• Anonym (Orolig mamma)

Konisering under narkos imorgon - nån som gjort samma??

Har svåra cellförändringar som ska tas bort imorgon med konisering. Under koniseringen ska jag vara sövd. Jag är så nervös!!
    Är det någon  med erfarenhet av detta? Har man superont efteråt? Ligger/sitter man i gynstolen när man sövs?
    Kommer inte att kunna sova inatt. Är så rädd att få beskedet att förändringarna var svårare än dom trott, att det är utvecklad cancer osv.

Nån som varit med om samma får gärna skriva!!!
    Nervös!!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-09-17 13:36
    Jaha, efter uppföljning så visar cellprov och kolposkopin att jag har cellförändringar kvar, cin2 från biopsin och cin3 från cellprovet

Min värld rasade återigen.

Nu skall jag göra en ny konisation om en vecka, och det börjar kännas aningen hopplöst.. Är det nån som gjort flera konisationer och till slut blivit av med förändringarna?

Funderar på att be läkaren ta bort livmoderkroppn när han ändå håller på, för att jag ska slippa framtida orosmoment för just cellförändringar. Vi ska ändå inte ha fler barn. Har nån erfarenhet av att ta bort livmoderkroppen? Hur funkade allt efteråt? Biverkningar? (Äggstockarna tas ju inte bort, som jag förstått det)

• Svar på tråden Konisering under narkos imorgon - nån som gjort samma??
  • Gustie

Jag gjorde en konisering för ca 10 år sen under narkos.

Det är enligt mig inget att vara orolig för.

Jag blev inrullad i en säng som hade uppfällbara ben och innan jag blev sövd frågade de mig om det var OK att de la upp mina ben i "ställningarna", jag sa att det var OK och de gjorde så men la ett lakan över så jag kände mig aldrig utlämnad, de skötte det väldigt bra.

Sen fick jag en mask över ansiktet och det tog inte många sekunder innan jag var borta .

Jag mådde aldrig illa eller dåligt efter narkosen och hade inte alls ont efter ingreppet. Jag fick stanna på uppvaket tills jag hade ätit en macka, druckit lite och gått på toaletten. Sen fick jag åka hem.

Det var inga problem alls, jag hoppas det blir lika okomplicerat för dig.

Jag har heller inte haft cellförändringar sen dess

Lycka till!

Världens bäste Jacob - 2006-12-21
  • Marnet

Hur mycket ska du ta bort? Jag har gjort en konalisering under nedsövning... Jag blev ju sövd liggandes på en bår eller va man kallar de =) Va oxå jätte nervös men allt gick bra o va jag kommer ihåg hade jag inte så jätte ont efteråt!

• Anonym (Orolig mamma)

Tack snälla för ditt svar! Känner mig lite lugnare.
    Nåja, det får bära eller brista. Förändringarna måste ju bort, ju snabbare desto bättre. Men jag är livrädd att bli sövd med mask... vet inte varför jag är rädd.. tror det har med minnen sedan barndommen att göra. Blev då sövd med mask vid ett tillfälle, och får panik bara av tanken..

• Anonym (Orolig mamma)

anettejohansson: Jag vet inte hur mycket som ska tas bort. Enligt sköterskan jag pratade med så tar dom bort en ytlig bit. Hur mycket som är ytligt vet jag inte. Ska fråga imorgon efteråt hur mycket som togs bort.
    Förhoppningsvis tar dom bort tillräckligt, så det inte finns några förändringar kvar sedan. Läkaren skulle även bränna på livmodertappen.

• Gustie
    Anonym (Orolig mamma) skrev 2011-03-09 20:43:07 följande:
    Tack snälla för ditt svar! Känner mig lite lugnare.
    Nåja, det får bära eller brista. Förändringarna måste ju bort, ju snabbare desto bättre. Men jag är livrädd att bli sövd med mask... vet inte varför jag är rädd.. tror det har med minnen sedan barndommen att göra. Blev då sövd med mask vid ett tillfälle, och får panik bara av tanken..
    Usch, känns ju såklart jobbigt om man har dåliga minnen...

