget att säga till om priset utan antigen betalar du det som uppfödaren vill ha eller så köper du ingen hund.
    3 du får ingen renrasig hund från en seriös uppfödare för 5000 sikta mer på runt 15-20000
    4 du bör gå på valpkurs och lydnadskurs för att lära dig hur en hund fungerar

5 som sagt var säljaren sätter priset

Men börja med att dressera några dammtussar innan du ger dig på levande djur, de brukar även vara billiga i inköpspris...

• Marnet

Små hanhundar kan ju va ganska glada i att märka revir även inne... Hunden ska ju va både avmaskad o besiktigad. Chihuahua har ju från början vart vakthund hur konstigt det än låter:) dom har sämre syn o kompenserar de med bättre hörsel vilket gör att dom kan va mer skälliga. Men om man tar tag i de o fostrar från början behöver ju inte de bli nåt problem. Jag har en chihuahua o hon e inte speciellt skällig.

• dezibel

Tik eller hane är en smakfråga.Tikar löper 2 ggr/år, hanar kan bli väldigt jobbiga pga löptikar dvs året runt och chihanar verkar pinka inne mer än andra raser.
    Hunden ska vara chippad,avmaskad,vaccinerad & vetbesiktigad innab du hämtar den. Köp av en seriös och reggad kennel så kommer uppfödaren att ordna detta.
    Billigast är inte bäst.Chihuahuor dras med många defekter och dessa billiga oreggade blandraser är inte avlade efter kontrollerade avelsdjur.
    Att hunden skäller berodde på att du lät den skälla Flört Det är ditt jobb/ansvar genom träning att tala om att det inte är ok.

Börja med att låna böcker om hundägandet, om rasen, om hundträning och aktivering mm. Ring sedan rasklubben och be dom berätta om rasen eller kolla deras hemsida. Att äga hund kräver en del så lusläs att du kommer över så du är förbredd !

• SoStylish

Får jag fråga varför du vill ha en chihuahua när du inte verkar veta något om vare sig rasen eller om hundar överhuvudtaget? Och att du frågar om hur billigt du kan få en sådan ger mig dåliga vibbar!

Sedan har du fått väldigt bra svar av personerna innan mig så där har jag ingenting att tillägga.

• vaim

Om du letar efter billigt köp en nalle istället för att stödja oseriös (in-)avel.

• hmcc

Vad är det som tilltalar dig med just chihuahua?

Den är normalt aningens dyrare i inköp än andra hundar.
    Tänk på att det "bara" är inköpospriset och det är bara en engångskostnad,

Det som kostar kan komma sen (själv betalade jag 5000 för hundtandläkaren i går och försäkringen täcker inte tänder)

Uppfostrar man den inte korrekt så kan den bli skällig.

• Illusion

Det är rätt individuellt om en chihuahua skäller inte. Som andra hundraser har chihuahuan sina små utmärkande egenskaper men var hund är unik. Jag har en chihuahuahane på snart 1 år. Rumsren tidigt och oerhört duktig och villig på att lyssna och göra rätt. Väldigt med i rekationer och älskar sin flock.

Han är dock väldigt lojal.. Han har en flock som består av 4 människor och honom och släpper inte in någon mer förutom på visit. Han skäller inne och ute på folk och hundar trots att han är väluppfostrad, men man lär sig hur ens hund funkar så jag som han ser som flockledare behöver bara beordra honom att gå bekom mig så skäller han inte på mötande. Enda gången han kissar inne är när han blir kär. Han uppvaktar helt enkelt.

Så bara för att en chihuahua skäller kan man inte säga att den är dåligt uppfostrad. Och bara för att en chihuahua inte skäller kan man inte säga att den är social och uppfostrad. 

Fast vill du vara på den säkra sidan med skällandet så köp inte en chihuahua. De är dessutom rätt svåra att fostra, dock väldigt givande när man får utdelning för det. 

• Petrah
    SoStylish skrev 2011-03-09 00:17:57 följande:
    Får jag fråga varför du vill ha en chihuahua när du inte verkar veta något om vare sig rasen eller om hundar överhuvudtaget? Och att du frågar om hur billigt du kan få en sådan ger mig dåliga vibbar!

Sedan har du fått väldigt bra svar av personerna innan mig så där har jag ingenting att tillägga.
    Du behöver inte få dåliga vibbar, jag klarar nog mer än du tror. jag har aldrig haft hund men däremot lånade vi en chihuahua i ett par månader.nångång måste väl vara den första gången även om man inte vet så mycket om just den rasen. jag gilar inte stora hundar eller långhåriga hundar så därför blir det en chihuahua. så du kan slappna av!!
    Wild, Raw and Beautiful
Svar på tråden Chihuahua frågor.