Inlägg från: Anonym (Orolig mamma) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Orolig mamma)

Konisering under narkos imorgon - nån som gjort samma??

Har svåra cellförändringar som ska tas bort imorgon med konisering. Under koniseringen ska jag vara sövd. Jag är så nervös!!
    Är det någon  med erfarenhet av detta? Har man superont efteråt? Ligger/sitter man i gynstolen när man sövs?
    Kommer inte att kunna sova inatt. Är så rädd att få beskedet att förändringarna var svårare än dom trott, att det är utvecklad cancer osv.

Nån som varit med om samma får gärna skriva!!!
    Nervös!!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-09-17 13:36
    Jaha, efter uppföljning så visar cellprov och kolposkopin att jag har cellförändringar kvar, cin2 från biopsin och cin3 från cellprovet

Min värld rasade återigen.

Nu skall jag göra en ny konisation om en vecka, och det börjar kännas aningen hopplöst.. Är det nån som gjort flera konisationer och till slut blivit av med förändringarna?

Funderar på att be läkaren ta bort livmoderkroppn när han ändå håller på, för att jag ska slippa framtida orosmoment för just cellförändringar. Vi ska ändå inte ha fler barn. Har nån erfarenhet av att ta bort livmoderkroppen? Hur funkade allt efteråt? Biverkningar? (Äggstockarna tas ju inte bort, som jag förstått det)

• Svar på tråden Konisering under narkos imorgon - nån som gjort samma??
  • Anonym (Orolig mamma)

Tack snälla för ditt svar! Känner mig lite lugnare.
    Nåja, det får bära eller brista. Förändringarna måste ju bort, ju snabbare desto bättre. Men jag är livrädd att bli sövd med mask... vet inte varför jag är rädd.. tror det har med minnen sedan barndommen att göra. Blev då sövd med mask vid ett tillfälle, och får panik bara av tanken..

• Anonym (Orolig mamma)

anettejohansson: Jag vet inte hur mycket som ska tas bort. Enligt sköterskan jag pratade med så tar dom bort en ytlig bit. Hur mycket som är ytligt vet jag inte. Ska fråga imorgon efteråt hur mycket som togs bort.
    Förhoppningsvis tar dom bort tillräckligt, så det inte finns några förändringar kvar sedan. Läkaren skulle även bränna på livmodertappen.

• Anonym (Orolig mamma)

Hehe, det var en bra idé, att räkna ner från 100. Jag ska också försöka komma ihåg att göra det, så får jag se hur långt jag hinner innan det blir svart

Tack för ditt pepp!!! Tack snälla. Det betyder jättemycket!!

Är så tacksam att vi lever i detta land där cellprovtagningar görs regelbundet, och att man kan upptäcka sånt här i tid!!!

• Anonym (Orolig mamma)
    RosaNapp skrev 2011-03-09 20:49:09 följande:
    Har också gjort en konisering under narkos. Blev sövd inne på op. Jag gillar inte att ha något över ansiktet så jag slapp masken.
    Vaknade klarvaken på uppvaket, men fick inte gå ändå. Tog (tyckte jag) lång tid innan jag fick någon macka. Inte heller fick jag gå upp på toa. Dom skulle ju följa med och hade väl inte tid.

Hade lite molvärk i magen första dagen, sen hade jag lite färgade flytningar i några dagar.

Har inte fått tillbaka förändringarna sen dess. Gjorde en konisering våren -04, om jag miss rätt. Har fått 4 barn sen dess, men gjort kontroller.
    Ok, kanske man kan be om att få slippa masken. Kanske kan man få bli sövd med något insprutat i kanyl. Fick du kanyl i armen?

Jag har tänkt jobba dagen efter, undra om det kommer att fungera. Har fullspäckad agenda så jag känner verkligen att jag måste jobba... Får ta citodon eller något om det gör alltför ont.

