• Anonym (undrar)

fosterhemsbarn?

En undran, kan man fosterhemsplacera ett eget barn hemma hos sig själv??
    Barnet är fosterhemsplacerat i dagsläget i ett fosterhem som inte funkar som det ska.

• Svar på tråden fosterhemsbarn?
  • Anonym (Vaa??)

Men om barnet kan bo hos dig varför är det fosterhemsplacerat då?????
    Man kan ju självklart inte få betalt för ett fosterbarn, vilken konstig fråga...

• Anonym

Ja, barnet kan bli placerat hos dig (iaf om det gäller lvu) men då får du betala underhåll för barnet.

• Anonym (jourhemsmamma)

Naturligtvis kan du inte få ditt eget barn "placerat" hos dig.
    OM soc anser att du som förälder har kapacitet att ta hand om ditt barn, så tar du ju bara det ansvar som du förväntas ta som förälder...
    Jag fattar nog inte heller frågan, antingen så kan/vill man ta hand om sitt egna barn, eller så blir det placerat.

Om det nu inte är så att du är förälder men inte vårdnadshavare... men i så fall är det ju upp till vårdnadshavaren att medge att barnet bor hos dig. Det är ingen placering i mina ögon utan bara normalt ansvarstagande föregna barn!

• Anonym (inl 2)
    Anonym (jourhemsmamma) skrev 2011-03-09 16:05:55 följande:
    Naturligtvis kan du inte få ditt eget barn "placerat" hos dig.
    OM soc anser att du som förälder har kapacitet att ta hand om ditt barn, så tar du ju bara det ansvar som du förväntas ta som förälder...
    Jag fattar nog inte heller frågan, antingen så kan/vill man ta hand om sitt egna barn, eller så blir det placerat.

Om det nu inte är så att du är förälder men inte vårdnadshavare... men i så fall är det ju upp till vårdnadshavaren att medge att barnet bor hos dig. Det är ingen placering i mina ögon utan bara normalt ansvarstagande föregna barn!
    Läs mitt inlägg nr 2 så ser du att man visst kan få sitt barn placerat i sitt eget hem. I alla fall när det gäller tvångsplacering, alltså LVU:
  • Anonym (jourhemsmamma)
    Anonym (inl 2) skrev 2011-03-09 16:21:45 följande:
    Läs mitt inlägg nr 2 så ser du att man visst kan få sitt barn placerat i sitt eget hem. I alla fall när det gäller tvångsplacering, alltså LVU:
    Jo, när du säger det så har jag hört talas om några extrema och ovanliga tillfällen, då mna tagit ett LVU på barnets egna beteende, och satt " LVU i hemmet". Detta har dock mig veterligen sällan varit så värst lyckat för någon av de inblandade. Då använder man ju LVU-lagstiftningen mest för att kunna begära polishandräckning om barnet inte finner sig i de regler som föräldern sätter... och polisen har oftast annat att göra så att säga.

Men om det är en SoL-placering eller om det är ett LVU på grund av hemmiljön, så är det ju ett annat hem som är grejjen.
  • Anonym (undrar)

tack för svaren, men det är inte mig det gäller utan en allmän fråga som kommit upp i en diskussion

• morochmer
    Anonym (undrar) skrev 2011-03-09 16:32:27 följande:
    tack för svaren, men det är inte mig det gäller utan en allmän fråga som kommit upp i en diskussion
    Hur tänkte du omständigheterna och att det rent praktiskt skulle fungera? när och varför skulle man göra så?
  • Anonym (undrar)
    morochmer skrev 2011-03-09 16:34:51 följande:
    Hur tänkte du omständigheterna och att det rent praktiskt skulle fungera? när och varför skulle man göra så?
    Ja det är just det jag undrade också.
  • morochmer
    Anonym (undrar) skrev 2011-03-09 20:33:22 följande:
    Ja det är just det jag undrade också.
    Jag förstår inte alls vad eller hur du menar.
  • Anonym (undrar)
    morochmer skrev 2011-03-10 10:56:06 följande:
    Jag förstår inte alls vad eller hur du menar.
    Det har kommit upp i en diskusion om man kan vara fosterhemsplacerad i sitt eget hem, med ersättning och allt, jag sa att jag inte tror det funkar så men den andra hävdade att det går visst. Därför undrade jag om någon här visste hur det ligger till, förstod du nu?
Svar på tråden fosterhemsbarn?