• Åssi

Har kvinnor större krav på relationen är män?

Med risk för att verka generaliserande så undrar jag lite om min bild av nutidens relationer stämmer mer er bild ...

Jag tycker mig se att det oftast är kvinnan som tar initiativ till separation. Män verkar vara nöjda om de har en partner de står ut med och får ligga nån gång då och då. Medan kvinnor vill ha en bra relation även efter många år och inte nöjer sig med nåt halvdant. Det här baserar jag på mina egna erfarenheter och de män jag har haft relation med. Samt genom de par jag har/haft omkring mig, vänner och bekanta.

Historiskt så tänker jag mig att det var tvärtom. Kanske inte med känslan i relationen, men att det oftare var männen som tog initiativet till separation och att kvinnor var mer beroende av sin man förr i tiden. Numera känns det som männen är mer beroende av realtionen. Min tanke är att förr var kvinnorna ekonomisk beroende av männen, men att de inte är det numera och att kvinnor har större krav än män... Män numera verkar mer beroende av "att ha någon" och att det är bekvämt att leva i en relation, medan det för kvinnor inte är särskilt bekvämt utan de klarar sig lika bra utan mannen (ekonomiskt och praktiskt) men att de "vill leva i en relation för relationens skull".

Det här blev lite svamligt men förstår ni hur jag tänker? Vill bara höra lite reaktioner på hur ni tänker angående detta ...

• Svar på tråden Har kvinnor större krav på relationen är män?
  • izink

Det är kvinnorna som inte vill leva ihop dom behöver inte männen när barnen blivit lite större.
    Ekonomiskt får kvinnorna det bättre om dom skiljer sig.
    Männen är mer beroende av sex och har inte det umgänge som kvinnor har så du har helt rätt att med lite taskig sex så kan man hålla en man kvar i äktenskapet medans motsattsen inte går alls.

Att som man behålla hustrun är när barnen blivit lite större är bara en funktion av vilka resmål och upplevelser man kan erbjuda ihop med vilken grad man deltar i hushållet.

Det som skiljer män och kvinnor dvs det som gör att dom skiljer sig är nästan alltid att kvinnan inte utvecklas som hon säger..
    Dessutom tror jag att kvinnan inte vill ha en gammal man att ta hand om..hon är hellre själv.

Mannen tror fortfarande att kvinnan är en resurs i hushållet men det stämmer inte längre..

Att för kvinnan att köpa mannens tjänster går bra men för mannen att köpa kvinnans tjänster är straffbart så visst kommer vi att i en allt hårdare värld se hoper av kvinnor åka runt på charter resor medans männen slavar arbetslösa och med låga pensioner.

Barnen driver vind för våg!

• Derya

Hushållet? Att fixa lite käk o städa tror du det är det värsta i vardagen när man behöver jobba varje dag 8 timmar och springa efter massor med ärenden?

Män är inte mer beroende av sex än vad kvinnor är. Det är att män får ligga mer sällan än vad kvinnor får. En kvinna får alltid sitt sexbehov tillfredställt medans en man inte får det. Just utav de skäl att en man är så idiotiskt tvungen att gå runt o ragga o ta kontakt.

Det som sätter norm till varför det finns fler desperata män än kvinnor är INTE att männens sex behov skulle vara större... Det är för att kvinnor ligger med en viss grupp män. Dvs en teoretisk siffra, 100 tjejer ligger med 20 män. Fördelningen är extremt orättvis. Och föklaras genom att män som är blyga, vill inte ragga runt etc.. Får vara utan..

Anledningen till varför kvinnor är passiva är att män som är slampor tar så sjukt mycket initiativ, kvinnor har inget behov av att ta initiativ.

Att en kvinna skulle lämna sin man är endast utav de skäl att singellivet kan vara mer övervägande TILLS de blir äldre och förlorar sin attraktivitet och är för evigt fast i att aldrig nånsin kunna hitta en man igen.

Kvinnor står inte alls till sig ens hälften med de svårigheter män har när det kommer till att få relationer. Kvinnor får det på silverfat. Män får gå igenom minfält för att ha något.

• Derya
    Derya skrev 2011-03-09 22:44:49 följande:
    Det som sätter norm till varför det finns fler desperata män än kvinnor är INTE att männens sex behov skulle vara större... Det är för att kvinnor ligger med en viss grupp män. Dvs en teoretisk siffra, 100 tjejer ligger med 20 män. Fördelningen är extremt orättvis. Och föklaras genom att män som är blyga, vill inte ragga runt etc.. Får vara utan..
    När kvinnor säger "män är otrogna, män är svin" etc. Finns det andra män som inte är det.
    Varför en man är otrogen är för att 100 mot 20 fördelning kräver sina offer.

