• Loth

Ont i magen nattetid, 10 månader

Har nu luskat ut att det antagligen är sonens stackars mage som gör att vi lever på reserven nu när det gäller nätterna.

Han har för ett tag sedan övergått från välling/ersättning "heltid" till mat på heltid och välling endast morgon och kväll, i takt med det förändrades ju såklart avföringen till mer fast form. Nu märker man dock att han har slutat bajsa på dagen som gick bra innan och istället kommer det ut om sena natten/morgonen och han fyller lätt 3 blöjor inom några timmar bara. Har gett honom katrinplommon och det mjukar ju upp lite, men då vaknar han istället hela natten med fyllda blöjor.

Han har börjat vakna tidigare och tidigare om kvällarna nu och gallskriker för vad jag tror helt klart är magont, sen vaknar han flertalet gånger och är totalt otröstlig i 40min-2h och hans skrik är detsamma som när han har öroninflammation och känner smärta.

Så finns det någon som kan ge råd på vad jag kan göra nu inatt när han vaknar för att underlätta hans mage så att han får sova? Han har redan haft 1 uppvak ikväll med illvrål men lugnade sig när han fick lite vatten i flaskan. Ska till apoteket imorgon och köpa laktulos, men det hade varit otroligt skönt att kunna hjälpa honom i det akuta skedet innan något annat hinner verka! Rynkar på näsan 

♥ Nr 1 - 2010 ♂, Nr 2 - BF 20110401 ♥
  • Svar på tråden Ont i magen nattetid, 10 månader
  • Ellikapellika

Spontant tänker jag allergi faktiskt när du säger att han har ont i magen. Mjölkprotein i första hand, gluten i andra hand. Har ni provat att utesluta allt med mjölk för att se om hans mage mår bättre?

Är det främst att avföringen blivit fastare som är problemet så skulle jag prova att ge så lite fibrer som möjligt ett tag d.v.s ingen fullkornsvälling & vara försiktig med andra fiberrika produkter. Kanske ge päron som är lösande + ev. laktulos.
    Har ni provat att tillföra bra magbakterier, probiotika? Det kan hjälpa en mage som är i obalans.

Förresten, han har inte varit magsjuk nyligt? Tänker om han blivit känslig för laktos. Visserligen brukar de ge en obalans åt andra hållet då med lös mage.

• Loth

Hmm skulle allergi kunna uppstå när han hela tiden har druckit mjölk bara p ga man ändrar kosten? Han har ju haft allting mjölkbaserat hela tiden från att han var några månader. Kan det vara allergi eller så även om magbesvären kommer och går då eller är det bestående symtom då tror du?

Vad märkligt, BVC rådde mig just att ge fiberrik mat och mycket vatten! Jag tyckte också det lät lite märkligt. Vi köpte messmör nu och testar på det och ser om det har effekt, sen får vi nog gå på laktulosen, sedan utesluta mjölk om det skulle vara ihållande tror jag.

Vilken probiotika ska vi ge tycker du? Räcker det kanske med någon proviva produkt eller ska vi köpa hem magdroppar? Bra tips alltså! Glad

Nej vi har sluppit magsjuka sen i vintras då hans storasyster blev överkänslig mot laktos och vi hade en lång period med mjölkfritt för henne, dock är det bra nu.

• Ellikapellika

Ja, besvären kan komma & gå även när det gäller allergi.
    Fiberrik mat kan vara svårt för en del. Både jag och barnen har svårt att tåla mycket fibrer även om vi dricker ordentligt så det kan vara värt att prova att minska mängden fibrer om magen krånglar.
    Messmör är bra mjukgörande, hoppas det funkar!

Proviva är alltid bra att ge, men jag skulle boosta magen med magdroppar under en period. Det blir högre koncentration med dropparna jämfört med hur mycket Proviva han måste dricka för att få i sig samma mängd.
    Vi köper  tuggtabletter från USA till våra barn, med då är minstingen 3år så droppar är nog lättare för er.

Håller tummarna för att ni får ordning på litens mage! Det är så jobbigt för alla parter när det stör nattsömnen.

• Thursday

Vad får han för välling? Majsvällingen blev sonen väldigt förstoppad av.

• Loth

Så nu är det hela med bajsandet löst, lite messmör i några dagar och nu är det inte ens samma konsistens längre Glad Fick en folder hemskickad av BVC med för råd vid tröga magar, den hade bra tips och det stod vad som  var stoppande och lösande att äta. Märkte dock nu att det är en tand till som kommit upp och ett par till på g, nätterna är ju oroliga fortfarande, men gallskriket har iaf lugnat sig något sen magen kom igång! Tack för tipsen Glad

• Missgralvik

Läskigt hur ditt inlägg exakt beskriver hur vi har det med vår dotter 9månader. Såg du skrev att messmör hjälpt. Har ni fått bukt med de. Kommit fram till vad det är allergi/känslighet?

Svar på tråden Ont i magen nattetid, 10 månader