• morochmer

fosterhemsbarn?

Anonym (undrar) skrev 2011-03-09 16:32:27 följande:
    tack för svaren, men det är inte mig det gäller utan en allmän fråga som kommit upp i en diskussion
    Hur tänkte du omständigheterna och att det rent praktiskt skulle fungera? när och varför skulle man göra så?
  • morochmer
    Anonym (undrar) skrev 2011-03-09 20:33:22 följande:
    Ja det är just det jag undrade också.
    Jag förstår inte alls vad eller hur du menar.
  • morochmer
    Anonym (undrar) skrev 2011-03-10 17:09:37 följande:
    Det har kommit upp i en diskusion om man kan vara fosterhemsplacerad i sitt eget hem, med ersättning och allt, jag sa att jag inte tror det funkar så men den andra hävdade att det går visst. Därför undrade jag om någon här visste hur det ligger till, förstod du nu?
    Nej, inte riktigt faktiskt. Hemma är hemma och ett fosterhem är ett fosterhem.  Fast det heter familjehem numera.
    Hur uppkom diskussionen. Det är fullständigt ologiskt.
  • morochmer
    Anonym (undrar) skrev 2011-03-10 17:35:52 följande:
    Det är helt ovesäntligt hur diskusionen uppkom eller på vilket sätt det sas osv  Spelar det någon roll?
    Det är ju egentligen bara en ja eller nej fråga. Kan man eller kan man inte.
    enligt några av er så kan man inte det och enligt nån annan så kan man det om det handlar om ett LVU
    Om en ungdom har LVU så kan denne (efter att först ha fått vård någon annastans) få vården i sitt hem. Detta är ovanligt men förekommer. Det är då inte en placering utan barnet bara vistas i sitt hem.
  • morochmer

Varför är barnet omhändertaget? Är det en solplacering eller LVU?
    På vilket sätt fungerar inte familjehemmet? vad säger socialtjänsten?
    Är det ditt bar så du med säkerhet vet ?

• morochmer

Tillägg till inlägg 14 detta gäller enbart om det är fråga om ett LVU pga barnets eget beteende.

• morochmer
    smulpaj01 skrev 2011-03-10 17:48:40 följande:
    Om det gäller lvu pga miljö - alltså små barn så kan barnet absolut bli placerad i sitt eget hem. Dock utgår ingen ersättning utan förälder försörjer sitt barn, men får betala en del just efterssom barnet ÄR placerat.

Men det kan det ju vara värt för att få behålla sitt barn och barnet slipper bo i familjehem!

Så här ÄR det!!
    Du som verkar ha god insikt i det här kan du berätta mer. Kan du ge exempel?
  • morochmer

Då är det en frivillig placering . Det är bara för mamman att avsluta den omgående och ta hem barnet. Varför bor hon fortfarande kvar där?

• morochmer
    Anonym (undrar) skrev 2011-03-10 20:20:42 följande:
    det kom upp nu i veckan, så dom måste prata med socialen först ( i morgon) Mamman kan väl inte bara hämta hem hur som helst eller?
    Har familjehemmet försummat och begått övergrepp i fler år och så väntar mamman på ett möte en vecka senare?. Placeringen är helt frivillig hon kan ta hem barnet direkt men självklart är dte bäst att göra dte i samråd med cos. Men under de omständigheterna så ska hon ha ett möte direkt-inom en timme och barnet ska därifrån samtidigt.

Varför har barnet fortsatt bo i familjehemmet efter att modern blev frisk?
  • morochmer

ja, då är det annorlunda.
    hur många olika hem har hon flyttat runt mellan de senaste åren?
    Varför har hon bytt familjehem?
    Hur gammal är hon?
    Varför kan hon inte bo med sin mamma?

• morochmer
    camelias skrev 2011-03-11 09:56:33 följande:
    Ja man kan fosterhemsplacera ett eget barn i dess egna hem, tex om barnet har LVU, lagen om unga och det är staten som har "vårdnaden"
    Ett barn är inte fosterhemsplacerat om inte barnet bor i ett "fosterhem" (det heter familjehem idag).

Ett barn/ungdom som  är omhändertaget enl LVU kan efter att ha vårdas utanför hemmet- få vård i hemmet. Detta furutsäts av att det är ett LVU p g a eget beteende.

