• Ypke

Ersättning för vård/äggdonation utomlands?

Hej! Nybörjare i det här sammanhanget. Hör att donatorn måste vara öppen för att man ska få ersättning - nån som vet var det står?
    Vem kontaktar men på FK för att höra sig för?
    När vi pratar ersättning - är det typ hela äd-kostnaden då (förutom resa o uppehälle etc)? Det låter liksom för bra för att vara sant ... Varför går inte fler över till äd snabbare om det är så?
    Och om öppna donatorpolicies bara finns i Finland (o island) - vilka kliniker rekommenderar ni där och hur ser väntetiderna ut?
    Tusen tack på förhand till dem som orkar svara...

• Ypke

Någon som vet hur långa väntetider det är i Finland? Och pratar vi ava klinik eller i allmänhet där?

• Ypke
    Skruttet 69 skrev 2012-09-23 23:02:43 följande:

Vi går på AVA i Åbo. Trevligt bemötande och snabb handläggning. Den information vi fick var att väntetiden var ca ett halvår men för oss har det gått lite snabbare. Var på psykologutredning i början av juli och skickade in papper. Fr.o.m. det letade de donator. Nu äter jag progynon och vi ska iväg till Åbo första veckan i oktober för isättning. 3 månader allt som allt.
    Hej Skruttet! Tack för ditt svar. Psykologutredning ... ok ... vad är syftet med den? I mitt stilla och oerfarna sinne ser jag detta som en fortsättning på IVF-behandlingarna, som ju inte föregås av utredning. Varför gör man en sådan?

Kommer ni att få ersättning från FK nu tror du?

Varför Åbo? Ser att Tammerfors finns också. Har just mailat dem för att få lite information. 
  • Ypke

Hejsan Alla! Ringde FK igår och väntar på att någon som har detta på sitt bord ska ringa tillbaka.
    Hur tänker man när det är möjligt med ersättning? Ja menar, äd finns ju i Sverige även för oss lite äldre, visserligen med långa väntetider, men med egen donator kan man komma ned till ca 6 månader. Går det att säga att man inte kan vänta flera år och inte har möjlighet att hitta egen donator, alltså?

• Ypke
    Dustpuppy skrev 2012-09-26 11:47:59 följande:
    Nu blir det lite dubbelpostning, jag svarade nästan samma sak i en annan tråd:

Ypke: Om din läkare säger att ÄD är rekommenderad behandling, så är det inte ditt landstings ekonomi som ska styra om du har rätt till behandling eller inte. Landstingen har åldersgränser som inte är medicinskt motiverade, utan ekonomiskt. Jämför inte landsting med privat (Umeå), eftersom privat vård inte omfattas av detta. Om ditt landsting inte erbjuder dig vården, antingen för att väntetiden är orimligt lång (t ex 1 år), eller för att de har en åldergräns pga ekonomiska skäl så har du rätt till motsvarande behandling utomlands. Försäkringskassan ersätter behandling utomlands (inom EU) om den är medicinskt motiverad.

Dock gäller det i dagsläget bara för öppna donatorer (Finalnd och Island) och bara för själva behandlingskostnaden, inte resor, logi eller mediciner (ersättning i efterskott).

/Dustpuppy
    Tack Dusty! Lite klarare nu. Jag tycker det låter orimligt generöst att man har rätt till ersättning trots att man passerat åldersgränsen, men säger du det så
  • Ypke
    Dustpuppy skrev 2012-09-26 12:04:15 följande:
    Ypke: Generositet har inget med det att göra. Åldersgränserna är inte medicinskt motiverade, och skiljer sig dessutom mellan landstingen.
    FK är en statlig myndighet och går på Socialstyrelsens rekommendationer, vilka baseras på medicinskt behov och inga artificiella gränser. Ofrivillig barnlöshet är klassad som en sjukdom och sjukdom ska behandlas om det är medicinskt motiverat. Om man är 55 så är det inte så troligt att FK ersätter, men åtminstone 43 verkar vara okej.

Man har rätt till all möjlig vård utomlands på samma sätt, alltså även icke-ÄD. Nu senast i nyheterna nämndes patienter som i ett av de norra landstingen inte får vård mot svår handsvett i sitt landsting. De åker utomlands och får ersättning av FK. Om man bor i ett annat landsting så får man vård.

Det det egentligen handlar om är att man flyttar kostnaden för behövd vård från landstingen till staten, pga landstingens dåliga ekonomi. Det är inte ett bra, men det är bättre än inget ur ett patientperspektiv.
    Däremot är det bara att inse att med denna lösning får patienter med dålig ekonomi avstå från viss vård, eftersom man ofta är tvungen att ligga ute med stora summor pengar.

/Dustpuppy
    Hej Dustpuppy! Jag har pratat med FK och läst lite här och där och det verkar ju faktiskt som att vi skulle ha rätt till ersättning (vi har beslutat oss för AVA i Åbo och har inga barn sedan tidigare och kan inte hitta egen donator). Men det känns lite läskigt att inte vara säker, att bara samla på sig kvitton på över 70000 och sedan skriva ihop sin ansökan och hoppas på det bästa. På FK sa de att reglerna är lite av ett gungfly och kan ändras utan förvarning (t.ex. håller de nu på att utreda åldersgränser). Det är ju inte så mycket att göra åt det - men min fråga är om det finns uppspaltat någonstans vilka kriterier som faktiskt gäller i dagsläget för ersättning? Så att jag själv har skriftligt på att under de regler som gäller idag har jag rätt till ersättning?
  • Ypke
    Dustpuppy skrev 2012-10-03 08:43:46 följande:
    WildaMathilda: Ersättning i förhand verkar jättesvårt att få. Jag gjorde två försök och det faller på att många privatkliniker inte godtar en betalningsförbindelse från FK som kallas S2.
    Det är dock värt att fråga, och snabbaste sättet att få svar är att börja med att fråga om de vet vad en S2 är och om de godtar den. Sedan kan man prata med FK och börja dra i pappersarbetet (om svaret var ja).

/Dustpuppy
    När jag pratade med FK om förhandsbesked sa de i Visby att de just försökt utreda detta och att det i praktiken verkade nästan omöjligt att få privata kliniker att godta betalningsförbindelse.
  • Ypke
    Lie71 skrev 2012-10-04 08:27:31 följande:
    Tack för denna tråd och allt som var och en tillfört med information.
    Utan denna tråd så hade jag nog aldrig kommit på tanken att söka ersättning.

Vi har nu fått ersättning för bägge ÄD tillbaka från FK.
    Men mer värt är våra kära guldklimpar som nu kommit i somras.

Tack alla ni för er hjälp.
    Kram Lie71    
    Fantastiskt!!! Grattis!
  • Ypke
    germany skrev 2012-10-04 10:02:05 följande:
    Tack Ypke för denna tråd! Sparar denna i favoriter och ska lusläsa den från början till slut!
    Bara en snabb fråga (utan att ha läst tillbaka), hur mycket brukar försäkringskassan ersätta  för ÄD utomlands?

Tror ersättningen i normalfallet gäller själva kostnaden man har till kliniken, dvs. inte mediciner man självtar, resa eller logi. 
Svar på tråden Ersättning för vård/äggdonation utomlands?