• Anonym (undrar)

fosterhemsbarn?

En undran, kan man fosterhemsplacera ett eget barn hemma hos sig själv??
    Barnet är fosterhemsplacerat i dagsläget i ett fosterhem som inte funkar som det ska.

• Svar på tråden fosterhemsbarn?
  • morochmer
    Anonym (undrar) skrev 2011-03-10 17:09:37 följande:
    Det har kommit upp i en diskusion om man kan vara fosterhemsplacerad i sitt eget hem, med ersättning och allt, jag sa att jag inte tror det funkar så men den andra hävdade att det går visst. Därför undrade jag om någon här visste hur det ligger till, förstod du nu?
    Nej, inte riktigt faktiskt. Hemma är hemma och ett fosterhem är ett fosterhem.  Fast det heter familjehem numera.
    Hur uppkom diskussionen. Det är fullständigt ologiskt.
  • Anonym
    Anonym (undrar) skrev 2011-03-10 17:09:37 följande:
    Det har kommit upp i en diskusion om man kan vara fosterhemsplacerad i sitt eget hem, med ersättning och allt, jag sa att jag inte tror det funkar så men den andra hävdade att det går visst. Därför undrade jag om någon här visste hur det ligger till, förstod du nu?
    Skulle vara helt absurt om man kan vara familjehemsplacerad i sitt eget hem och att förälderns får familjehemsersättning för sitt biologiska barn som om det vore ett placerat barn!
    Varför skulle man göra så?
    Fungerar det i bio hemmet så placeras inte ett barn i ett familjehem!
    Kanske förstår jag inte frågan... men i mina öron låter det fullkomligt ologiskt!
    Men, men.... finns mycket som är ologiskt och fel i vårat samhälle... 
  • Anonym (undrar)
    morochmer skrev 2011-03-10 17:12:11 följande:
    Nej, inte riktigt faktiskt. Hemma är hemma och ett fosterhem är ett fosterhem.  Fast det heter familjehem numera.
    Hur uppkom diskussionen. Det är fullständigt ologiskt.
    Det är helt ovesäntligt hur diskusionen uppkom eller på vilket sätt det sas osv  Spelar det någon roll?
    Det är ju egentligen bara en ja eller nej fråga. Kan man eller kan man inte.
    enligt några av er så kan man inte det och enligt nån annan så kan man det om det handlar om ett LVU
  • morochmer
    Anonym (undrar) skrev 2011-03-10 17:35:52 följande:
    Det är helt ovesäntligt hur diskusionen uppkom eller på vilket sätt det sas osv  Spelar det någon roll?
    Det är ju egentligen bara en ja eller nej fråga. Kan man eller kan man inte.
    enligt några av er så kan man inte det och enligt nån annan så kan man det om det handlar om ett LVU
    Om en ungdom har LVU så kan denne (efter att först ha fått vård någon annastans) få vården i sitt hem. Detta är ovanligt men förekommer. Det är då inte en placering utan barnet bara vistas i sitt hem.
  • Anonym (undrar)
    morochmer skrev 2011-03-10 17:38:09 följande:
    Om en ungdom har LVU så kan denne (efter att först ha fått vård någon annastans) få vården i sitt hem. Detta är ovanligt men förekommer. Det är då inte en placering utan barnet bara vistas i sitt hem.
    Ok, Tack
  • morochmer

Varför är barnet omhändertaget? Är det en solplacering eller LVU?
    På vilket sätt fungerar inte familjehemmet? vad säger socialtjänsten?
    Är det ditt bar så du med säkerhet vet ?

• morochmer

Tillägg till inlägg 14 detta gäller enbart om det är fråga om ett LVU pga barnets eget beteende.

• smulpaj01

Om det gäller lvu pga miljö - alltså små barn så kan barnet absolut bli placerad i sitt eget hem. Dock utgår ingen ersättning utan förälder försörjer sitt barn, men får betala en del just efterssom barnet ÄR placerat.

Men det kan det ju vara värt för att få behålla sitt barn och barnet slipper bo i familjehem!

Så här ÄR det!!

• Anonym (F d soc sekr)

Man kan faktiskt ha barn på LVU i sitt hem ÄVEN om barnet är placerat på grund av föräldrarnas beteende. Det är ovanligt men det förekommer. T ex vid en hemflyttning eller under utredningstid. Eftersom barnet är under LVU kan socialtjänsten ha full insyn och flytta barnet snabbt om det behövs. Jag har för mig att det gäller under en begränsad tid med uppföljningar inom korta intervaller.

• morochmer
    smulpaj01 skrev 2011-03-10 17:48:40 följande:
    Om det gäller lvu pga miljö - alltså små barn så kan barnet absolut bli placerad i sitt eget hem. Dock utgår ingen ersättning utan förälder försörjer sitt barn, men får betala en del just efterssom barnet ÄR placerat.

Men det kan det ju vara värt för att få behålla sitt barn och barnet slipper bo i familjehem!

Så här ÄR det!!
    Du som verkar ha god insikt i det här kan du berätta mer. Kan du ge exempel?
Svar på tråden fosterhemsbarn?