Hur skulle detta fungera vid en SOL?
  • morochmer
    smulpaj01 skrev 2011-03-11 12:16:17 följande:
    Morochmer: det du beskriver "vård i hemmet" sker även när det gäller vård pga miljö - alltså inte enbart ogarvat beteende. Bara så du vet
    Jag känner inte till det därför bad jag dig förklara närrmare. Ge exempel på hur det skulle fungera och i vilen typ av fall.
  • morochmer
    Emmelie84 skrev 2011-03-11 12:03:34 följande:
    Man kan vara familjehemsplacerad i sitt eget hem men föräldrarna får ingen familjehemserästtning då.
    Om man är familjehemsplacerad så är man placerad i ett familjehem. Om man INTE är placerad i ett familjehem så är man de facto inte familjehemsplacerad.
  • morochmer
    Emmelie84 skrev 2011-03-11 12:43:38 följande:
    Ett hem kan med vara ett familjehem där man är placerad.
    Ja, alla familjehem är hem?
  • morochmer
    smulpaj01 skrev 2011-03-11 12:55:58 följande:
    Morochmer : Det fungerar på samma sätt som du beskrev. Vården måste inledas utanför hemmet. Exempel: barnet placeras med sin mamma på ett s.k mamma-barn hem några månader.

Därefter flyttar dem hem igen. Barnet är fortfarande placerat men i sitt eget hem och bor således fortfarande med sin mamma. Fiffigt va?
    Nej, ologiskt. vart kan jag få information om det här.
  • morochmer
    smulpaj01 skrev 2011-03-11 14:37:59 följande:
    Morochmer: Googla på lvu lagen så hittar du infon du eftersöker.
    Inte alltför ovanligt scenario dessutom!
    Jag har den lagen här framför mig (och jag är bekant med den sedan tidigare) men jag vet ändå inte vad du pratar om.

Kan du snälla föklara och hänvisa till info om detta.
    Eftersom jag själv är familjehem så skulle jag verkligen vilja ha den här kunskapen som du besitter.
  • morochmer
    Anonym (F d soc sekr) skrev 2011-03-11 17:24:44 följande:
    Behöver INTE vara ett LVU på grund av eget beteende. Kan vara även på grund av föräldrarnas beteende.
    Kan du beskriva en sådan situation. när och varför. Om barnet är omhändertaget enl LVU p g a föräldrarnas brister så vårdas barnet ändå i hemmet av föräldrarna?
  • morochmer
    Anonym (F d soc sekr) skrev 2011-03-11 22:15:36 följande:
    Jag har bara varit med om det två gånger under mina år som socialsekreterare. Det ena var ett ärende där barnet varit placerad hos släktingar i ett par år och mamman slutat ta droger och skulle få hem barnet. Barnet var fortfarande under LVU men fick bo hos mamman de sista månaderna under "utskolningen"/"hemflytten".

Det andra var när mamma och barn bott på utredningshem och flyttade hem igen. Då var barnet fortfarande under LVU under en period. Jag tror att det är en maxtid, men är inte säker.

På så här sätt har ju socialtjänsten en möjlighet att "hålla koll" och snabbt kliva in om det behövs.
    Det tycker jag är lite skillnad. Att ett lvu i ovanliga fall kan behållas en kort tid efter att barnet flyttat hem. Som en säkerhetsåtgärd när man tror att allt har blivit bra och fungerar igen. När bristerna inte längre anses finnas.

Tack för att du förklarade.
  • morochmer
    smulpaj01 skrev 2011-03-15 21:03:17 följande:
    Morochmer: Det exemplet som anonym f.d soc skrev är exakt vad jag redan skrivit till dig

Den s.k "vården" inleds under ett par månader på utredningshem. Därefter flyttar mamman och barnet hem igen.

LVU kvarstod (i mitt fall under 6 mån, men kan vara längre) som nån form av "hot"?
    Vet inte vad man kan kalla det för vi hade ingen kontakt med soc alls under den tiden.

Plötsligt en dag kom ett brev där det stod att LVU har upphört.

Sen dess håller vi oss undan soc och mår därav toppen idag
    Nej, Det har du inte förklarat. Däremot har du sagt att det kan gälla sol-placeringar och det är som sagt helt ologiskt för mig och du har inte förklarat hur det skulle gå till . Men det kan du göra nu.

Det är som ett skydd inte ett hot!
  • morochmer
    smulpaj01 skrev 2011-03-16 12:39:35 följande:
    Nej, jag har aldrig skrivit om sol-placeringar. Bara när det gäller lvu.

Hot eller skydd spelar egentligen ingen roll då soc ändå redan "släppt" familjen vid hemflytt.

Men det är ett bra system som säkert har hjälpt många familjer
    Ok, det var någon anna.
    hot eller skydd spelar ingen roll? ok.
Svar på tråden fosterhemsbarn?