Tyvärr tjejer.. de vet INTE vad de själva håller på med. De följer bara sina egna känslor och är egocentriska.
  • Thaleya

Jag tror du har rätt iomed att kvinnor är den som drar tidigare. Så är det nog ofta, män blir rätt bekväma och nöjer sig lätt (eller ser helt enkelt inte problemen). Medan kvinnor känner tristess, och upplyser elelr förstorar problemen.

Min man har väldigt liten sexlust, han ogillar slampor och har väl knappt varit en slampa någon gång i sitt liv heller. Jag tar ofta initiativ till sex, jag vill mycket oftare än honom.

Men det här med städning förstår jag inte riktigt, Vill man inte bo fint?

Jag jobbar två jobb så det blir sammanlagt mer än heltid, jag tränar fyra gånger i veckan, jag går i skolan på heltid och jag sköter hushållet så gott jag kan själv. För att inte tala om alla läxor jag har.

Min kille ligger mestoch sover och spelar dator, han går i skolan mindre än 50%. ungefär 25%
    och han tränar ibland.

Jag träffar dock oftare vänner på helger och försöker klämma in middagar och romantik mellan oss två ibland på vissa helger när jag inte jobbar.

Jag tjatar aldrig på honom, och suckar aldrig, jag städar ju inte själv med vilja så jag har ju ingen rätt i att klaga på hans städning. Matlagningen sköter jag dock Alltid och ogillar det. Nu har jag inte tid att sitta här för jag ska duscha och jobba..har glömt min poäng med inlöägget.

• Heavenlyfaith

Jag tror inte att kvinnan har större krav på relationen men jag tror att kvinnor och män har olika sorters krav däremot.
    Att kvinnan oftast tar initiativ till en separation kan jag inte tänka mig, det är inte som uppfattat det iaf.
    Finns det ingen studie kring det..? Finns ju studier kring det mesta ...

Jag kan inte bli frisk men kan välja att leva lycklig som sjuk
  • Åssi

http://web4health.info/sv/answers/life-divorce-overview.htm

"Ur ett historiskt perspektiv kan man titta på detta och se att förr fanns försörjarfamiljen, där alla familjemedlemmar, främst ur ekonomisk synpunkt, var beroende av att familjen fungerade. Idag har vi däremot känslofamiljen, som lever tillsammans av kärlek. När kärleken tar slut flyttar man isär. Till skillnad från dåtidens familj, som arbetade tillsammans och levde nära varandra, är dagens familj dessutom ofta splittrad och tillbringar större delen av veckan på skilda håll. Försörjarfamiljens övergång till känslofamilj har resulterat i fler skilsmässor, men kanske även i färre olyckliga äktenskap. En skilsmässa är inte något lätt att gå igenom och det är viktigt att komma ihåg att man kan förändra vardagen i äktenskapet."

• Åssi
    http://www.growingpeople.se/templates/Page.aspx?id=4846&del=2

"Vem tar initiativet till en skilsmässa?

Oftast är det kvinnan som, både enligt egen utsago och enligt maken, tar initiativet till skilsmässan.

Det är den kvinnliga parten som tidigast börjar reagera på att äktenskapet inte är bra.

Detta innebär också att det är kvinnan som har kommit längst i den bearbetnings- och anpassningsprocess som en skilsmässa innebär. Kvinnor och män befinner sig många gånger i olika faser i processen, vilket kan försvåra parets förmåga att tackla skilsmässokrisen."

• Man1981

Jag tror egentligen inte att kraven är så olika, men att en skilsmässa får större negativa konsekvenser för en genomsnittlig man. Det finns exempelvis studier som visar att flertalet män saknar nära vänskapsrelationer. Familjeliv blir därför viktigare och något man vill hålla fast vid även om det inte känns 100 procent rätt.

Dessutom är det svårare för en vanlig lite blyg man att hitta en ny relation. Beskrivningen ovan att ett större antal kvinnor delar ett färre antal män stämmer nog rätt bra. Möjligen har det blivit lite lättare på senare år med internetdejting.

En tredje sak tror jag handlar om bostaden. Det verkar vara lättare för kvinnor att trivas i mindre bostäder. Min bild är att män generellt sett trivs sämre i lägenhet, medan kvinnor har lättare för att gå ner i bostsdsstandard, vilket ofta blir resultatet av en skilsmässa.

• MEE83

Det beror på att alldeles för många män blir tofflar, det är inget fel med att toffla, dvs ha mysiga hemmakvällar med frun/sambon/flickvännen, men att bli en toffel is a recipe for disaster. 

Det är viktigt att behålla sitt eget liv när man inleder en relation, vänner, aktiviteter och hobbies, kvinnor är bättre på att vårda sitt sociala nätverk. Detta kan kanske beror på att kvinnor överlag har mer tid över för dessa aktiviteter, då män jobbar mer, men det kan också bero på att kvinnor ställer mer krav på att mannen skall toffla. Det blir en no-win situation för en del av de män som faller in i toffelfällan. 

Svar på tråden Har kvinnor större krav på relationen är män?