Inlägg från: Petrah |Visa alla inlägg
  • Petrah

Chihuahua frågor.

Vi tänkte köpa en chihuahua snart. nu har jag ett par frågor:
    vilket är bäst hane eller hona?

ska de vara chipmärkta och avmaskade när man köper dom?

om jag köper från en uppfödare vad kan jag då begära i pris för en valp?

vad är det billigaste man kan få en sådan hund för? för det skiljer väldigt i pris har jag sett, allt från 5-15 tusen.

vi hade en chihuahua på lån i 2 månader, men han skällde hela tiden på andra människor både ute och inne, varför gjorde han det eller är det typiska chihuahua?

om jag köper denna hunden en hane som är 1,5 år gammal som har 2 olika kullar av valpar, vad ska jag då betala för honom tycker ni? han har ju bott hos 4-5 olika personer nu för bla parning.

Wild, Raw and Beautiful
  • Svar på tråden Chihuahua frågor.
  • Petrah
    SoStylish skrev 2011-03-09 00:17:57 följande:
    Får jag fråga varför du vill ha en chihuahua när du inte verkar veta något om vare sig rasen eller om hundar överhuvudtaget? Och att du frågar om hur billigt du kan få en sådan ger mig dåliga vibbar!

Sedan har du fått väldigt bra svar av personerna innan mig så där har jag ingenting att tillägga.
    Du behöver inte få dåliga vibbar, jag klarar nog mer än du tror. jag har aldrig haft hund men däremot lånade vi en chihuahua i ett par månader.nångång måste väl vara den första gången även om man inte vet så mycket om just den rasen. jag gilar inte stora hundar eller långhåriga hundar så därför blir det en chihuahua. så du kan slappna av!!
    Wild, Raw and Beautiful
  • Petrah
    vaim skrev 2011-03-09 00:47:57 följande:
    Om du letar efter billigt köp en nalle istället för att stödja oseriös (in-)avel.
    jag stödjer inte oseriöst in-avel för att jag frågar om priset. Det är så att det skiljer väldigt mycket i pris även om vi köper på en kennel. Allt från 7-15000 kr. så är det.
    Wild, Raw and Beautiful
  • Petrah
    hmcc skrev 2011-03-09 07:03:59 följande:
    Vad är det som tilltalar dig med just chihuahua?

Den är normalt aningens dyrare i inköp än andra hundar.
    Tänk på att det "bara" är inköpospriset och det är bara en engångskostnad,

Det som kostar kan komma sen (själv betalade jag 5000 för hundtandläkaren i går och försäkringen täcker inte tänder)

Uppfostrar man den inte korrekt så kan den bli skällig.
    jag gillar den rasen för jag vill ha en liten hund,korthårig och jag tycker dom är söta. jag vet att hundar kostar, sambon är uppvuxen med hund.
    Wild, Raw and Beautiful
  • Petrah

Andledningen till att jag frågade om chihuahuan skäller mycket är den att hunden vi hade skällde så fort vi hade folk här hemma eller när det ringde på dörren. ägaren sa att den var skällig av sig, visste inte om det vad typiskt chihuahua för de kan vara lite ettriga av sig. fråga man inte så får man inget veta!

Wild, Raw and Beautiful
  • Petrah
    Nightmare skrev 2011-03-09 19:56:01 följande:
    Räkna då med att en hund för 7000 är för billigt för en renrasig chihuahua och en seriös kennel. Kolla kennlar via skk
    Denna kennlen är SKK.
    Wild, Raw and Beautiful
  • Petrah
    luckynumber skrev 2011-03-09 20:09:27 följande:
    Små hundar är i regel skälliga och vaktiga vad jag har märkt, men ofta så går det att träna bort eller iallafall begränsa.
    Gå kurser med hunden och se till att den får träffa många snälla både hundar och människor så lär den sig förhoppningsvis att den inte behöver skälla på dom ute iallafall.

Är kenneln reggad i SKK ska det nog inte vara några problem med det kan ändå vara bra att titta lite på hundens stamtavla så föräldrar och syskon är friska och bra hundar, vill ha det till att en del chihuahuor ska ha problem med fontanellerna? men det var kanske länge sedan!

Lycka till med hundköpet! 
    Tack
    Wild, Raw and Beautiful
Svar på tråden Chihuahua frågor.