Inlägg från: Anonym (F d soc sekr) |Visa alla inlägg
  • Anonym (F d soc sekr)

fosterhemsbarn?

Man kan faktiskt ha barn på LVU i sitt hem ÄVEN om barnet är placerat på grund av föräldrarnas beteende. Det är ovanligt men det förekommer. T ex vid en hemflyttning eller under utredningstid. Eftersom barnet är under LVU kan socialtjänsten ha full insyn och flytta barnet snabbt om det behövs. Jag har för mig att det gäller under en begränsad tid med uppföljningar inom korta intervaller.

• Anonym (F d soc sekr)
    morochmer skrev 2011-03-11 11:31:00 följande:
    Ett barn är inte fosterhemsplacerat om inte barnet bor i ett "fosterhem" (det heter familjehem idag).

Ett barn/ungdom som  är omhändertaget enl LVU kan efter att ha vårdas utanför hemmet- få vård i hemmet. Detta furutsäts av att det är ett LVU p g a eget beteende.

Hur skulle detta fungera vid en SOL?
    Behöver INTE vara ett LVU på grund av eget beteende. Kan vara även på grund av föräldrarnas beteende.
  • Anonym (F d soc sekr)
    morochmer skrev 2011-03-11 20:39:18 följande:
    Kan du beskriva en sådan situation. när och varför. Om barnet är omhändertaget enl LVU p g a föräldrarnas brister så vårdas barnet ändå i hemmet av föräldrarna?
    Jag har bara varit med om det två gånger under mina år som socialsekreterare. Det ena var ett ärende där barnet varit placerad hos släktingar i ett par år och mamman slutat ta droger och skulle få hem barnet. Barnet var fortfarande under LVU men fick bo hos mamman de sista månaderna under "utskolningen"/"hemflytten".

Det andra var när mamma och barn bott på utredningshem och flyttade hem igen. Då var barnet fortfarande under LVU under en period. Jag tror att det är en maxtid, men är inte säker.

På så här sätt har ju socialtjänsten en möjlighet att "hålla koll" och snabbt kliva in om det behövs.
Svar på tråden fosterhemsbarn?