Har kvinnor större krav på relationen är män?
Med risk för att verka generaliserande så undrar jag lite om min bild av nutidens relationer stämmer mer er bild ...
Jag tycker mig se att det oftast är kvinnan som tar initiativ till separation. Män verkar vara nöjda om de har en partner de står ut med och får ligga nån gång då och då. Medan kvinnor vill ha en bra relation även efter många år och inte nöjer sig med nåt halvdant. Det här baserar jag på mina egna erfarenheter och de män jag har haft relation med. Samt genom de par jag har/haft omkring mig, vänner och bekanta.
Historiskt så tänker jag mig att det var tvärtom. Kanske inte med känslan i relationen, men att det oftare var männen som tog initiativet till separation och att kvinnor var mer beroende av sin man förr i tiden. Numera känns det som männen är mer beroende av realtionen. Min tanke är att förr var kvinnorna ekonomisk beroende av männen, men att de inte är det numera och att kvinnor har större krav än män... Män numera verkar mer beroende av "att ha någon" och att det är bekvämt att leva i en relation, medan det för kvinnor inte är särskilt bekvämt utan de klarar sig lika bra utan mannen (ekonomiskt och praktiskt) men att de "vill leva i en relation för relationens skull".
Det här blev lite svamligt men förstår ni hur jag tänker? Vill bara höra lite reaktioner på hur ni tänker angående detta ...