• Anonym

fosterhemsbarn?

Ja, barnet kan bli placerat hos dig (iaf om det gäller lvu) men då får du betala underhåll för barnet.

• Anonym
    Anonym (undrar) skrev 2011-03-10 17:09:37 följande:
    Det har kommit upp i en diskusion om man kan vara fosterhemsplacerad i sitt eget hem, med ersättning och allt, jag sa att jag inte tror det funkar så men den andra hävdade att det går visst. Därför undrade jag om någon här visste hur det ligger till, förstod du nu?
    Skulle vara helt absurt om man kan vara familjehemsplacerad i sitt eget hem och att förälderns får familjehemsersättning för sitt biologiska barn som om det vore ett placerat barn!
    Varför skulle man göra så?
    Fungerar det i bio hemmet så placeras inte ett barn i ett familjehem!
    Kanske förstår jag inte frågan... men i mina öron låter det fullkomligt ologiskt!
    Men, men.... finns mycket som är ologiskt och fel i vårat samhälle... 
  • Anonym
    Anonym (F d soc sekr) skrev 2011-03-10 17:51:54 följande:
    Man kan faktiskt ha barn på LVU i sitt hem ÄVEN om barnet är placerat på grund av föräldrarnas beteende. Det är ovanligt men det förekommer. T ex vid en hemflyttning eller under utredningstid. Eftersom barnet är under LVU kan socialtjänsten ha full insyn och flytta barnet snabbt om det behövs. Jag har för mig att det gäller under en begränsad tid med uppföljningar inom korta intervaller.
    Glömde: detta går säkert under SoLplacering också, fast det har jag aldrig varit med om.
Svar på tråden fosterhemsbarn?