• Ypke

Ersättning för vård/äggdonation utomlands?

Germany: Tack så hemskt mycket för de snälla orden. Ibland tänker jag att vårt snabba beslut att gå över till ÄD bara varit en slags terapi för att hantera beskedet från vår IVF-klinik, mer som något att hålla oss i i den här stormen. Mer än att det är jättegenomtänkt ... Tänker nog mest att det är lång väntetid och att jag vill dra igång detta nu så att vi står i kö, och att jag får smälta och älta och informera mig noggrant senare. Har massa frågor om vad som eg. händer i kroppen vid ÄD, vad 'biologisk' men inte 'genetisk' mor egentligen innebär, vad det innebär att man säger att livmodern inte åldras såsom ens ägg - är det verkligen så? etc. etc.

Veronica: De som ska göra ÄD kan ju i de flesta fall inte få vården inom rimlig tid i Sverige. Jag skulle inte våga vara säker på att samma gäller när man kan få en viss behandling i Sverige men det inte har gett bra resultat. Men det är bara att ringa och fråga!

• Ypke
    Tuvalina skrev 2012-10-26 23:07:36 följande:
    Hej alla!!

Är det någon här som känner till hur det ligger till med ersättning från FK när mannen är över 45? Har det någon betydelse?
    Hej Tuva! ROLIGT att du hittat till denna tråd också! Hejja dig!! Som jag också sa - ring och fråga, de som håller på med ÄD på FK är bra att prata med. Hon jag pratade med hette Madeleine och hon sa att de var tre st som höll på med detta. Så det går nog bra att fråga efter henne för att vara säker på att du får tala med någon som går att begripa och som har med lite hjärta i det hela också.
  • Ypke

Hej, vi har just betalat den stora fakturan för ÄD i Finland, som förhoppningsvis blir av v 19 nu ... Har skrivit ut blankett 5422 nu, vill minnas att jag sett någonstans att man inte behöver vänta till behandlingen är utförd, men hittar inte det. I blanketten står i dåtid "beskriv vården du fick" etc. - är det bättre att vänta, eller hur har ni gjort?

• Ypke

Hej, sitter med detta pappersarbete nu ... NinaCamilla hur menar du med frikort från FK? Tror inte jag har nåt sånt, har ju inte haft så mkt med den allmänna vården att göra. På blanketten ska man också svara på om man omfattades av högkostnadsskydd för lm i Sverige när man fick beh. utomlands - vad menas? Alltså jag får ju lm gratis när jag kommit upp i maxsumman varje år (1800 SEK?), men kommer inte ihåg om jag just nu åtnjuter denna förmån. Vad spelar det för roll?
    Sen undrar jag ffa hur detaljerad jag måste vara. Söker ju ersättning för ÄD i Finland vilket jag vet att jag enl. nu gällande regler sannolikt kommer att få. Hur mycket måste jag skriva under punkterna hur gick beh. till och varför valde jag beh. utomlands? Har i nuläget skrivit jättekirtfattat på de rader som ges i formuläret - tror ni det är nödvändigt med uppsatser när fallet är ganska tydligt? Att vår bästa chans är ÄD har bår läkare skrivit i journalen som skickas med, så allt står ju där. Och att jag inte har rimlig chans till beh. i Sverige är ju uppenbart - ska man beskriva det ändå?
    Tackar på förhand!

• Ypke

Hej, ringde FK och fick bra svar: man behöver inte svara på frågan om högkostnadsskydd för man får ändå inte ers. för lm. Och några uppsatser behöver jag inte skriva i mitt fall eftersom det är ganska uppenbart hur ÄD gått till och varför jag söker utomlands. Räcker att kortfattat beskriva på de rader som finns.

• Ypke

Så man får bara tre betalda försök totalt av landstinget? Inte så att man först gör sina IVF-försök och sen kan gå vidare till ÄD? Så tråkigt i så fall. Det känns ju spontant som att det är lite för tidigt att ge upp på dina egna ägg.
    Jag tror det kan vara svårt att få ersättning för behandling utomlands om du har möjlighet att få hjälp i Sverige. Det går bra att ringa till Försäkringskassan och resonera med dem. De kommer antagligen inte att kunna ge några bindande förhandsbesked, men de kommer ju i alla fall kunna säga om det finns en rimlig chans. Lycka till! 

• Ypke

Har ni sett detta, Aftonbladet idag:

STOCKHOLM. De som sökt vård i ett annat EU/EES-land, till exempel för att slippa en lång kötid till operation, ska kunna få ett bindande förhandsbesked av Försäkringskassan om och i så fall hur stor ersättning de har rätt till. Som mest kan ersättningen motsvara vad vården kostar i Sverige.

Den nya reglerna börjar gälla den 1 oktober och omfattar även tandvård.

Allt fler svenskar söker vård utomlands, och den vanligaste orsaken är ögonsjukdomar/ögonskador.

• Ypke

Hej! Nu har även vi fått avslag på ansökan om ers. för ÄD-frysåterföring som skedde efter 1/10 2013, med hänsyn till endast min ålder (42). Har läst 2013:513 och det känns ju tydligt att vi inte har rätt till ers. Men hur var detta formulerat tidigare, vad har ändrats? Och är det någon ide att överklaga? För oss gäller det 1100 eur, så det kanske inte är värt bråket, eller vad tycker ni? Jag har ju dessutom en bäbis i magen o känner mig enormt tacksam över att vi hann få stora kostnaden ersatt i somras ....

• Ypke

Myra, tack för ditt svar. Vi skickade in i nov.-dec. tror jag, svaret kom nu o de vill ha mitt ev. svar senast 26/3. Vad är det för text hos socialstyrelsen du menar jag borde hänvisa till? Har du länk el nr till den? Känner att jag nog måste göra ett försök att överklaga detta, sen tänker jag nog inte driva det längre, finns roligare saker att fokusera på och stora utgiften i samband m första försöket har vu ju redan fått ersättning för.

• Ypke

Bara om du har rätt till behandlingen i ditt eget landsting. Och det är det väl inte så många 40-åringar som har.

Svar på tråden Ersättning för vård/äggdonation utomlands?