Vad skönt att du inte fått tillbaka förändringarna!! Hoppas det blir lika lyckat för mig. Känns skönt med tätare kontroller efteråt sedan
  • Anonym (Orolig mamma)
    anettejohansson skrev 2011-03-09 20:49:50 följande:
    Ok på mig tog dom bort 1x1 cm har inte haft några cellförändringar efter heller o till en början får man göra tätare kontroller än normalt!! Du ska se att de går jätte bra!!!! O dom säger ju att cellförändringar e ett förstadie o just därför görs kontroller för att de inte ska bli någon cancer!!!!
    Ok, blir intressant att höra hur stor bit dom tar på mig. Ja, tätare kontroller efteråt känns bra!!

Vad skönt att du inte fått tillbaka förändringarna!!

På mitt förra cellprov hade jag inga förändringar, och när jag blev kallad nästa gång hade jag svåra. Känns orättvist Men men...
  • Anonym (Orolig mamma)
    Makka Pakka skrev 2011-03-09 20:51:08 följande:
    Jag har också svåra cellförändringar (CIS3) och kommer ta bort dom efter sommaren.
    Jag är gravid nu och min gyn-läkare vill inte operera mig under tiden jag är det utan vill avvakta 2-3 mån efter förlossningen

Min gyn.läkare föreslog faktiskt en annan variant, under lokalbedövning där man bränner bort den ytliga delen av livmodertappen. Det tar ca, 15 min.  Vet inte om det är bättre / mindre smärtsamt men jag behöver inte bestämma mig ännu...

Lycka till imorgon. Kommer säkert gå jätte bra!
    Tack för ditt stöd!!! Min läkare nämnde bara den här varianten som jag ska göra. Konisering, hon ska ta bort en bit med hjälp av en elektrisk tråd, som hon sa. Kanske det hon kan bäst, jag vet inte. undra hur lång tid ingreppet ska ta.... Nåja.... imorgon vid den här tiden är det klart i alla fall.

Jag lovar att skriva här imorgon kväll och berätta hur det gått - om ni vill förstås

Grattis till din graviditet! Det kommer att gå bra för dig med, när du ska ta bort dina förändringar.
    KRAM!
  • Anonym (Orolig mamma)
    RosaNapp skrev 2011-03-09 20:56:51 följande:
    Ja, jag fick kanyl i armen.

Det går säkert bra! Cellförändring är ju inte likställt med cancer. Och det är ju en vanlig op, bättre att vara säker än låta det fortgå sas.
    Beror väl på vad du har för jobb. Kommer inte ihåg om jag jobbade dagen efter, men det var ju inga enorma smärtor jag hade iallafall så jag hade ju kunnat göra det.

Ja, det är skönt att bli kollad. Nu är jag "frisk" dvs ur dom tätare kontrollerna.
    Ska höra om jag kan få kanyl. Hoppas! Annars får jag gilla läget med masken och räkna ner från 100. Tänka på familjen och något trevligt, det lilla jag hinner tänka innan jag somnar.

Har kontorsjobb, så det borde inte vara några problem. Har ett fritt jobb och kan ta det lite i min takt, även om dagen blir kantad av möten.. Nåja.

Är det inga fler täta kontroller för dig nu alltså?
  • Anonym (Orolig mamma)
    lillängeln skrev 2011-03-09 20:57:30 följande:
    Jag gjorde en konisering i vaket tillstånd för några år sedan. De la en lokalbedövning och brände/skar bort det påverkade området. Hade inte speciellt ont efteråt, möjligen lite molvärk (som Makka Pakka).

När det gäller att bli sövd har jag blivit det några gånger för andra mindre operationer, och *peppar, peppar* alltid mått bra efteråt. Om du är orolig för att bli sövd, eller för att få en mask över ansiktet, eller vad det än må vara. Tala om det för narkospersonalen! Du träffar den som ska söva dig innan. Berätta hur du känner. Jag är nästan säker på att du kan få något lugnande innan operationen, om du vill det. Lycka till!
    Tack för ditt svar! Lite molvärk kan jag ta, det gör jag så gärna - bara jag blir kvitt förändringarna. Har citodon hemma också, dom fungerar ju oftast bra