Men det går så fort och känns inte ett dugg, låt de lägga masken och andas några djupa andetag sen sover du så gott och märker ingenting.

Jag hade tänkt att jag skulle göra som de ibland gör på TV, räkna från 100 och neråt...jag hann knappt till 99

Jag hoppas verkligen att du känner dig lite lugnare, att vara nervös är helt naturligt men glöm inte bort att det är vanligare än man tror med cellförändringar så att detta är ett ganska vanligt ingrepp.
    Världens bäste Jacob - 2006-12-21
  • RosaNapp

Har också gjort en konisering under narkos. Blev sövd inne på op. Jag gillar inte att ha något över ansiktet så jag slapp masken.
    Vaknade klarvaken på uppvaket, men fick inte gå ändå. Tog (tyckte jag) lång tid innan jag fick någon macka. Inte heller fick jag gå upp på toa. Dom skulle ju följa med och hade väl inte tid.

Hade lite molvärk i magen första dagen, sen hade jag lite färgade flytningar i några dagar.

Har inte fått tillbaka förändringarna sen dess. Gjorde en konisering våren -04, om jag miss rätt. Har fått 4 barn sen dess, men gjort kontroller.

• Marnet

Ok på mig tog dom bort 1x1 cm har inte haft några cellförändringar efter heller o till en början får man göra tätare kontroller än normalt!! Du ska se att de går jätte bra!!!! O dom säger ju att cellförändringar e ett förstadie o just därför görs kontroller för att de inte ska bli någon cancer!!!!

• Anonym (Orolig mamma)

Hehe, det var en bra idé, att räkna ner från 100. Jag ska också försöka komma ihåg att göra det, så får jag se hur långt jag hinner innan det blir svart

Tack för ditt pepp!!! Tack snälla. Det betyder jättemycket!!

Är så tacksam att vi lever i detta land där cellprovtagningar görs regelbundet, och att man kan upptäcka sånt här i tid!!!

• Makka Pakka

Jag har också svåra cellförändringar (CIS3) och kommer ta bort dom efter sommaren.
    Jag är gravid nu och min gyn-läkare vill inte operera mig under tiden jag är det utan vill avvakta 2-3 mån efter förlossningen

Min gyn.läkare föreslog faktiskt en annan variant, under lokalbedövning där man bränner bort den ytliga delen av livmodertappen. Det tar ca, 15 min.  Vet inte om det är bättre / mindre smärtsamt men jag behöver inte bestämma mig ännu...

Lycka till imorgon. Kommer säkert gå jätte bra!

♥♥♥ Pojke 080626 ♥♥♥ BF 110605 ♥♥♥
  • Anonym (Orolig mamma)
    RosaNapp skrev 2011-03-09 20:49:09 följande:
    Har också gjort en konisering under narkos. Blev sövd inne på op. Jag gillar inte att ha något över ansiktet så jag slapp masken.
    Vaknade klarvaken på uppvaket, men fick inte gå ändå. Tog (tyckte jag) lång tid innan jag fick någon macka. Inte heller fick jag gå upp på toa. Dom skulle ju följa med och hade väl inte tid.

Hade lite molvärk i magen första dagen, sen hade jag lite färgade flytningar i några dagar.

Har inte fått tillbaka förändringarna sen dess. Gjorde en konisering våren -04, om jag miss rätt. Har fått 4 barn sen dess, men gjort kontroller.
    Ok, kanske man kan be om att få slippa masken. Kanske kan man få bli sövd med något insprutat i kanyl. Fick du kanyl i armen?

Jag har tänkt jobba dagen efter, undra om det kommer att fungera. Har fullspäckad agenda så jag känner verkligen att jag måste jobba... Får ta citodon eller något om det gör alltför ont.

Vad skönt att du inte fått tillbaka förändringarna!! Hoppas det blir lika lyckat för mig. Känns skönt med tätare kontroller efteråt sedan
Svar på tråden Konisering under narkos imorgon - nån som gjort samma??