• Anonym (undrar)

fosterhemsbarn?

En undran, kan man fosterhemsplacera ett eget barn hemma hos sig själv??
    Barnet är fosterhemsplacerat i dagsläget i ett fosterhem som inte funkar som det ska.

• Svar på tråden fosterhemsbarn?
  • smulpaj01

Morochmer: På vilket sätt är det ologiskt? Jag har själv upplevt det exempel jag nämnde.

Ts: Det är inte lätt att hitta ett bra familjehem. Tyvärr råkar alltför många placerade barn illa ut.
    Hamnar ur askan i elden så att säga.
    Prata med soc!

• smulpaj01

Morochmer: Googla på lvu lagen så hittar du infon du eftersöker.
    Inte alltför ovanligt scenario dessutom!

• morochmer
    smulpaj01 skrev 2011-03-11 14:37:59 följande:
    Morochmer: Googla på lvu lagen så hittar du infon du eftersöker.
    Inte alltför ovanligt scenario dessutom!
    Jag har den lagen här framför mig (och jag är bekant med den sedan tidigare) men jag vet ändå inte vad du pratar om.

Kan du snälla föklara och hänvisa till info om detta.
    Eftersom jag själv är familjehem så skulle jag verkligen vilja ha den här kunskapen som du besitter.
  • smulpaj01

Morochmer: Efterssom jag själv haft lvu på mitt barn (och arbetat med andra drabbade familjer) så är jag MKT påläst när det gäller lagen.

Skriver från min iphone nu, men ska ta fram infon till dig ikväll

• Anonym (F d soc sekr)
    morochmer skrev 2011-03-11 11:31:00 följande:
    Ett barn är inte fosterhemsplacerat om inte barnet bor i ett "fosterhem" (det heter familjehem idag).

Ett barn/ungdom som  är omhändertaget enl LVU kan efter att ha vårdas utanför hemmet- få vård i hemmet. Detta furutsäts av att det är ett LVU p g a eget beteende.

Hur skulle detta fungera vid en SOL?
    Behöver INTE vara ett LVU på grund av eget beteende. Kan vara även på grund av föräldrarnas beteende.
  • morochmer
    Anonym (F d soc sekr) skrev 2011-03-11 17:24:44 följande:
    Behöver INTE vara ett LVU på grund av eget beteende. Kan vara även på grund av föräldrarnas beteende.
    Kan du beskriva en sådan situation. när och varför. Om barnet är omhändertaget enl LVU p g a föräldrarnas brister så vårdas barnet ändå i hemmet av föräldrarna?
  • Anonym (F d soc sekr)
    morochmer skrev 2011-03-11 20:39:18 följande:
    Kan du beskriva en sådan situation. när och varför. Om barnet är omhändertaget enl LVU p g a föräldrarnas brister så vårdas barnet ändå i hemmet av föräldrarna?
    Jag har bara varit med om det två gånger under mina år som socialsekreterare. Det ena var ett ärende där barnet varit placerad hos släktingar i ett par år och mamman slutat ta droger och skulle få hem barnet. Barnet var fortfarande under LVU men fick bo hos mamman de sista månaderna under "utskolningen"/"hemflytten".

Det andra var när mamma och barn bott på utredningshem och flyttade hem igen. Då var barnet fortfarande under LVU under en period. Jag tror att det är en maxtid, men är inte säker.

På så här sätt har ju socialtjänsten en möjlighet att "hålla koll" och snabbt kliva in om det behövs.
  • morochmer
    Anonym (F d soc sekr) skrev 2011-03-11 22:15:36 följande:
    Jag har bara varit med om det två gånger under mina år som socialsekreterare. Det ena var ett ärende där barnet varit placerad hos släktingar i ett par år och mamman slutat ta droger och skulle få hem barnet. Barnet var fortfarande under LVU men fick bo hos mamman de sista månaderna under "utskolningen"/"hemflytten".

Det andra var när mamma och barn bott på utredningshem och flyttade hem igen. Då var barnet fortfarande under LVU under en period. Jag tror att det är en maxtid, men är inte säker.

På så här sätt har ju socialtjänsten en möjlighet att "hålla koll" och snabbt kliva in om det behövs.
    Det tycker jag är lite skillnad. Att ett lvu i ovanliga fall kan behållas en kort tid efter att barnet flyttat hem. Som en säkerhetsåtgärd när man tror att allt har blivit bra och fungerar igen. När bristerna inte längre anses finnas.

Tack för att du förklarade.
  • smulpaj01

Morochmer: Det exemplet som anonym f.d soc skrev är exakt vad jag redan skrivit till dig

Den s.k "vården" inleds under ett par månader på utredningshem. Därefter flyttar mamman och barnet hem igen.

LVU kvarstod (i mitt fall under 6 mån, men kan vara längre) som nån form av "hot"?
    Vet inte vad man kan kalla det för vi hade ingen kontakt med soc alls under den tiden.

Plötsligt en dag kom ett brev där det stod att LVU har upphört.

Sen dess håller vi oss undan soc och mår därav toppen idag

• morochmer
    smulpaj01 skrev 2011-03-15 21:03:17 följande:
    Morochmer: Det exemplet som anonym f.d soc skrev är exakt vad jag redan skrivit till dig

Den s.k "vården" inleds under ett par månader på utredningshem. Därefter flyttar mamman och barnet hem igen.

LVU kvarstod (i mitt fall under 6 mån, men kan vara längre) som nån form av "hot"?
    Vet inte vad man kan kalla det för vi hade ingen kontakt med soc alls under den tiden.

Plötsligt en dag kom ett brev där det stod att LVU har upphört.

Sen dess håller vi oss undan soc och mår därav toppen idag
    Nej, Det har du inte förklarat. Däremot har du sagt att det kan gälla sol-placeringar och det är som sagt helt ologiskt för mig och du har inte förklarat hur det skulle gå till . Men det kan du göra nu.

Det är som ett skydd inte ett hot!
  • smulpaj01

Nej, jag har aldrig skrivit om sol-placeringar. Bara när det gäller lvu.

Hot eller skydd spelar egentligen ingen roll då soc ändå redan "släppt" familjen vid hemflytt.

Men det är ett bra system som säkert har hjälpt många familjer

• morochmer
    smulpaj01 skrev 2011-03-16 12:39:35 följande:
    Nej, jag har aldrig skrivit om sol-placeringar. Bara när det gäller lvu.

Hot eller skydd spelar egentligen ingen roll då soc ändå redan "släppt" familjen vid hemflytt.

Men det är ett bra system som säkert har hjälpt många familjer
    Ok, det var någon anna.
    hot eller skydd spelar ingen roll? ok.
Svar på tråden fosterhemsbarn?