Dustpuppy skrev 2012-09-26 12:04:15 följande:
Ypke: Generositet har inget med det att göra. Åldersgränserna är inte medicinskt motiverade, och skiljer sig dessutom mellan landstingen.
FK är en statlig myndighet och går på Socialstyrelsens rekommendationer, vilka baseras på medicinskt behov och inga artificiella gränser. Ofrivillig barnlöshet är klassad som en sjukdom och sjukdom ska behandlas om det är medicinskt motiverat. Om man är 55 så är det inte så troligt att FK ersätter, men åtminstone 43 verkar vara okej.
Man har rätt till all möjlig vård utomlands på samma sätt, alltså även icke-ÄD. Nu senast i nyheterna nämndes patienter som i ett av de norra landstingen inte får vård mot svår handsvett i sitt landsting. De åker utomlands och får ersättning av FK. Om man bor i ett annat landsting så får man vård.
Det det egentligen handlar om är att man flyttar kostnaden för behövd vård från landstingen till staten, pga landstingens dåliga ekonomi. Det är inte ett bra, men det är bättre än inget ur ett patientperspektiv.
Däremot är det bara att inse att med denna lösning får patienter med dålig ekonomi avstå från viss vård, eftersom man ofta är tvungen att ligga ute med stora summor pengar.
/Dustpuppy
Hej Dustpuppy! Jag har pratat med FK och läst lite här och där och det verkar ju faktiskt som att vi skulle ha rätt till ersättning (vi har beslutat oss för AVA i Åbo och har inga barn sedan tidigare och kan inte hitta egen donator). Men det känns lite läskigt att inte vara säker, att bara samla på sig kvitton på över 70000 och sedan skriva ihop sin ansökan och hoppas på det bästa. På FK sa de att reglerna är lite av ett gungfly och kan ändras utan förvarning (t.ex. håller de nu på att utreda åldersgränser). Det är ju inte så mycket att göra åt det - men min fråga är om det finns uppspaltat någonstans vilka kriterier som faktiskt gäller i dagsläget för ersättning? Så att jag själv har skriftligt på att under de regler som gäller idag har jag rätt till ersättning?