Ska prata med narkospersonalen imorgon när jag kommer, och se vad de kan göra för mig. Ja, lite lugnande vore något!!
  • Anonym (Orolig mamma)
    Anonym (Narkos) skrev 2011-03-09 20:58:36 följande:
    Man blir inte sövd genom masken när man får narkos. Narkosen inleds genom att sömnmedel sprutas in genom den kanyl man fått i handen/armen. Ibland behöver man ha en mask ändå, men där finns bara syrgas. När man väl somnar kan det dock  hända att narkosgas tillförs genom masken, det beror lite på typ av narkos. 

www.vardguiden.se/Sjukdomar-och-rad/Omraden/B...
    Ok, kan inte det där vara olika beroende på klinik då? För läkaren sa uttryckligen att man blev sövd just med masken.. Jag hoppas ju såklart att hon har fel, för ingen skulle vara gladare än jag om jag slapp det ångestmomentet!!
  • Anonym (Orolig mamma)
    Avicularia skrev 2011-03-09 20:59:00 följande:
    Jag gjorde en för ett par år sedan. Var precis som Gustie skrev överst bland svaren. Snabbt avklarat, fick en macka juice och kunde åka hem utan problem. Dock så sa de till mig att jag var tvungen att vara under bevakning av någon de första 24 timmarna när jag kommit hem. Antar att de är en lite garanti att om man mot all förmodan skulle börja tokblöda så fanns någon på plats. Jag jobbade inte dagen efter, blödde en del men det var inte så farligt. Var bara att byta binda ofta.
    Det kommer att gå och bra lycka  :)
    Tack för ditt svar!!! Ska be mannen min att bunkra upp med bindor ifall det blir en syndaflod, även om jag nu inte tror att det kommer att blöda så himla mycket. Men lika bra att vara beredd
  • Anonym (Orolig mamma)
    RosaNapp skrev 2011-03-09 21:03:27 följande:
    Glömde, precis som anonym (Narkos) skriver, det var bara syrgas i min mask. Dom bad mig räkna ner från tio, jag kom väl till 7

Op i sig, det från att jag kom i salen till att jag blev utrullad och vaknade tog bara en halvtimme. Så det gick snabbt. Det var väntan efteråt som var seg. Blev tillsagd att inte köra bil eller ta mig hem själv, men fick ju inte ringa efter sällskap så tidigt som jag ville heller...

Nä, nu är det vanliga kontroller som görs. Skönt det. Även om det är skönt med koll så är det ju inte kul att springa ner dörrarna på gyn
    Aha, så du hade också kanyl i armen alltså?
    Oj vad löjlig jag verkar. Detta är ju ingen jättegrej egentligen, med sövningen..
  • Anonym (Orolig mamma)

Hej alla!
    Det gick jättesmidigt idag. Med facit i hand - inget att oroa sig för. Har inte ont knappt, lite mensvärkskänsla bara. Blev sövd i kanylen, och dom respekterade min rädsla för masken, så jag fick ingen syrgasmask över ansiktet så länge jag var vaken. Toppenpersonal verkligen!

Nu är jag lite trött, men mår bra ändå. Ska nog gå utmärkt att jobba imorgon.
    Hoppas provsvaret visar att dom fick bort alla förändringar också.

Kram till er alla som tänkt på mig idag!!!

• Anonym (Orolig mamma)

Har uppdaterat trådstarten. hoppas någon kan/vill svara

• Anonym (Orolig mamma)

hej mamma busan,

Jag är nykoniserad nu (igen) , och läkaren sa att hon fått bort en ganska stor bit nu. Hon ville inte ta hur mycket som helst tydligen. Väntar analyssvar om 3 veckor..

Nästa steg är att be om att få ta bort livmoderkroppen och tappen då.
    Har fått förklarat för mig att man "syr igen" uppe där tappen suttit, så sexuellt ska det inte vara nån skillnad, när läkeprocessen väl är klar då antar jag. Det känns hoppfullt. Och man lämnar tydligen äggstockarna kvar, för att inte påskynda åldrandet och hamna i klimakteriet.

Har också kontorsarbete, stillasittande. Har googlat mig till att man vanligen blir sjukskriven 3 veckor efter en sådan operation, vilken info har du fått?

Styrkekramar i massor till dig!! Det här fixar du. Berätta gärna hur allt går!! Tänker på dig.

Svar på tråden Konisering under narkos imorgon - nån som gjort samma??