• Lovey

Hur mycket pengar spenderar du på din(a) katt(er) i månaden?

Hur många katter har du?

Vad äter de för mat?

Hur ofta köper du ny mat och vad kostar den?

Vilken kattsand?

Hur ofta köper du ny kattsand och vad kostar den?

Försäkring? Pris? 

• Svar på tråden Hur mycket pengar spenderar du på din(a) katt(er) i månaden?
  • Rigmor Mortis
    suverän skrev 2011-03-10 15:55:08 följande:
    Haha inser nu att det ser ut som jag menar fiskmats-flingor.
    Torr- och blötfoder med fiskkött i menar jag såklart.
    Just fisk innehåller mycket magnesium och bör undvikas av katter med urinvägsproblem Obestämd
  • Havanna82
    gedansk skrev 2011-03-10 16:19:00 följande:
    jag märkte ingen skillnad på mina katter när de åt RC el dyl eller Mjau och så gillar jag att Mjau görsi Sverige. Dock skulle någån av mina katter behöva dietfoder så får man köpa det.
    Mjau och RC är ju egentligen likvärdiga, även om RC kostar mer än dubbelt så mycket. RC är jäkligt duktiga på marknadsföring och därför är deras foder en av de mest populära utan att folk egentligen reflekterar vad de innehåller.
    Men, nu skulle inte detta bli en fodertråd ;)
  • trolletimagen

- 2 katter
    - Royal Canin Sterilised. 650 kr/10 kg, räcker ca 2 månader
    - Ever Clean kattsand. 200 kr/10 kg, har ingen aning om hur länge den räcker, en månad kanske?
    - Agria djurförsäkring 77 kr/månad och katt

Det landar på ca 700 kr/månaden för mina kisar men de är värda varenda krona Solig

• nemo1

Friskis innehåller bla alldeles för mycket spannmål, magnesium och salt. Alla dessa saker ökar risken enormt för tex urinsten. Fodret innehåller även för lite taurin som är en aminosyra som är livsviktig för katter. Fisk och ffa tonfisk innehåller väldigt mycket magnesium som bäddar för urinsten. Jag vill bara upplysa er som ger era katter det fodret, jag vet att många av okunskap ger just den maten men uppmanar er att tänka en gång till om det är värt eran katts hälsa. Jag är inte ute efter att mucka utan enbart ge er den informationen. En bra regel är att titta på innehållsdeklarationen och det ska stå kött, kyckling eller annan proteinkälla som första ingrediens, då innehåller det mest utav just det. Blötmat är väldigt bra för katten då det bara innehåller proteiner som är en naturlig föda för katter. 80% vtn som förbygger urinsten, många katter dricker alldeles för lite vatten. Inga kolhydrater som gör katten tjock.

• amillion
    Hur många katter har du? En honkatt

Vad äter de för mat? Ungefär 50/50 mjau tetra och whiskas torrfoder(för tillfället, hon har inte bott här så himlans länge och whiskas är det hon åt i förra hemmet)

Hur ofta köper du ny mat och vad kostar den? Oj, ingen aning. Kanske runt 150-200/månad?

Vilken kattsand? Katty

Hur ofta köper du ny kattsand och vad kostar den? Ca 1 kartong var 3:e vecka, kostar väl 70 kronor kanske

Försäkring? Pris? Sveland, runt 60:-/månad

Sen tillkommer det ju leksaker, kastrering, vaccination etc
  • LunaLunatic
    Lovey skrev 2011-03-09 09:37:30 följande:
    Hur många katter har du? Tre

Vad äter de för mat? RC Siamese just nu

Hur ofta köper du ny mat och vad kostar den? Osäker hur ofta faktiskt, men 551 kr/10 kg

Vilken kattsand? OKQ8s bränslepellets i Peeweelåda

Hur ofta köper du ny kattsand och vad kostar den? En påse räcker 2-3 månader och kostar 60 kr

Försäkring? Pris? Agria, 230 kr/månaden för alla tre

Sedan tillkommer ju annat. Hitills i år har jag lagt ut ca 8400 på dem.
  • Pernilla75
    Hur många katter har du?
    Tre som jag betalar för (sambon har en)

Vad äter de för mat?
    Specific Weight Reduction

En gång per månad
    520kr

Vilken kattsand?
    Oliver's Petfood

Varannan till var tredje månad
    281kr

Försäkring? Pris?
    If
    Cirka 1000kr/katt/år

Totalt: cirka 910kr/månad exkl. kostnader för ev. veterinärbesök, utställningar etc.
    Breast cancer is a bitch, but so am I. (Diagnosed 2004)
  • mg79
    Hur många katter har du?
    Två, en huskattshona och en sibirisk hane. 

Vad äter de för mat?
    Royal Canin Digestive
    + Whiskas portionspåsar (fisk) som komplement åt kattkillen. Kattjejen gillar inte "blötmat"

Torrfoder 10 kg  en gång varannan månad (cirka... ibland oftare): 630 kr
    Blötmat kanske 2 pkt/månad à 50 kr

Vilken kattsand?
    Coops kattsand, men vi har bara en låda inne som "nödlösning" båda gör helst sina behov utomhus. En påse räcker hur länge som helst... 

Sällan, och den är billig, försumbar kostnad. 

Försäkring? Pris?
    Sweland 
    ca 460 kr per år och katt... 

Så summa summarum ungefär 500 kr / månad för båda. (250 kr per katt och månad) 
  • Jens b
    Hur många katter har du?

En.

Vad äter de för mat?

Vanligen torrfoder från Royal Canin, speciellt anpassat för långhåriga katter. Några gånger i månaden handlar jag tonfiskburkar från Eldorado för 6 kronor/styck, för att hon ska få äta lite godare.

Får jättesäckar en till två gånger per år av förälder.

Vilken kattsand?

Everclean eller Eldorado, beroende på om jag orkar ta mig till en riktig djuraffär när det börjar bli ont om sand.

Får av förälder ett par gånger om året. Mindre än 100kr per månad.

Försäkring? Pris?

Nej. Men borde verkligen ha, kom jag på nu.

Total kostnad har jag ingen aning om eftersom jag får massa saker av andra, är student. Har haft katt stora delar av mitt liv, jag tycker bättre om dem än människor.
  • Rockabilly

2 katter.
    Säck på 15kg för 180 kr.
    Ingen försäkring, ingen kattsand.

Så.. Dem kostar väl kanske 50kr i månaden!

Svar på tråden Hur mycket pengar spenderar du på din(a) katt(er) i månaden?